Szegedre jön holnap az első vasútvillamos-jármű

Szerdán, azaz március 10-én a hatósági nagyvasúti futópróbát végzik el Kecskemét–Kiskunfélegyháza–Szeged útvonalon, majd a hatósági járműszemle és próba következik Hódmezővásárhely új villamosvasúti vonalán. A vonali próbák a Szeged–Hódmezővásárhely vonalon, a hódmezővásárhelyi és szegedi villamosvasúti vonalakon folytatódnak.

Mindez azután, hogy az első, Vásárhely 1-es tram-traint még január 20-án mutatták be a MÁV-START szentesi telephelyén. A prototípus működésének ellenőrzésére irányuló futópróba március 4-én, Szentes–Mindszent–Szentes útvonalon sikeresen lezajlott. Az első három tram-train 2021. szeptember végén állhat forgalomba Hódmezővásárhely és Szeged között.

Holnap azonban újabb történelmi pillanat jön el, amikor is az első tram-train szerelvény a szegedi villamossínekre ereszti kerekeit.

De van itt más is: megkezdődött a második tram-train-szerelvény teherautóra rakodása Valenciában. A kamionok ma hagyják el a gyárat, az új jármű várhatóan március 16-án érkezik meg a szentesi motorgarázsba. A második vasút-villamos leemelése és összeszerelése a tervek szerint még aznap megkezdődik.

Fotó: MÁV-START

A MÁV közleményében egy kis háttérinformációt is megosztott, az ismétlés végett: 37 méter hosszú, hetvenegy tonnás, dízel-villamos hibrid tram-train 216 férőhelyes. Szeged és Hódmezővásárhely villamosvonalán a KRESZ előírásai alapján 50 km/órás maximális sebességgel haladhatnak, a két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással, 100 km/órás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat. A komfortos, nagy részben alacsonypadlós és akadálymentes CityLink járművek a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkeznek majd. A két multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsik szállítása is biztosított.

A tram-train Szegeden az 1-es villamos vonalán közlekedik Szeged pályaudvartól Szeged-Rókus vasútállomásig, majd a 135-ös számú Szeged–Békéscsaba vasútvonalon halad tovább Hódmezővásárhelyre. Hódmezővásárhelyi Népkert állomásnál letér a nagyvasúti vonalról, és villamosüzemre váltva a városon keresztül közlekedik Hódmezővásárhely nagyállomásig. A tram-train vonalán közel négy kilométeres egyvágányú villamospálya épült Hódmezővásárhelyen összesen öt váltóval és hat megállóval, a kapcsolódó felsővezeték-hálózattal. A városi szakaszon három megálló kétvágányú, ahol az ellenkező irányba közlekedő szerelvények találkozni tudnak. A kivitelezés részeként 94 autó számára P+R parkolót és 900 kerékpártárolót alakítottak ki Hódmezővásárhelyen.