A 4-es villamos is tram-traint kaphat, de akár új villamosvonal is épülhet Szegeden

Az ütemterveknek megfelelően halad a Szeged-Szabadka tramtrain-rendszer magyarországi szakasza: kiírták az engedélyezési tervek elkészítésére a közbeszerzést. Azonban a dokumentumokból még nem egyértelmű, hogyan fog kinézni a dolog, több furcsa tételt is lehet találni benne, amik inkább csak fokozzák a bizonytalanságot, és a nyomvonal sem végleges még. Jelen állás szerint ugyanakkor sejthető, hogy a 4-es villamosvonalon fognak közlekedni néhány év múlva a szabadkai tram-train járművei.

Lázár János még idén januárban, a tramtrain-járművek szentesi átadóünnepségén azt is jelentette be, hogy a vasútvillamos 2024-re Hódmezővásárhely után Szabadkára is eljuthat. A merész ígéret megvalósulása érdekében a magyar és a szerb kormány megállapodott abban, hogy első lépésként 2022-re helyreállítja a vasúti közlekedést a két város között, bár ennek egyébként is meg kell történnie, mert ha minden igaz, akkor a Belgrád-Budapest vasút felújítása során lesz szerepe a vonalnak. Azt nem tudni, hogy ezeknek a dátumoknak mennyi a realitása, főleg a hódmezővásárhelyi viszonylat késéseinek fényében, jelenleg a tervezés halad. A mostani kiírás az engedélyes tervekre vonatkozik, amely a tanulmányterv után következik a munkafolyamatban. Hogy példával illusztráljuk, a harmadik híd jelenleg még csak a tanulmányi fázisban van.

A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-t még március végén megkérdeztük a szabadkai tramtrain-tervekről. Elmondásuk szerint a projekt nyílt közbeszerzési kiírása 2021. II. negyedévében esedékes, ami eddig stimmel is, hiszen június van. Konkrétumokat nem tudtunk meg, azt a tanulmánytervek befejezése utánra ígértek. Ami biztos, hogy mostani kiírás nem tartalmaz semmi pontosabb kifejtést, pedig ennél a fázisnál általában már tényleges változatokra épülve viszik tovább a tervezést. Mint válaszukban írták, a nyertes tervezőnek 24 hónap, azaz két év áll majd rendelkezésre a munkához, így nem valószínű, hogy 2024 második fele előtt elkezdhetik a kivitelezést, hiszen ez előtt jön még a kiviteli tervek készítése a most kiírt engedélyes tervek után.

A jelenlegi kiírás szerint esedékes a Szeged-Szabadka tramtrain-rendszer Magyarország területére eső kiépítéséhez szükséges engedélyezési tervek elkészítése a Szegedi Közlekedési Társaság villamoshálózati rendszeréhez kapcsolódva. A tanulmányban kiválasztott két lehetséges nyomvonal közül fogják valamelyiket tovább vinni. Ez a dokumentumban az ún. „B” változatot jelenti, annak is a „B1” és „B2” alváltozatát. Térképmellékletet sajnos nem találtunk, de az árulkodó, hogy a projekt elnevezése „Szeged-Rendező-Szeged-Személy pu. villamosvégállomás között tram-train bekötés fejlesztési terve”, illetve egy a témával is foglalkozó fórumon már felbukkant egy nem hivatalos, de megbízható információkkal rendelkező személy által készült térképvázlat (erről egy picit később).

Fotó: Lázár János hivatalos oldal / Facebook

A kiírás szerint a feladatok a következők:

  • 2,1 vágánykilométernyi meglévő villamosvonal rekonstrukciója a meglévő felsővezeték-rendszer korszerűsítésével együtt,
  • ezen belül 1,1 vágánykilométernyi kétvágányúsítás, illetve
  • 8 db átépülő megállóhely a meglévő villamosvonalon.

Ez minden bizonnyal a 4-es villamosvonal felújítására hajaz, amit tervezett is a kormány korábban, de időközben törölték. A kiírás tartalmazza, hogy a szegedi villamoshálózaton túl milyen nagyvasúti feladatok lesznek:

  • új nyíltvonali kiágazás kialakítása a 136-os, azaz a felújítandó szabadkai vasútvonalon,
  • 3,5 vágánykilométernyi új vasúti pálya Szeged belterületén (ebből 1,8 vágánykilométer egyvágányú), felsővezeték létesítéssel,
  • az új pályaszakaszon 2 db új megállóhely és 1 db hurokvégállomás kialakítása.

