Két és fél hónapot késik a tram-train átadása

A legutóbbi ismert tervek szerint az iskolakezdésre forgalomba kellene állnia a vonalnak, ez azonban leghamarabb csak december közepén lehetséges – tudta meg a Szegeder.

A Szegedernél különös figyelemmel követjük a tram-train projektjét, mi írtuk meg például elsőként annak idején, hogy felszedik a már lefektetett, használtan szerzett síneket, és újakat alkalmaznak inkább helyettük. Beszámolunk a jó hírekről is, minthogy nemrég először járt Szeged belvárosában Stadler Citylink típusú jármű, amivel a tram-train is üzemel majd. Ráadásul ilyen hosszú villamos (37 méteres) nem is járt még a városban korábban, az eddigi rekordot a PESA-k tartják a maguk ~30 méterével.

Most megint egy rosszabb hírrel tudunk szolgálni: csak december 12-ével indul el a vonal, holott eddig szeptember eleji indulással számoltak (a gyakran frisített Wikipédia-oldal is ezt írja cikkünk megjelensésekor). Még a Magyar Építők nevű szakportál is őszt írt néhány héttel ezelőtt született cikkében, ahol Csupity Krisztina, a Főmterv Zrt. projektvezetője ki is mondta, hogy tudják tartani a határidőket. A késés oka, hogy nem érkeznek meg addig a járművek, azaz végülis igaza volt, mert bár járművek nem járnak majd a vonalon, az készen lesz.

Az egészről úgy szereztünk tudomást, hogy az Index írt egy cikket a napokban arról, hogy megjött a harmadik jármű, de hozzátették azt is, hogy „az őszi indulásig az eddig megérkezett vonatokon kívül több nem várható”. Nekünk ez meglehetősen furán hangzott, ezért levélben fordultunk a MÁV-hoz, hogy igaz-e a lap értesülése.

A vasúttársaság azt a tájékoztatást adta, hogy „az Index által publikált cikk valótlan információkat közöl”, ugyanis a tram-train járművek szállítása folyamatos, és a nyár folyamán további kettő, ősszel pedig újabb három vasútvillamos érkezését várják.

Mi meg is elégedtünk volna ezzel a válasszal, csakhogy a levélből kiderül az is, hogy „a tervek szerint 2021. december 12-én, a 2021/2022 évi menetrendváltási időpontban hat tram-train járművel lehet majd megkezdeni az utasforgalmat”. Tehát már a MÁV-nál sem számítanak arra, hogy sikerül szeptember elején elindulni. A késés oka tehát, hogy nem érkezik elegendő jármű az őszi induláshoz (azért vicces lenne, ha Bzmotokkal adnák ki a vonalat, és azok járnának a szegedi belvároson át), ami egyébként valószínűleg nem a MÁV hibája, és nem is a gyártó Stadleré; iparági jelenségről van szó, sőt: aki most kvázi bármi speciálisabbat szeretne rendelni Európában, az tudja nagyon jól, hogy alapanyaghiány van a koronavírus-járvány miatt, még mindig. Lakóautót újonnan például a covid előtt akár pár hetes határidővel szállítottak az olasz gyárak, ma pedig jó, ha nem 2022-t mondanak.

Az indulás körülményeiről és idejéről egyébként Lázár János sem posztol mostanában közösségi felületein. Az elmúlt hetekben inkább csak arról számolt be, hogy „a következő hónapokban további szerelvények is érkeznek, így kezdetben majd 8, aztán nem kevesebb, mint 12 tram-train szerelvény közlekedhet Hódmezővásárhely és Szeged között”.

 

Nyitókép: Bálint András / Szegeder