Lázár a tram-trainről: 2024-től Szabadkára is mehetünk

Átadták a Szeged és Hódmezővásárhely között majdan közlekedő tramtrain-rendszer első járművét. Lázár János szerint a vasút 1870-es évekbeli megjelenéséhez hasonló fejlődést hoz majd a tram-train, amely ősztől alig több mint 30 perces, olcsó, környezetbarát közlekedési kapcsolatot teremt a két város között.

A Hódmezővásárhely-Szeged tram-train mintaprojektért felelős kormánybiztos az első szerelvényt bemutató sajtótájékoztatóján úgy fogalmazott, amikor a vasút megjelent Szeged és Hódmezővásárhely környékén, az emberek a 19. századból átléptek a 20. századba. Amikor a vasút-villamos megjelenik Hódmezővásárhelyen, az emberek lezárják a 20. századot és átlépnek a 21. századba.

„Amennyiben az uniós és hazai forrásból megvalósuló 80 milliárd forintos beruházás társadalmi és gazdasági szempontból is beválik, mintául szolgálhat az elővárosi kötöttpályás közlekedés fejlesztéséhez Budapest környékén, Nagyvárad és Debrecen összekapcsolásához, valamint Szombathely és Miskolc térségében is” – mondta a politikus, majd folytatta: „A tram-train egyszerre közlekedésfejlesztési, városfejlesztési és vidékfejlesztési beruházás. Közlekedésfejlesztés, hiszen az ország legmodernebb kötöttpályás közlekedési rendszere épül ki két megyei jogú város között, amely mindenki számára hozzáférhető, gyors, biztonságos és megfizethető közösségi közlekedést kínál. Városfejlesztés, hiszen Hódmezővásárhely és Szeged néhány éven belül ikervárossá válhat, amely új lehetőségeket nyit meg, és fejlődést hoz mindkét település számára. Vidékfejlesztés, mert a megyeszékhely szolgáltatásait könnyen elérhetővé teszi a kisebb településeken élők számára, ami növeli lakóhelyük életszínvonalát és erősíti a vidék megtartó képességét.”

A projekt nemcsak a Hódmezővásárhely és Szeged között naponta ingázó ember 10 ezer ember életét teszi kényelmesebbé, hanem a teljes magyar közlekedés szervezésére és finanszírozásra hatással lesz.

Balra: Lázár János, jobbra: Homolya Róbert. Fotó: Ujvári Sándor / MTI

Lázár azt is bejelentette, hogy a vasút-villamos 2024-re Hódmezővásárhely után Szabadkára is eljuthat. Ezért a magyar és a szerb kormány megállapodott abban, hogy első lépésként 2022-re helyreállítja a vasúti közlekedést a két város között.

Az eseményen ott volt Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója is, aki elmondta, hogy a vasút-villamos ősztől két megyei jogú várost szolgál ki, két helyi közlekedési rendszert köt össze. A MÁV Zrt. ehhez 12 járművet rendelt a gyártó Stadlertől, amelyekkel biztosítható csúcsidőben a 15 perces járatsűrűség.

„Arra törekszünk, hogy a legfenntarthatóbb, legzöldebb, leginnovatívabb megoldásokat alkalmazzuk, és ezzel a magyar vasutat versenyképessé tegyük európai szinten is. A megyeszékhelyek elővárosi közösségi közlekedésének fejlesztése kiemelt jelentőséggel bír. A tram-train beruházás mintául szolgál majd a jövőbeli agglomerációs fejlesztésekhez. Az új járműtípus bevezetése azon felül, hogy minőségi fejlődést hoz a térség közösségi közlekedésébe, 70-80 új munkahelyet is teremtett az elmúlt években a vasúttársaságnál. A tram-train nem csupán új technológia, hanem egy meghatározó lépés is legfőbb célunk, a tömegközlekedés versenyképessé, fenntarthatóvá és szerethetőbbé tétele felé. Hódmezővásárhely és Szeged között a várható 37 perces menetidővel ez lesz a leggyorsabb eljutási mód, a teljes járműparkkal csúcsidőszakokban akár 15 percenként is indíthatók a vasút-villamosok” – fogalmazott Homolya.

Szeged, Hódmezővásárhely, a MÁV-Start és a Volánbusz tarifaközösséget hoz létre, ezzel az utasok egy díjterméket megvásárolva a kiválasztott zónában szabadon használhatják a különböző járatokat.

Fotó: Ujvári Sándor / MTI

Dunai Zoltán, a Stadler Trains Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója közölte, a járműipari cég 2017-ben nyert közbeszerzést nyolc, a Citylink járműcsaládhoz tartozó hibrid szerelvény gyártására, majd a MÁV-Start 2020 júniusában hívta le a további négy járműre szóló opciót. A megrendelés értéke 76,5 millió euró, mintegy 27,5 milliárd forint.

A teljes egészében alacsonypadlós, légkondicionált, dízel üzemmódban óránként 100 kilométeres végsebességre képes járművek közül az első három prototípusnak kell teljesítenie az egyenként 15 ezer kilométeres próbafutást egyenlő arányban a városi és a nagyvasúti pályán. Hozzátette: amennyiben a járványhelyzet nem romlik, a szeptemberi iskolakezdésre forgalomba állhat az első 6-8 jármű.

Fotó: MÁV-Start

A 37 méter hosszú, hetvenegy tonnás, dízel-villamos hibrid tram-train 216 férőhelyes, melyből 4 mozgássérült hely. Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak, a két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással 100 km/órás megengedett sebességgel. A nagy részben alacsonypadlós és akadálymentes CityLink járművek a MÁV szerint a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkeznek. A két multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsik szállítása is biztosított.

A tram-train Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik majd Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged-Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre, ahol a Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és újból villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig (lényegében visszatérve a vasúthoz, csak egy másik ponton). A tram-train vonalán közel négy kilométeres egyvágányú villamospálya épült a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházásában, Hódmezővásárhelyen összesen öt váltóval és hat megállóval (Hódmezővásárhelyi Népkert, Strandfürdő, Hősök tere, Kossuth tér, Kálvin János tér, Hódmezővásárhely nagyállomás), valamint a kapcsolódó felsővezeték-hálózattal. A városi szakaszon három megálló kétvágányú, ahol az ellenkező irányba közlekedő szerelvények találkozni tudnak. A kivitelezés részeként Hódmezővásárhelyen 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki.

A tram-train útvonalán fekvő jelentősebb megállóhelyeken jegyértékesítő automatákat telepít a vasúttársaság, melyekből vasúti jegyek és bérletek, a Szegeden már megszokott SZKT-termékek, valamint a kifejezetten Szeged és Hódmezővásárhely közötti utazók számára kialakított tram-train termékek egyaránt elérhetők lesznek. Telepítésük várhatóan 2021 második negyedévében kezdődik, Szegeden 6, Hódmezővásárhelyen mind a 7 megállóban lesz automata.

 

Nyitókép: Ujvári Sándor / MTI