Ha felmegyünk a Dómba, és végignézünk a városon, több helyen láthatunk darukat, és egy biztos, a közeljövőben még többet fogunk látni. Ezekben a napokban is tucatnyi kisebb-nagyobb beruházás zajlik épp Szegeden, és még többet jelentettek már be.
És bár felhőkarcolók, alagutak vagy űrállomások nem épülnek a városban, azért van miből szemezgetni, ezért Cikkünkben sorra vesszük, miféle beruházások zajlanak épp Szegeden.
Stadion
A Szegedi Ifjúsági Centrumot még tavaly kezdték el építeni a Dorozsmai úton, és a tervek szerint július 16-ára kell elkészülni, hogy augusztusban már lehessen benne avatóünnepséget rendezni.
A területen nem kevés dolog épül. A fő attrakció – melynek építését webkamerán át bárki követheti élőben – egy 25 méter magas futballpálya lesz lelátóval, amely 1 000 tonna acélból készül, és 8 ezren férnek majd el benne, illetve kialakítanak a földszintjén egy kápolnát is.
Létesül továbbá egy kézilabdapálya méretű rendezvénycsarnok, három teniszpálya, egy napvitorlával védett grundfoci pálya, gyermek- és felnőtt játszótér, illetve a sportolókat kiszolgáló öltözők és szabadtéri színpadok is, de megújul az egykoron ott álló kempinghez tartozó 45 szobás szállóépület is.
Az egész caklipakli kijön 12,7 milliárdból, bár ez a szám az elején még jóval kisebb volt.
A várható befejezés július közepe, az avatása pedig augusztus 15-én lesz.
Tram-train
Célja, hogy a vásárhelyiek számára megkönnyítse a Szegedre történő munkába járást. A koncepció szerint reggel az utas lesétál a Hódmezővásárhely utcáin kanyargó villamos egyik megállójába, felszáll a járműre, ami ahelyett, hogy megállna a vasútállomás előtt, hogy Viszontlátásra, felcsörtet a nagyvasúti pályára, és 100 kilométerórás sebességgel elszáguld Rókusra, ahol újból villamosként folytatja útját a szegedi 1-es vonalon, egészen a Nagyállomásig.
Ezzel bár a két város közötti menetidő aligha csökken, mivel egyik városban sem kell (feltétlenül) helyi közösségi közlekedést igénybe venni, az utazási idő jelentősen csökken.
A Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamos-vasút-vonalat még 2007-ben álmodták meg, de az első kapavágásokra csak 2017-ben került sor. A projekt – melyre az Európia Unió és Magyarország összesen közel 71 milliárd forintot költ – miatt 2018-ban ideiglenesen megszűnt a vonatforgalom a két város között, de ez hamarosan visszaáll.
A kivitelezés jelenleg is folyik, és várhatóan 2021 szeptemberétől már járnak a szerelvények.
ELI Science Park
A lézeres kutatóközpont melletti tudományos park első épületeit már 2018-ra harangozták be, de a projekt kissé megcsúszott, és végül csak december elején kezdték el lebontani a korábban ott álló hatalmas, vörös téglás szovjet laktanyát.
A Science Parkban főként inkubátorházak épülnek, melyek a kisebb, innovatív társulásoknak és startupoknak adnak majd otthont. A beruházást bár az állam finanszírozza, a fenntartás már a Szegedi Tudományegyetem sara lesz, hiszen az itt folyó munkák is szorosan kapcsolódnak majd az egyetem kutatásaival.
Első lépésként az épületek rekonstrukciójával az inkubátorházakat alakítják ki, a második ütemben pedig a betelepülni kívánó cégek számára innovációs központ épül, majd a parkban járműipari kompetencia központot, illetve szolgáltató- és fogadóközpont hoznak létre.
Nincs pontos határidő, de 2020-ra már 50-80 vállalkozással számolnak.
Újszegedi liget
A közel egymilliárd forintból liget csak félig-meddig illik erre a listára, hiszen eredetileg már 2018 szeptemberére el kellett volna készülnie, azonban még mindig legalább hetek vannak hátra a kivitelezésből.
