Lázár: a kormánynak megingathatatlan célkitűzése, hogy Szegedet az alföldi régió központjává tegye

Interjút adott a hódmezővásárhelyi propagandalapnak, a promenad.hu-nak Lázár János, amiben számos témát érintettek, többek között a tram-traint, Szegedet és néhány személyes kérdést is.

A terjedelmes cikk itt olvasható, de kigyűjtöttük a legfontosabb Szegedre vonatkozó infókat.

A két várost összekötő vasútvillamost szépen vezette be a kérdező: „visszatérve Vásárhelyre, városunkban is nap mint nap tapasztalható az ellenzéki vezetés romboló gyűlöletpolitikája, melynek egyik fő céltáblája a tram-train beruházás, amit kormánybiztosként ön felügyel. Mi a véleménye a fejlesztés elleni szűnni nem akaró hangulatkeltésről?”

Erre Lázár úgy felelt, hogy a beruházás mindkét város lakóinak kedvezni fog majd, és ez egyben „az 1990-ben megkezdett városépítő munkánk utolsó kockájáról van szó, amelynek révén az addig stagnáló közösségből erős középvárost építettünk, ami szövetséget tud kötni a környékbeli nagyvárosokkal, és olyan életminőséget kínál az embereknek, hogy érdemes legyen helyben maradniuk”. Lázár szavaiból kibontható, hogy szerinte a tram-train a szegedi belvárost egy kicsit majd a vásárhelyiek belvárosává is alakítja, így pedig utóbbiaknak nem kell majd a megyeszékhelyre költözniük ahhoz, hogy szolgáltatásokat kapjanak, de itt tesz említést arról is, hogy ez Szegednek is előnyére fog válni, sőt,

„a kormánynak megingathatatlan célkitűzése, hogy Szegedet az alföldi régió központjává tegye”

fogalmaz a kormánybiztos. „Szegeddel jó összeköttetésben lenni, ezt a szabadkaiak, aradiak és temesváriak is tudják, csak – úgy tűnik – a vásárhelyiek egy része nem ismeri föl a jól felfogott érdekeit. Sajnos nincs mit csodálkozni ezen, mert akadnak olyan politikusok, akik folyamatosan uszítanak a beruházás ellen. Annak ellenére, hogy Magyarország legizgalmasabb közlekedési projektjéről beszélünk. Zöldmezőben villamosépítés városi területen hetven-nyolcvan éve nem történt, sőt, inkább villamossíneket zártak be. Ráadásul maga a technológia is nagyon érdekes, hogy a vasútból miként lesz villamos, illetve a villamos hogyan tud vasútként működni a két település között” – elmélkedik Lázár, folytatva, „ha ez a próbálkozás beválik, útmutató lehet a budapesti elővárosi közlekedés megszervezésében, nem véletlen tehát, hogy Brüsszel és a kormány is támogatja a beruházást, ami a vásárhelyieknek egyetlen forintjukba se kerül”. Lázár ezt követően már arról beszél, hogy „ma Hódmezővásárhely egy tekintélyét vesztett várossá vált az országban, amihez nagymértékben hozzájárul a vasútvillamos elleni gyűlöletkeltés és uszítás”.

A következő kérdésre, mely szerint a beruházás késésben van azt mondja, „a beruházás az előzetes tervekhez képest jól halad. Összetett és bonyolult műszaki-technológiai projektről van szó, Hódmezővásárhely teljes szakaszán például közműveket kellett kiváltani, amihez a város nem adott segítséget, nem készítette el időben a terveket, ami jelentős időveszteséget okozott, de ezt is tudtuk kezelni. A kocsik épülnek, 2020-ban megérkeznek, elkezdődik a próbaüzem. Azon dolgozunk, hogy 2021 őszén mindenki számára megindulhasson a forgalom. Az építkezés nagy részén túljutottunk”.

Ezt követően beszéltek a ménesbirtokról is, a következő érdekesség azonban az, hogy az algyői hidat négysávosíthatják. Erről Lázár elmondta, hogy „Szeged és Debrecen összeköttetése az Alföld keleti részének alapvető érdeke, ezért azt terjesztettem a miniszterelnök elé, hogy négysávosítsuk a 47-es autóutat. Ennek a munkának fontos fejezetét képezi majd az algyői Tisza-híd rendbetétele és négysávosítása, amit a kormány javaslatként elfogadott. Hosszú távú beruházásról van szó, a Szeged és Debrecen közötti autóút négysávosítása 800 milliárd forintba kerül. Jelenleg is folyik a nyomvonal kijelölése, a tervek előkészítése. A harmadik zászlóshajó pedig a Déli Vasút, ami Debrecen, Békéscsaba, Szeged, Szabadka, Baja és Pécs vasúti összeköttetését jelenti. Az építkezés a szimbolikus Szeged – Szabadka vonallal jövőre megkezdődik”.

A legfontosabb, minket érintő kérdés azonban csak az interjú legvégén hangzott el. Ezt módosítás nélkül idebiggysztjük:

„Van-e újévi fogadalma? Hogyan kezdődik a 2020-as év?

Fogadalmam nincs, inkább céljaim és ambícióim vannak. A munkámban végre többet szeretnék az építésre koncentrálni, semmint a politikai küzdelemre és birkózásra. Civilben pedig – túl azon, hogy többet szeretnék a családommal lenni – jóval többet akarok sportolni, mint amennyit az óévben sikerült. Idén leszek 45 éves. Bár a számmisztikában meg a jeles évfordulók sorsfordító erejében nem hiszek, azzal tisztában vagyok, hogy ez az egyik legértékesebb időszak az ember életében, amikor a tapasztalat már, az energia pedig még a rendelkezésére áll. Ezt az időszakot illik kihasználni. Nemcsak magamért, hanem azokért is, akiket képviselek. Erre készülök 2020-ban.”