Ezen kívül feladat még a nagyvasúti pálya, biztosítóberendezés és a városi rész tervdokumentációinak elkészítése, a hozzájuk kapcsolódó építési engedélyek megszerzése, vagy a beruházáshoz kapcsolódó utak, közműépítések, zöldfelületi beavatkozások terveinek elkészítése, továbbá Szeged Megyei Jogú Város helyi építési szabályzatát módosító megalapozó terveket kell megalkotni.

Eddig nemigen tudtuk kinyomozni, hogy ez a bizonyos „B1” és „B2” alváltozat mit jelent, vasúthoz közel álló forrásaink sem tudtak segíteni. Kerestük levélben Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármestert, aki valószínűleg tudja, miről lehet szó, de cikkünk megjelenéséig nem válaszolt. Végül kedden este jelent meg a fentebb már említett térképvázlat, amely már konkrétan tartalmazza, hogy a „B1” és a „B2” hol is fut, mit is takar. Ez azért nem volt eddig egyértelmű, mert régen olyan elképzelés is volt, hogy simán átviszik Rókusra vasúton a szabadkai tram-traint, és ott jönne be az 1-es villamosra, mint a vásárhelyi. Illetve az „A1” és „A2” változatokat is csak nemrég söpörték le az asztalról. Hogy ezek mit takartak? A térképvázlat szerint ez is nagyvasúti bevezetést jelentett, de a régi Tisza teherpályaudvarnál jött volna be a tram-train az Indóház tér elé, azaz kvázi elvesztette volna tramtrain-jellegét, kivéve ha onnan tovább ment volna mondjuk az Európa liget felé villamosként.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Mielőtt rátérnénk, hogy akkor hogyan is lehet ez az egész, megjegyeznénk, hogy ez csak egy valószínűleg korrekt térképvázlat, nem hivatalos dokumentáció. Szóval, a „B1” és a „B2” is hasonlóan indul: jön a tram-train Szabadka felől, megáll a nagyvasúti pályán Szentmihályon, majd Szentmihály után – ahol egykoron a Szegedi Gazdasági Vasút szerelvényei is letértek a nagyvasút mellől Alsóváros felé – leválik a nagyvasútról és Kecskés előtt ráfordul a városrész főutcájára, az 5-ös főúton. Igen, ez azt jelenti, hogy ha ez így megvalósul, akkor “villamos” fog járni Kecskés főutcáján, és valószínűleg legalább egy megállóhely is lenne ott. Ezt követően keresztezi a tram-train a vasutat – és itt feltehetőleg aluljáró fog épülni a tram-train és a közút számára is –, majd eléri a kecskési villamosvégállomást, ahol most a 4-es vonala végződik.

És ha már 4-es vonal: a tram-train kiépítése kapcsán szinte biztos, hogy felújítják a vonal Dugonics tértől délre fekvő szakaszát is. A „B1” változat szerint a tram-train a 4-es vonalán bemegy a belvárosba, és ott a fene tudja, akár Tarjánig is elmegy akár; a „B2” képében azonban – most kapaszkodjon meg mindenki – egy teljesen új, soha eddig nem létezett villamos-szárnyvonal épülhet ki Alsóvároson. A térképvázlat szerint úgy, hogy a tram-train a Vám téren leágazik dél-keleti irányba, és a Rákóczi utcán keresztül éri el a Nagyállomást.

Nem tudjuk, melyik valósul meg, ha egyáltalán, mi reálisnak inkább a „B1”-et látjuk, hiszen azzal közelebb kerülnek a szabadkaiak belvárosunkhoz, és új vonalszakasz kiépítése sem szükséges a Rákóczi utcán, de ez csak találgatás. A cikk Facebook-posztja alatt várjuk olvasóink ötleteit/véleményét: hol járjon a szabadkai tram-train Szegeden?

 

Nyitókép: Lázár János hivatalos oldal / Facebook