A projekt során egy csomó mindennel gazdagodott Szeged parkja:
- épült egy kétsávos kerékpárút,
- rekortán futókör,
- több helyen szétszórva szabadtéri kondipark,
- renoválták a szabadtéri színpadot,
- lecserélték a kandelábereket, padokat és kukákat,
- és kamerarendszert is telepítettek.
Odesszai városrész-rehabilitáció
A nagyrészt EU-támogatásból, összesen 900 millió forintból megújuló Odessza városrésznek tavaly áprilisban mentek neki a munkagépek, azóta van részlegesen lezárva a terület. A projekt a ligethez hasonlóan elég nagy csúszásban van, hiszen a tervek szerint már 2018 decemberére befejezték volna, azonban még mindig tart bőven a munka, és várhatóan csak július végére készül el teljesen.
A városrészben a közterületek megújítására koncentrálnak, így
- ültetnek 110 fát és 4 760 cserjét,
- 22 300 négyzetméteren gyepesítenek,
- készül egy 2 590 méter hosszúságú öntözőrendszer,
- díszkőre cserélik a járdák borítását,
- épül játszótér, tanösvény, napóra, illetve egy nagy sakkpálya,
- és megújul a Csanádi utcai piac is.
Fedett uszoda
Szegeden hosszú évtizedek óta téma egy fedett uszoda felépítése. Eleinte az újszegedi sportcsarnokot is uszodának tervezték, de végül a tervek módosításával más irányban folyt le az építkezés Újszegeden. Most azonban végre lesz uszodája a városnak.
Az Etelka soron felépülő létesítmény 16 milliárd forintból valósul meg a Modern Városok Program részeként. A sportkomplexum 13 ezer négyzetméteres lesz, felszerelve egy 10 pályás, 50 méter hosszú medencével, 1 169 férőhelyes lelátóval, 25 méter hosszú bemelegítő medencével, 20 méter hosszú tanmedencével és edzőteremmel.
Az építkezés a környéket is átszabja egy kicsit, ugyanis az Etelka sor és a Tápai utca kereszteződésében körforgalom épül.
Az elsők 2020 tavaszán csobbanhatnak.
Cédrus Liget
A Cédrus Liget Szeged egyik legnagyobb ingatlanberuházása a rendszerváltás óta, de országos szinten is az élvonalban van a tervezett több, mint félezer lakásával. A projekt a lehető legzöldebb próbál lenni, erről árulkodik, hogy
- a lakópark 40%-a zöldterület,
- a házak tele lesznek fákkal,
- és a fűtést geotermikus energiával oldják meg.
Ez kétségtelenül a legizgalmasabb projekt jelenleg Szegeden, formavilágával úgy alkot egy futurisztikus légkört a városban, hogy egy téglát nem kellett ehhez lebontani a Belvárosból. Az építkezést egyedül a hatalmas, akár ipartörténetileg is érdekes kábelgyár épülete bánta, illetve pár kisebb raktár, de a Huszár utcai főépület és a Mura és Bakay Nándor utcák sarkán álló lovarda megmarad.
A projekt várhatóan 2019 legvégére készül el.
Listánkra ennyi kiemelt projektet tettünk fel, de fontos hangsúlyozni, hogy van még bőven beruházás a városban, amik idén zajlanak. Ilyenek például
- a Maty-ér,
- Belső-Tarján,
- és a Kolozsvári tér rendbetétele,
- a Belvárosi Mozi,
- az MTVA székház
- és két palota a Stefánián felújítása.
Valamint még nem kezdődtek el, de – a tervek szerint – a következő projektek is indulnak hamarosan:
- az egyetem jogi
- és zeneművészeti karának felújítása,
- a Centrum Palace,
- orrszarvú ház a vadasparkban,
- egy új PICK gyár a várostól északra történő kivitelezése,
- az újszegedi víztorony tér,
- a Móra Ferenc Múzeum,
- a Tóth Péter ház,
- az Anna fürdő,
- és a törvényszéki palota felújítása.