Senki sem akar tram-traint építeni Szegeden

Nem érkezett egyetlen ajánlat sem a Szeged–Szabadka vasútvonal magyar szakaszának felújítására, ezért érvénytelen lett a kiírás. Fontos, hogy ettől függetlenül 2022 nyarától már járhat vonat Szabadkára, csak a tram-train megvalósítása csúszik.

A tender eredménytelenségét maga az ajánlatkérő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közölte az uniós közbeszerzési közlönyben. A feladat alapvetően a kapcsolódó közúti tervek elkészítése, az összes nagy- és kis műtárgy komplex engedélyezési terveinek elkészítése, forgalmi üzemi vizsgálat, valós idejű számítógépes vasútüzemi szimuláció elvégzése, 3,5 kilométer új vasúti pálya Szeged belterületén (ebből 1,8 kilométer egyvágányú), felsővezeték létesítéssel, az új pályaszakaszon 2 új megállóhely és 1 hurokvégállomás kialakítása, 2,1 kilométer meglévő villamosvonal rekonstrukciója a meglévő felsővezeték-rendszer korszerűsítésével együtt és ezen belül 1,1 kilométer kétvágányúsítása és 8 átépülő megállóhely a meglévő villamosvonalon kivitelezése lett volna.

Szerepel itt több szegedi helyi villamosvonal-felújítás és -építés is, erről, azaz hogy várhatóan merre kanyarog majd a szabadkai tram-train Szegeden belül, ebben a cikkünkben írtunk korábban. Az elképzelések szerint így nézne ki a dolog: jön a tram-train Szabadka felől, megáll a nagyvasúti pályán Szentmihályon, majd Szentmihály után – ahol egykoron a Szegedi Gazdasági Vasút szerelvényei is letértek a nagyvasút mellől Alsóváros felé – leválik a nagyvasútról és Kecskés előtt ráfordul a városrész főutcájára, az 5-ös főúton. Igen, ez azt jelenti, hogy ha ez így megvalósul, akkor “villamos” fog járni Kecskés főutcáján, és valószínűleg legalább egy megállóhely is lenne ott. Ezt követően keresztezi a tram-train a vasutat – és itt feltehetőleg aluljáró fog épülni a tram-train és a közút számára is –, majd eléri a kecskési villamosvégállomást, ahol most a 4-es vonala végződik. És ha már 4-es vonal: a tram-train kiépítése kapcsán szinte biztos, hogy felújítják a vonal Dugonics tértől délre fekvő szakaszát is. Az egyik lehetséges változat szerint a tram-train a 4-es vonalán bemegy a belvárosba, és ott a fene tudja, akár Tarjánig is elmegy akár; egy másik alternatíva szerint azonban – most kapaszkodjon meg mindenki – egy teljesen új, soha eddig nem létezett villamos-szárnyvonal épülhet ki Alsóvároson. A térképvázlat szerint úgy, hogy a tram-train a Vám téren leágazik dél-keleti irányba, és a Rákóczi utcán keresztül éri el a Nagyállomást.

A mostani tendert egyébként június legelején írták ki két hónapos határidővel, ami augusztus 5-én járt le. Azt nem tudni, mikor írják ki az újat, de sejthető, hogy emiatt akár több hónapos csúszással is lehet számolni. Mindeközben a szerbeknél már folyik az építkezés, ott valószínű, hogy időre elkészülnek.