Nekiesnek a röszkei vasútvonalnak

Feltételes közbeszerzési eljárást írt ki a MÁV a Szeged és Röszke közötti (136-os számú) vasútvonal felújításának tervezési és kivitelezési munkáira. 2022 nyarára villamosított, modern pálya kötheti össze Szegedet és Szabadkát – tájékoztatott minket a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatósága.

A feltételes közbeszerzés azt jelenti, hogy akkor lép érvénybe, ha megjön rá a pénz. Vagyis egyelőre kiírják a pályázatot, arra lesznek jelentkezők, egy valaki, esetleg egy konzorcium megnyeri és ha megjön a pénz, akkor indulhat a buli. Akárcsak a 4-es villamos pályájának felújítása kapcsán. Akkor ki is írták a villamosokra és a trolikra a tendert, de csak a trolibusz tender végződött sikeresen. Ezt a Škoda Electric nyerte a 27 Tr típussal, melyből 5 (+3 opcionálisan) érkezik majd valamikor, ha lesz rá forrás a Modern Városok Program keretében, mivel a kormány 2020-2021-re ütemezte.

A MÁV közlése alapján a magyar és a szerb kormány még 2019 áprilisában, Szabadkán írt alá egy szándéknyilatkozatot a társadalmi, gazdasági és kulturális szempontokból is kiemelten fontos Szeged–Röszke–Szabadka vonal rekonstrukciójáról, amely lehetővé teszi a 160 ezres lakosú csongrádi megyeszékhely és a 100 ezres lakosú észak-bácskai központ közötti versenyképes vasúti személyszállítás újraindítását – ezzel is erősítve a magyarlakta települések közötti kapcsolatot. A vajdasági település és Szeged között várhatóan 30-40 perces lenne a menetidő a 44 kilométeres vonalon, amelynek 13 kilométeres magyar szakaszát újíttatja fel és állítja üzembe a MÁV várhatóan 2022 nyaráig. A Szeged és Szabadka közötti vonal átépítése azért is kiemelt beruházás, mert a Budapest–Belgrád vasútvonal magyarországi szakaszának felújítása során Szeged felé kerülő útvonalat lehet biztosítani a személyszállító és a tehervonatok számára.

A műszaki paraméterekről és a felújításról azt írják, hogy az egyvágányú pálya rekonstrukciója során 120 km/h-ra emelik a megengedett sebességet (egyes, rövidebb szakaszokon 80 km/h lesz, mint pl. Szeged-Rendezőnél), emiatt teljesen felújítják a vágányokat, korszerűsítik a biztosítóberendezést, váltófűtéseket építenek be. Javítják az útátjárók állapotát és az 5-ös számú főút felüljáróját is kibővítik. Szentmihálytelek néven új megállóhelyet építenek, itt és a röszkei állomáson P+R és B+R parkolókat, esőbeállókat alakítanak ki, valamint modernizálják az utastájékoztatási berendezéseket. Bekötik a vonalat a szegedi központi forgalomirányítási rendszerbe, továbbá a villamosítás miatt új felsővezeték-hálózatot építenek ki.

ETCS L2 működési ábrája. Fotó: Wikipedia

Tehát a tegnap megjelent kiírás alapján egyvágányú szakasz marad a határig, 120 km/h-ra felújítva. Itt nem világos, hogy a felújítás során a korábban emlegetett 160 km/h-s paraméterekkel tervezés megmarad-e, vagyis az, hogy 120 km/h-val engedélyezik a vonatok sebességét, de a pálya alkalmas lesz később akár átalakítás nélkül 160 km/h-ra is. Erre enged következtetni azonban az új biztosítóberendezés, amely ETCS L2-es lesz! Ilyeneket építenek a főbb, Helsinki vasúti folyosók magyar szakaszán is például Békéscsaba felé, vagy Debrecen felé. Az ETCS az European Train Control System, magyarul az egységes európai vonatbefolyásoló rövidítése. Az L2 pedig level 2-est, vagyis kettes szintet jelent (jelenlegi legmagasabb szint az ETCS L3). Ez azért jó hír, mert ezek már a 160 km/h-s sebességet is tudják mindenféle nagyobb átállítás nélkül, valamint a FLIRT motorvonatokat is ilyen járműoldali biztberekkel szerelték fel, továbbá az egységes vasúti hálózat miatt is fontosak, az úgymond “átjárhatóság” miatt. Azaz szinte bármilyen szabványos európai mozdony képes lesz használni ezeket, amikor majd ideiglenesen erre terelik a belgrádi vonatforgalmat. Emiatt a tengelyterhelést is növelik a szabványos 225 kN-ra. A KÖFI, vagyis a KÖzponti ForgalomIrányítást is áthelyezik egy új helyszínre, gyanítom közös lesz a Tram-train beruházással is, tehát annak a vonalnak a forgalmát is ebből a központból szabályozhatják. Érdekesség még, hogy ezen a szakaszon a Szeged-Békéscsaba vonallal ellentétben kiépítik a felsővezetéket, elsősorban a nemzetközi forgalomnak. Ha viszont mégis lesz Tram-train Szabadka felé, akkor azt valószínűleg a dízel-elektromos, Hódmezővásárhely felé is közlekedő szerelvényekkel fogják megoldani (talán az opciós mennyiség lehívásával), tehát valószínűleg nem miattuk lesz kiépítve.

A feltételes, nyílt közbeszerzési eljárás értékelése és az eredményhirdetés után a nyertessel várhatóan 2020 májusában köthető meg a szerződés, amely csak a finanszírozásról szóló támogatási szerződést követően léphet hatályba. Ez a szerződés egyébként komplex, tehát a nyertesnek kell a kiviteli terveket is elkészítenie, a kiírás szerint a rendszerszintű összehangolás (vö. szabályozási és műszaki organizáció) miatt.

 

Nyitókép: a lezárt határ egy korábbi fényképen. Fotó: Zagyi Tibor