Összevonják a 73-as és 74-es buszokat, nem jár hétvégén az 1-es villamos – megérkezett a járatritkítás

Már pontosan lehet tudni, hogy hogyan változik a szegedi közösségi közlekedés hamarosan. Járatok tűnnek el, ritkulnak a szombati menetrendek, ugyanakkor bizonyos viszonylatokon bővítés várható. A Szegeder részletes összefoglalója.

Még hétfői hír, hogy egységesíti szombati és vasárnapi menetrendjeit a város, kedden azonban meg is tárgyalták az előterjesztést, azóta pedig pontosan tudni lehet, milyen módosítások várják a szegedi utazóközönséget. A javaslat szerint a villamosokra vonatkozó változások már augusztus 8-tól, a troli- és autóbuszokra vonatkozók pedig szeptember 1-étől lépnek életbe. Alapvetően nem történt akkora rombolás, mint mondjuk 2017-ben, de most is lesznek járatösszevonások, és sok helyen ritkul a menetrend. Részletek alább.

A villamos- és trolibusz-hálózaton életbe lépő változások:

1-es villamos: szombaton és vasárnap ezentúl nem közlekedik.
2-es villamos: hétvégén napközben (fél 8 és este 18 óra között) ritkul, 10 helyett 12 percenként követik egymást a szerelvények. Módosul az is, hogy mely járatok lesznek alacsonypadlósak.
4-es villamos: itt jelenleg szombatonként 9 óra és dél között tízperceznek a Tátrák, ez azonban megszűnik. Ezentúl egységesen húszpercezés lesz a viszonylaton szombaton és vasárnap is (kivéve késő este), viszont később lesz az utolsó kocsi.

5-ös troli: szombaton és vasárnap 10 helyett 12 percenként indul.
19-es troli: egy utolsó, éjféli garázsmenettel bővül, amely Makkosházáról indul 0:05-kor, és a Körtöltés utcáig közlekedik X8 jelzéssel.

Ezekkel a módosításokkal a város összesen évi 81 millió forintot tervez megspórolni. A buszágazatban a következő változások lesznek:

32-es busz: bővül az üzemidő, de 10 helyett 15 percenként jár majd.
73-as és 73Y, illetve 74-es buszok: összevonják őket. A tanév tartalma alatt munkanapokon a város szerint sikerült utasbarát menetrendet kijelölni, a nyári munkanapokon azonban nem mindenhol tudták összevonni a járatokat rendesen, ezért a gyálaréti ágon ilyenkor 74A jelzéssel jár majd busz ismét. Ha minden igaz, akkor a 73-as és a 73Y úgy lesz megoldva, mint a szőregi 60-as és 60Y-os. Azaz a Csatár utcai végállomáson nem fog várakozni a busz, hanem azonnal visszaindul, így nem növekszik jelentősen a menetidő azoknak, akik a másik ágon akarnak leszállni, mint amin jött a busz. Az önkormányzat próbált úgy alakítani mindent, hogy a szolgáltatás minősége ne csökkenjen, ugyanakkor itt számolni kell azzal, hogy a tápéi ágon is érződni fog, ha megfogta a buszt a gyálai hattyasi vasúti sorompó. Az ilyesfajta összevonások egyébként jellemzően súlyos gondokat jelentenek, ugyanis ilyen hosszú járatokon nehezebb tartani a menetrendet. A szőregi és újszegedi gigajáratok esetében is azt látjuk, hogy össze-vissza, gyakran tíz perces késéssel járnak a buszok.
24-es busz: 1 perccel hamarabb indulnak a Holt-Tiszától.
77A busz: szabadnapokon (vasárnap) a csekély kihasználtság indokával nem megy el Móravárosig. Emellett bevezetik (végre!) a járaton a peak/offpeak menetrendet menetidőket is. Ez azt jelenti, hogy más menetidő szerint jár majd a busz csúcsidőben, mint azon kívül, tehát nem kell majd a busznak 15-tel tötyögnie azért, mert nagyobb utas- és autóforgalomra számolták ki a menetidőt. Az ígéretek szerint ezzel a hétvégi fordulóidő 5 perccel csökken.
36-os, 60-as, 60Y és 75-ös buszok: egységesül a menetrendjük, szombatonként ritkábban közlednek majd (a vasárnapi menetrend szerint), sok esetben 30 helyett 60 percenkénti indulásokkal. További apróbb pontosítások is lesznek, érdemes figyelni a menetrendeket.
79H busz: ezentúl betérnek a Szegedi Ipari és Logisztikai Központhoz is, illetve iskolanapokon reggel és délután is a halgazdaságig járnak majd.
20-as, 21-es, 76-os, 77-es és 84-es busz: csúcsidei és csúcsidőn kívüli menetrendet menetidőt vezetnek be.

Ezekkel pedig 39 milliót szeretnének nem elkölteni.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder