13,5 millióból hangolnak 18 szegedi lámpás csomópontot, hogy gyorsítsák a tömegközlekedést

A SaSMob (Smart Alliance for Sustainable Mobility) program keretében tizennyolc csomópontban avatkoznak be annak érdekében, hogy a tömegközlekedési járművek menetrendszerűsége javuljon. A mobilitási program ezen projektje, amely egyben az egyik utolsó, bruttó 13,5 millió forintból valósul meg – írja a szeged.hu.

A SaSMob egy Európai Uniós program, ennek keretében a város bruttó 3.259.220 eurót költ különböző programokra, amely nyolcvan százalékban EU-támogatás. Célja egyrészt a város és a programban szerződött vállalatok közötti összhang, amely során a munkába járást könnyítő, valamint innovatív és támogató üzleti környezeti feltételeket dolgoznak ki. A másik fő program pedig olyan intelligens, adatvezérelt, gyorsreagálású rendszer kidolgozása, amely magas színvonalú közlekedési szolgáltatásokat és a felhasználók számára jobb informáltságot tesz lehetővé. Az utóbbihoz tartozik ez az alprojekt is.

Ennek keretében a város tizennyolc csomópontjában végeznek szabályozástechnikai beavatkozásokat a jelzőlámpák működésében. „A műveletek célja, hogy a forgalomban előnyben részesítsük a közösségi közlekedést, ezzel is segítsük a gyorsabb munkába járást” – nyilatkozott a lapnak Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester. A tervezés során a szakemberek figyelembe vették a két közlekedési társaság, az SZKT és Volánbusz Zrt. észrevételeit is. „A legtöbb esetben csak finomhangolásról van szó, hosszabb ideig kapnak majd zöld jelzést a buszok és a trolik, hogy elérjék a következő szabad jelzést, ezzel pedig gyorsuljon, dinamikusabb legyen a városi forgalom és javuljon a menetrendszerűség. A csomópontként néhány másodperces finomhangolás miatt egy-egy járat teljes menetideje akár két-három perccel is rövidülhet, és jobban kiszámíthatóvá válik. Nem elhanyagolható szempont az sem, hogy a közlekedési lámpáknál rövidebb ideig várakozó járművek a környezetet is kevésbé szennyezik” – fogalmazott.

A beavatkozások tehát jellemzően egyes irányok zöldidejének néhány másodperces növelését, elcsúsztatását jelentik a csomópontok jelzőlámpa-programjain belül. Más csomópontokban pedig az úgynevezett kiürítési időket módosítják, hogy a sárga jelzésen még bekanyarodó járművek se kerülhessenek konfliktusba az egyenesen haladó, és már zöld jelzésre elinduló villamossal. Nemcsak finomhangolásról van szó: lesz, ahol a meglévő hurokdetektorokat kell kiváltani kamerás érzékelőrendszerrel (eleinte azért voltak vele gondok az Algyői úton), több helyen pedig a meglévő burkolati jeleket is fel kell marni és újakat festeni az aszfaltra. A fizikai és szoftveres módosításokat követően pedig próbajáratokkal tesztelni is kell az új rendszert. A következő csomópontokról van szó:

  • Londoni körút–Mikszáth Kálmán utca csomópont,
  • Budapesti út–Zápor utca csomópont,
  • Dorozsmai út–Fonógyári út csomópont,
  • Kossuth Lajos sugárút–Párizsi körút csomópont,
  • Londoni körút–Kálvária sugárút csomópont,
  • Brüsszeli körút–József Attila sugárút csomópont,
  • József Attila sugárút–Rózsa utca csomópont,
  • Torontál tér, Székely sor–Vedres utca csomópont,
  • Rókusi körút–Vértói út csomópont,
  • Rókusi körút–Csáky utca csomópont,
  • Rókusi körút–Körtöltés utca csomópont,
  • Rókusi körút–Szatymazi utca csomópont,
  • Makkosházi körút–Agyagos utca csomópont,
  • Rókusi körút–Csongrádi sugárút csomópont,
  • Tisza Lajos körút–Attila utca–Nagy Jenő utca csomópont,
  • Tisza Lajos körút, a Kígyó utcától az Anna kútig meglévő csomópontok,
  • Széchenyi tér–Kelemen utca–Híd utca csomópont,
  • Tisza Lajos körút–Boldogasszony sugárút csomópont.

A kiírást bruttó 13 millió 807 ezer forintos árajánlattal a vecsési székhelyű Szignalterv Finommechanikai Kft. nyerte, a határidő idén július vége.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder