Még három napig jár a vásárhelyi sárga villamos

Elkezdődött az ország első vasútvillamos-rendszerének részeként épült, több mint 3,8 kilométeres hódmezővásárhelyi villamosvonal tesztelése – közölte Mucsi László projekttanácsadó szerdán a helyszínen. A jármű pénteken tér vissza Szegedre.

A szakember újságíróknak elmondta, több mint száz év óta ez az első olyan villamospálya-építés Magyarországon, amely olyan városban valósult meg, ahol korábban nem közlekedett ilyen jármű. Legutóbb Pécsen, 1913-ban nyílt villamosüzem.

„Hódmezővásárhelyen 3850 méteres egyvágányú villamospálya épült öt kitérővel és hat megállóval, valamint a kapcsolódó 600 V-os egyenáramú felsővezeték-hálózattal. A pálya a hódmezővásárhelyi nagyállomásról indul és Népkert állomásnál csatlakozik a nagyvasúti pályához. A szerelvények 22 kilométer után érkeznek meg Szeged-Rókus megállóhelyre, ahonnan az 1-es villamosvonalán haladnak majd a Tisza-parti városban” – tudatta Mucsi László.

A tram-trainnek köszönhetően a hódmezővásárhelyiek sokkal gyorsabban érhetik majd el a szegedi oktatási és egészségügyi intézményeket, munkahelyeket, intézhetik ügyeiket a szomszédos városban. Az autóbusz és a személyautó helyett sokan választják majd a vasútvillamost, reméli Mucsi.

A beruházás részeként Hódmezővásárhelyen 94 P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki. Kanda Imre főmérnök elmondta, a hódmezővásárhelyi villamospálya kivitelezése 95 százalékban elkészült, így elkezdődhetett a tesztelése. A Szegedi Közlekedési Társaság MIII-as pályaszámú, dízel-elektromos üzemű karbantartó villamosa péntekig próbálja ki a pályát szerdán dízel, csütörtökön elektromos üzemben. „A tesztelés január végén folytatódik, amikor várhatóan megérkezik a Stadler által gyártott tram-train szerelvények első prototípusa. A 37 méter hosszú, hetventonnás, dízel-elektromos üzemű járművek 216 utast szállíthatnak majd” – közölte a főmérnök.

Fotó: Rosta Tibor / MTI

„Három prototípus érkezik összesen, ezeknek egyenként legalább 15 ezer kilométert kell hibamentesen futniuk a szükséges engedélyek megszerzéséhez” – tudatta a szakember, majd hozzátette: „a tervek szerint márciusban kezdődik a beruházás műszaki átadása, majd jövő ősszel indulhat el a menetrendszerű közlekedés a két város között”.

Az MTI közlése szerint a projekt összköltsége 8,974 milliárd forint, a valós számok azonban, amibe került a teljes projekt, 70 milliárd felett járnak már.

 

Nyitókép: Rosta Tibor / MTI