Sokkal nagyobb a baj a városi terepjárókkal, mint sejtették

A városi terepjárók (SUV) iránti kereslet növekedése volt a 2010 és 2018 közötti globális CO2-kibocsátás növekedésének második legnagyobb oka, derül ki egy friss kutatásból.

A vizsgált nyolc év során ezen autók piaci részesedése 17-ről 39%-ra nőtt, ami azt eredményezte, hogy a szén-dioxid-kibocsátásuk elérte és meghaladta az évi 700 megatonnát, ami több, mint Nagy-Britannia és Hollandia kibocsátása összeadva.

Forrás: IEA / The Guardian

A változáshoz ennél jobban csak az energiaipar járult hozzá, az SUV-k 544 megatonnáját 1405-el előzve meg. Őket követik a nehézipar, a kamionok, a repülés, majd a hajózás.

„Nagyon meg voltunk lepve az eredménytől” – mondta Laura Cozzi, a jelentést kiadó International Energy Agency vezető energiamodellezője.

A városi terepjárók térnyerése egyébként akkora mértékű, hogy lényegében többet szennyeznek, mint amennyire számítanak a kisautók takarékosságai és az elektromos járművek.

A városi terepjárók számának globális növekedésével négyszer annyit szennyeznek a személyautók, mint 2010 előtt.

„Egy SUV nagyobb, nehezebb, rossz az aerodinamikájuk, tehát több CO2-t pöfögnek ki” – emelte ki Florent Grelier, a Transport & Environment munkatársa. „A probléma sokkal nagyobb, mint azt vártuk” – mondta. (via The Guardian)