Szétszedtük a rakpart látványterveit, és az a helyzet, hogy ezeket tényleg meg kell valósítani

  • Még csütörtökön mutatta be Botka László a Szeged főutcája a Tisza projekt látványterveit.
  • A városvezetés korábbi törekvéseit nézve az élhető város kialakítására valószínűleg ezt is teljesen komolyan gondolják, bár az időzítés egyértelműen kampányfogás.
  • Annak pedig nem is rossz, hiszen nem sokan elleneznék a rakpart kellemessé tételét, ráadásul úgy, hogy az autósforgalmat sem tiltják ki, de még csak nem is korlátozzák.
  • De mit is takar egészen pontosan ez az egész? Nos, semmiféleképpen sem felújítás, hiszen magához az alapvetően árvízvédelmi és közlekedési célokat szolgáló műhöz aligha fognak hozzányúlni. Egy olyan átalakítást azonban végeznek, amely nyugaton egyre népszerűbb: az emberekhez közel álló, színes/fából készült térelemekkel dobnak fel egy alapból sivár, többször betonból álló szerkezetet/teret/utat.
  • Látványtervek már napok óta elérhetők a terület felpezsdítésére született ötletekkel, de azok jellemzően kicsik voltak, amiken alig látszott valami. Elhoztuk őket teljes méretben.
  • A terveket három iroda készítette, a gödöllői székhelyű Gubahámori Kft., a szegedi Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft., és a szintén szegedi Priskin építész tervező iroda Kft., akik a fül-orr-gégészet új tömbjét is jegyzik. A Széchenyi teret és sok mást is megálmodó Fontos Mérnök Stúdió nem szerepel.
  • Vegyük tehát át, mire lehet számítani.

 

A tervezők alapvetően úgy tűnik, hogy odafigyeltek arra, hogy napjainkban kik használják a területeket. Így például egy skatepálya az Árvízi emlékműnél találat lehet, plusz van mászófal is, és az elengedhetetlen graffitik. Fotó: Gubahámori Kft.

 

Itt már jóval többet terveztek: a sárga sétánnyal közelebb is hozzák a folyót, hiszen lehet felette sétálni, de hozzáérni már nem. A fasor azonban mindenféleképpen magával ragad, és ezt ki is kell hangsúlyozni: nagy mennyiségű fa ültetése nélkül lényegében nincs értelme az egésznek. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Fontos tudni a tervekről, hogy mind-mind csupán egy ötlet, és nem képviselnek egészet önmagukban. Ezeket összetéve fog majd megvalósulni a projekt. Ha tehát valakinek tetszik a skatepálya és ez a sárga csúszda(?) is, mindkettőre szavazhat. Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

Itt elsőre nem világos, hogy miről is van szó, de kivehető: egy rendezvényt látunk a rakparton, feltehetőleg az úttesten. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Változó arányban vannak jobb és rosszabb, illetve olcsóbb és drágább tervek. Itt például egy nem kifejezetten drága, de annál mókásabb ötletet látunk. A méhkasdokkok valóban közelebb hoznák a várost a folyóhoz, ami az egész dolog alapcélja. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Szétszedtük a rakpart látványterveit, és az a helyzet, hogy ezeket tényleg meg kell valósítani
Itt nehéz lesz objektívnek lenni, nekem ugyanis ez az egyik kedvencem. A hatalmas gyalogátkelőhely, a parkolók helyén kialakított henyélős zöldterület, na meg a szintén méretes faplatform, amin a fák árnyai alatt mindenféle rendezvény is tartható (filmvetítések, előadások). Eszeveszett jó! Az mondjuk elég érdekes, hogy a barátságosság kedvéért kiradírozták a lépcső tetejéről a falat. Fotó: Gubahámori Kft.

 

Ugyanaz a helyszín, más koncepció. Itt inkább egy hagyományos városi park skinjét húzták rá a rakpartra, de ez amilyen egyszerű, annyira jó is. Ezen a terven egyébként egy sétány vezetne át a Belvárosi híd alatt, a Tisza felett, ami manapság is jól jönne, hiszen lényegében mióta autópályát csináltak a rakpartból, azóta nem lehet azon összefüggően végigsétálni, csak ha alacsony a vízállás. Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

A rondella felturbózására már korábban is voltak tervek, de azok inkább csak fantáziaszülemények voltak. Most üvegfalú kilátó épülne a tetejére, amit a múzeum előtti térről lehetne megközelíteni. Ez funkcióját tekintve erősen a felesleges kategóriába esik, és építészetileg sem tűnik túlzottan érdekesnek. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Az egyik legtöbbet mutatott terv, melyen egy patkó alakú híd látható a rakpart déli részén, lényegében a lehajtónál. Hasonlóan az előzőhöz, nem sok értelme van, és ha így, mindennemű árnyékolás nélkül valósul meg, használni sem nagyon lehet majd. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Ez a terv az, amely a legjobban belenyúlna a rakpart szerkezetébe, hiszen egy gyalogos-kerékpáros felhajtó épülne a városszintre. Emellett láthatóak teraszok, egy nyilvános vécé és egy meglehetősen kortársa gyalogátkelőhely is.

 

Itt egyedül annyi a különbség, hogy vannak fák, és hogy elhelyeztek pár padot a betonlépcsőn. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Fák itt is vannak, ahogyan az imént látott kerékpárút is elhalad itt. Emellett pedig egy vízi színpad, ami legalább annyira menő, mint a Gubahámori faplatformja. Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

A Priskin több formában is feldolgozta a rakpart ezen részét, ide játszóteret képzeltek, két méterre a város egyik legforgalmasabb útjától. Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

Nem világos, hogy ettől a halsütödétől miért és hogyan lesz zöldebb a város, vagy ez miként hozza közelebb a Tiszát az emberekhez, de ezt is meg lehet szavazni, ha valaki unná a halászlevet. Fotó: Duna-Tisza Ingatlanfejlesztő Kft.

 

Itt egy bokorból kibicikliző férfi mutatja be a (rekortán?) kerékpárutat, mely a két híd közötti ártérben vezetne. Fotó: Gubahámori Kft.

 

A Bertalan híd újszegedi hídfője alá tervezett kosárlabdapálya viszont még siker is lehet. A gettóstílus mindenesetre ott van benne azzal, hogy fiatalok kosaraznak egy hatalmas acélhídszerkezet alatt. Fotó: Gubahámori Kft.

 

Itt már a Belvárosi híd újszegedi hídfőjét látjuk, és az ide megálmodott Alapos Büfét, Megadja a hely romantikáját, hogy egy rozsdás hídszerkezet alatt streetfoodozunk, ehhez azonban elengedhetetlenül meg kell oldani az itt jelen levő galambproblémát. Fotó: Gubahámori Kft.

 

Gubahámoriék nem sokat babráltak a Lapossal, pár napozóágy és pingpongasztal, illetve egy futópálya kerülne ide. Utóbbi viszont – ha továbbhaladna délre, be az erdőbe – nagyon népszerű futóhely volna. A Ligetben is csodás futni, de a Tisza-parton, a fák alatt volna igazán csak. Fotó: Gubahámori Kft.

 

Fémfelületű móló vezet a mocsárba, ami nem világos, hogy miért jó. Az év pár hetében valóban ilyen a táj, de általában száraz az ártér. Fotó: Priskin építész tervező iroda Kft.

 

A tervekre szavazni ezen a linken tudtok, vagy a Magyar Ede téren kihelyezett fabódéban.