Szegedre is jöhet nyolc elektromos busz, ha zöld utat kap a Volánbusz pályázata

A Zöld Busz Program a Klíma- és Természetvédelmi Akcióterv része, amelynek keretében a Volánbusz Zrt. 60 elektromos autóbusz beszerzésére nyújtott be pályázatot. Ebből kap városunk is nyolc darab járművet.

„A kormány a Zöld Busz Programban tíz év alatt 36 milliárd forinttal támogatja a járműállomány minőségi cseréjét a 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú településeken elektromos buszok beszerzésével. A most megpályázott járművek hat megyeszékhely mintegy 570 ezer lakójának biztosíthatnak magas színvonalú személyszállítási szolgáltatást, tisztább levegőt, csendesebb utcákat és élhetőbb környezetet” – hangsúlyozta Schanda Tamás, az Innovációs és Technológiai Minisztérium miniszterhelyettese.

Mint azt az ITM közleménye írja, kedvező elbírálás esetén hatvan szóló, kéttengelyes, alacsonypadlós  helyi kivitelű autóbusz segítheti a Volánbusz környezetvédelmi célkitűzéseinek megvalósulását és a kényelmes utazást. Győrben 13, Székesfehérváron 12, Zalaegerszegen 11, Szolnokon 10, Szegeden 8, Egerben pedig 6 jármű korszerűsítheti a helyi járműparkot, mindenütt kiépülhet az üzemeltetéshez szükséges töltő infrastruktúra is. A beruházás megvalósulása esetén az érintett településeken évente mintegy 2200 tonnával csökkenhet a szén-dioxid-kibocsátás – tették hozzá.

A Volánbusz tulajdonosi képviselőjeként Homolya Róbert, a MÁV Csoport elnök-vezérigazgatója kifejtette: „A MÁV-Volán-csoport célja a kvázi klímasemlegesség elérése 2050-ig, ennek érdekében egyik fő fenntarthatósági törekvésünk a közlekedési szolgáltatók szén-dioxid kibocsátásának csökkentése döntő részben a közúti és a vasúti járműpark korszerűsítésével. Magyarország optimális, zöld közlekedésének megteremtésében fontos lépés volt a vasúti és a közúti autóbuszos közlekedés egyesítése, amely lehetővé teszi a vidéki közlekedés összehangolását, a felesleges párhuzamosságok megszűntetését, ezáltal az energiafelhasználás mérséklését. Szemléletformálási céllal a MÁV-START által kiállított elektronikus vonatjegyeken, bérleteken feltüntetjük a környezetkímélő vasút használatával az adott távolságon elért megtakarítást a CO2-kibocsátásban.”

Pafféri Zoltán, a Volánbusz elnök-vezérigazgatója a pályázat benyújtásával kapcsolatban elmondta: „A Volánbusz elkötelezett a fenntartható közlekedés megvalósítása mellett, amelyet jól példáz a 2018-ban indított járműfiatalítási programunk is. Ennek keretében eddig 866 autóbuszt helyeztünk forgalomba, így csak tavaly több mint 27 ezer tonnával kevesebb szén-dioxid került a levegőbe. A járműfiatalítási program eredményeként 2022 végéig a teljes autóbusz-állomány 40 százaléka megújul. A pályázat sikeressége esetén az európai szinten kiemelkedő méretű e-flotta beszerzésével lehetőségünk nyílik arra, hogy megkezdjük a valóban környezetkímélő közúti közösségi közlekedés kialakítását Magyarországon, és széles körű tapasztalatokat szerezzünk a tiszta járművek üzemeltetésében.”

Még tavaly február végén számoltunk be arról, hogy kibővíti a magyar kormány a szegedi közösségi közlekedés 100%-ban elektromos alapúra helyezését: az eredetileg 7 milliárdos összeget közel 10 milliárdra emelik meg, a projektet pedig a város helyett az országos autóbuszközlekedésért felelős Volánra bízzák. Csakhogy azóta a két kormányhatározattal is megerősített Modern Városok Programjából történő finanszírozást 2020 márciusában törölte a kormány. A programban nemcsak az ELI-hez közlekedő kísérleti önjáró trolibuszüzem szerepelt, hanem a 4-es villamos rekonstrukciója, és kismértékű villamos- és trolibusz flotta megújítás is.