A bringázás száz éve is a legmenőbb dolog volt Szegeden

A Copenhagenize Design Company minden évben összeállítja a világ 20 leginkább biciklibarát városának listáját. Ebből többek között az derül ki, hogy egy adott városban mennyire jó bringázni (pl. mennyire fejlett az infrastruktúra, van-e közbringa rendszer, és ha van, milyen, mennyire egyenlő a női-férfi felhasználók aránya és még sok más szempont). A listán pár éve még Budapest is szerepelt, de ha belegondolunk, ez csak mai szemmel különleges. Hiszen a motorizáció elterjedése előtt szinte mindenki kerékpárral járt.

Szegeden is gond nélkül bringázhatott, aki csak akart. A második világháború előtt, illetve utána még egy rövid ideig alig jártak a városban autók. Igazi luxusnak számított, ha valaki például a két világháború között saját automobillal rendelkezett.

Biciklije persze a legtöbb embernek volt, és használták is. Felhőtlenül bicikliztek akár a Kiskörút közepén is, hiszen ekkor még két dologban volt más ez az út a maitól: az út szélén döcögött a villamos, és nem volt megtiltva a kerékpározás.

A bicikli az egyetlen olyan jármű Szeged életében, ami az elmúlt évszázadokban folyamatosan jelen volt a közlekedésben, és mindig sokan használták.

Érdemes azonban külön kitérni a kor kerékpárjaira is. Bár típusra nem volt olyan széles kínálat, mint napjainkban, a Csepel, a Weiss Manfréd és a kisebb hazai gyárak által előállított bringák a kornak megfelelően legtöbbször feketére festett vasvázzal, rugós bőrüléssel, és gyakran keményfa markolattal, szinte kizárólag egysebességes változatban kerültek forgalomba. Mára igazi kincs egy ilyen, jó állapotban megőrzött jármű. És bár kevés maradt meg belőlük, azért szerencsére megőrződött pár igazán kiváló felvétel róluk.

 

0.jpg
Weiss Manfréd kerékpárok zászlókkal az első sárvédőn. Fotó: Magyar Rendőr / Fortepan

 

Szeged a legbringásabb vidéki város az országban
Bringás fiatalok valamikor a 20-as években a Kultúrpalota előtti téren, háttérben baloldalt a Milkó palotával. A kor divatját is érdemes szemügyre venni: nadrágra kívülről, térdig húzott csíkos zokni és svájci sapka. Mindegyikük gyönyörű, jó állapotú kerékpárral. Fotó: Csonka Ferenc

 

2
Fiatal pár, kutya és kerékpár a Tisza parton 1929-ben. A biciklin jól látható az un. gumira ható fékszerkezet, ami nem a felnivel, hanem magával a gumi futófelületével érintkezve lassította a járművet. Fotó: Szent-Istvány Dezső / Fortepan

 

3
A kétkerekűek mindenhová elértek: biciklis rendőrök a városháza mögött valószínűleg a 30-as években.

 

 

4
Biciklis suhan át a Hősök kapuja alatt 1953-ban. Sehol egy autó. Fotó: Kollár Balázs / Fortepan

 

5
A felsővárosi Maros utca 1959-ben. A gyerek rollerrel, a hölgy pedig Csepellel suhan az üres utcán. Fotó: Kotnyek Antal / Fortepan

 

6
Bringások a Somogyi és a Zrínyi utca kereszteződésében 1961-ben. Fotó: Mészáros Zoltán / Fortepan

 

7
Ez a macskaköves, kavicsos út bizony a 47-es főút Tarjánból kivezető szakasza pontosan 50 évvel ezelőtt. Fotó: VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ / Fortepan

 

8
A felismerhetetlenségig megváltozott Belvárosi híd újszegedi hídfője szintén 1967-ben. A baloldali tábla az úton keresztbe áthaladást és a lépcsőn biciklizést tiltja. Fotó: VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ / Fortepan

 

9
Bringatároló, buszmegálló és háromkerekű bicikli a Vám téren 1967-ben. Fotó: VÁTI / Lechner Nonprofit Kft. Dokumentációs Központ / Fortepan