Szeged túlélte az iskolakezdést!

Szeptember első munkanapja általában nem a legrosszabb a közlekedésben, és bár közelében sincs a december 24-i délelőttöknek, azért nem is a legjobb. Ilyenkor ugyanis jóval többen ülnek autóba, buszra, bringára, rollerre és mindenféle fura/hippi közlekedési eszközre. Mennek dolgozni azok, akik eddig is mentek, de hirtelen több tízezerrel nő meg a közlekedők száma, hiszen zombiarcú diákok hada vonszolja magát a közoktatás templomaiba ezen a reggelen – és a következő sok százon.

Ma reggel 7 és 9 óra között jártuk a szegedi Belvárost, hogy megmutathassuk, milyen is volt valójában az iskolakezdés Szegeden. A város legkritikusabb közlekedési pontja ilyenkor a következők:

  • a Tisza Lajos körút az Anna-kút és az Aradi vértanúk tere között,
  • az Aradi vértanúk terének minden szeglete,
  • a Boldogasszony sugárút eleje (ami ugye most le is van zárva),
  • a Belvárosi hídra vezető sorok (Népkert, Székely, illetve Vedres utca) Újszegeden.

Persze vannak még jócskán szakaszok, ahol élénkebb a forgalom, mint a Nagykörút, de a legdurvább helyzet általában a Belvárosban áll elő. Ennek egyszerűen az az oka, hogy rengeteg ember szeretne egyszerre egy viszonylag kis alapterületű helyre közlekedni.

A Tisza Lajos körúton a szokásos dugók alakultak ki, ahogyan az várható is volt. Észak felé állt sor a Honvéd tértől egészen az Anna-kútig, dél felé pedig az Anna-kúttól az Aradi vértanúk teréig, de a körút éppen feltúrt déli szakasza sem volt könnyen járható. Azt azonban ki kell emelni, hogy  igazi, nagyvárosi dugók sehol sem voltak , ezek csak torlódások, ahol ha lassabban is, de halad a forgalom.

A körforgalmak teljes beállása miatt a közösségi közlekedés is szenvedett egy cseppet reggel, de ez csak egy kis szakasza a körútnak. Itt látszik igazán, mekkora dolog, hogy a Tisza Lajos körút (tömegközlekedés által használt szakaszit tekintve) 88,5%-án van külön buszsáv, így a villamosok/trolik/buszok szellősen tudnak suhanni a kocsisor mellett.

A körút legrosszabb része ugye a Dugonics téri kettős körforgalom, ami végig, teljesen be volt állva (nem úgy), illetve a térre beérkező utakon is volt torlódás. A Petőfi sugárút viszonylag járható volt, a Kálvária sugárúton azonban feltorlódott jellemzően 10-20 autó.

A tömegközlekedésben egyébként nem voltak nagyobb fennakadások, és egyelőre úgy tűnik, baleset sem történt az iskolakezdés reggelén.

Az Aradi vértanúk terén már kicsit bonyodalmasabb volt a helyzet, itt ugyanis rendőrök irányították a forgalmat mind a Szentháromság utcai, mind pedig a Boldogasszony sugárúti kereszteződésben. Utóbbinál ezt egyedül a villamos- és a gyalogosforgalom indokolta, lévén a sugárút le volt ugye zárva. Ez talán működött is volna, csakhogy

miközben a rendőrök mutatták az irány, működött a jelzőlámpa is, ezért totális közlekedési káosz alakult ki.

A gondot alapvetően nem a rendőrök felkészületlensége okozta (ezzel nem volt gond), és nem is a működő lámpa, hanem az, hogy a sofőröknek halvány fogalmuk sem volt, hogy mit kell tenni. Hiába mutatta ugyanis a rendőrnő a Szentháromság utcai kereszteződésben, hogy szabad menniük, ők egyesével mentek át, mert minden második autó megállt a pirosan világító lámpa miatt. Erre a forgalomirányítónak szóban kellett már reagálnia, hogy felhívja a figyelmet, hogy most ő mondja a tutit, nem a lámpa. Abból pedig, hogy egyesével tötyögtek át az autók, az jött, hogy torlódtak az utcák és utak rendesen, a Szentháromságon például már jókora sor állt, mire indulhattak. Egy kerékpáros szóban kifogásolta is, hogy ők mikor mehetnek már végre.

Az Aradi téren egyébként a Fidelitas is megmutatkozott: egy „Unod a dugót? Zavard el Botkát!” táblával dekorálták ki a teret.

Ilyen volt tehát a forgalom és a közhangulat hétfőn reggel. A hidak is be voltak valamennyire dugulva persze, illetve a Belvárosi híd forgalom-visszatartó rendszerének köszönhetően az autósok inkább a liget melletti utakon várakoztak, mintsem a hídon. Alapvetően jól lehetett közlekedni, aki pedig ezzel a mondattal nem ért egyet, váltson bringára.

Fotók: Szűcs Dániel / Szegeder