Szijjártó Péter szerint legkésőbb 1 év és 4 hónap múlva vonattal mehetünk Szabadkára

A külügyminiszter mondta: Magyarország és Szerbia kapcsolatai soha nem voltak olyan jók, mint jelenleg, és az elmúlt időben sokat dolgoztak azért, hogy ezt el lehessen mondani. Szijjártó Péter – majd később Orbán Viktor is – pénteken Budapesten Nikola Selaković szerb külügyminiszterrel találkozott.

A tárcavezető egyeztetett Selaković-csal, majd közös sajtótájékoztatójukon kiemelte: a két ország sorsa és jövője szorosan összefügg a történelmük, a vajdasági magyarok és a stratégiai partnerségből fakadó újabb projektek miatt, amelyek alapvetően meghatározzák a fejlődésüket. Szerinte annyi ponton kötötték össze a két országot, hogy gazdaságuk együtt, közösen fog növekedni az elkövetkező években.

A legnagyobb magyar vállalatok – például az OTP és a Mol – a szerb gazdaságban is fontos szerepet játszanak. Hozzátette: a magyar cégek érdeklődése Szerbia irányába nem csökken, a Magyarországon kívüli beruházásokra kiírt pályázat keretében 24 magyar cég összesen 49 milliárd forintnyi szerbiai beruházást hajt végre a magyar kormány támogatásával.

A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök fogadja Nikola Selakovic szerb külügyminisztert a Karmelita kolostorban 2020. december 18-án. Jobbról Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter. Fotó: Fischer Zoltán / Miniszterelnöki Sajtóiroda / MTI

A külügyminiszter arról is beszélt, hogy a Budapest-Belgrád vasútvonal a Nyugat-Európába szánt, Görögországba behajózott kínai áruk leggyorsabb szállítási útvonala lesz, és ezért a pozícióért nagy verseny van. Ezt követően a most a határnál, Szegedhez közel épülő gázvezetékről szólt. Törökországból, Bulgárián és Szerbián keresztül ugyanis összeköttetést építenek, és 2021 októberére lesz kész az a szakasz, amely a magyar-szerb határt és a nemzeti gázvezetékrendszert összekapcsolja, új útvonalat hozva létre a gázellátás biztosítására.

Szijjártó a Szeged és Szabadka közötti vasútvonalat is megemlítette. „Megállapodtunk, hogy 2022 tavaszára ez a vasútvonal használható lesz a közlekedés számára. Egy új, fizikai összekötő kapocs Magyarország és Szerbia között. Az Exim Bank hitele már készenáll, és a magyar oldali szakasz kivitelezési szerződését is megkötöttük” – fogalmazott. Ez azt jelenti, hogy legkésőbb 2022. április 30-án, azaz 1 év, 4 hónap és 13 napon belül el kell készülnie a felújításnak.