A csodálatostól a gagyiig: célban a Móra park, a Stefánia és a Roosevelt tér felújítása

  • Közel teljesen elkészült már a Stefánia-Roosevelt tér-Móra park trió felújítása. A három, nagyméretű közterület 600 méteren keresztül húzódik a Tisza-parttal párhuzamosan, meghatározó eleme a szegedi belvárosnak.
  • A hármas felújítására összesen 709 millió forintot álodozott a szegedi önkormányzat, ezt további 850 millióval toldotta meg az Európai Unió. A legnagyobb változás talán, hogy lecserélték a Móra Ferenc Múzeum előtti szökőkutat, de alapvetően mintha “új terítőt” kapott volna e három terület.
  • 2018-ban még úgy tervezték, hogy 2019 végére készülhet el a beruházás, ez azonban közel egy évvel csúszott.
  • A majdnem kész területet november 22-én délután jártuk be. Képriportunkban rendhagyó módon egy cikken belül, de három részre bontva foglalkozunk részletesen a három térrel/parkkal.

 

Stefánia

A Stefánia sikerült talán a legkevésbé jól, de ez nem azt jelenti, hogy rossz lett. A parkból eltűnt néhány közkedvelt játszótéri elem, a Dugonics térre jellemző ragasztott kavicsos burkolatot kapott, valamint néhány nehezen értelmezhető, kevéssé esztétikus ülőalkalmatosságot a Kőrössy épülete előtt. Összességében pozitív az összkép itt is.

 

Modern kerékpártárolók mindenhol, a színválasztás talán kifogásolható. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A Stefániára északról érkezve az első benyomásunk lehet, hogy a régi Móra parki szökőkút szelleme itt él tovább ezekben a valamiért medencekékre mázolt beton ülőalkalmatosságokban, melyek teteje puhább, rekortánanyaggal van bevonva. Praktikusnak mindenképpen praktikus, esztétikusnak semmiképpen sem mondható. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Jól jön majd a gumicsík ezeken a támaszokon, kevéssé karculjuk össze a bringákat. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Ahol korábban egy kis rózsakert volt kavicsos járdákkal, ott most szép zöld füvön sétálhatunk. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A felújítás leggyengébb pontja talán a sok oda nem illő, műanyag szemetes. Ezeket remélhetőleg idő előtt cserélik. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Hintaágyat még nem látott a belváros. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A Tisza és élővilága több helyen megélénkül. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Ilyen táblákon láthatjuk, milyen volt a nagyon régi Szeged. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A Stefánia és a Móra park oda illő historizáló öntöttvas kandelábereket kapott. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Ahol nem a Dugonics térre jellemző ragasztott kavicsos út van, ott a Dugonics térre jellemző térkővel találkozhatunk. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Vannak úgynevezett “Képpontok”, melyeken vagy érdekességekkel, vagy műalkotásokkal ismerkedhetünk. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Ezek a legtöbb esetben magas minőségűek, itt azonban elég rosszul sikerlt. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Roosevelt tér

A másik végleten található Roosevelt téren a játszótér felújítása a leglátványosabb, itt különleges játékelemek vannak: egyrészt olyanok, melyeket sérült gyerekek is használhatnak, másrészt olyanok, melyek Szeged történetének egy-egy szeletét mutatják be. A kavicsos felületeket puha rekortánra cserélték, ahogyan a szocializmusból itt maradt utcabútoroknak is búcsút mondtak. Az autókat kitiltották a halászcsárda előtti részről, ami térkövezést kapott.

 

Egy évtizeddel ezelőtt itt még autók parkolhattak, és fák sem voltak. Itt kifejezetten érződik, hogy fejlődik a város. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A sodronyvár visszavár! Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Valószínűleg a szegedi várat szerették volna megjeleníteni ezzel a játszótér-elemmel, mégha egyáltalán nem is hasonlítanak. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Azért került bele egy hajóforma. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Abban a körben ugrálni felnőttként sem utolsó elfoglaltság. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A Szegedi Gazdasági Vasút azonban tagadhatatlanul fő ihletője volt ennek a kisvonatnak. Még mindig zseni! Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Erről már korábban írtunk, ez itt olvasható. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Kreatív játékelemek is kerültek ide. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Nyomkodható, kapcsolgatható, tekergethető. Az anyaghasználat első látásra jónak mondható, még a piros kézifék-kerék is erősebb fröccsentés. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Talán ezt az elemet is a szegedi múlt ihlette: a híd túloldalán, a Közművelődési palota előtt ugyanis egykoron ki volt állítva egy lelőtt jugoszláv repülőgép. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Mozgássérültek számára kialakított játék. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Itt elméletileg közvécé lesz valamikor. A hídműhöz egyelőre nem nyúltak, az továbbra is egy üzbég aluljárót idéz, mintsem a szép hidat. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Móra park

A végére a legjobbat. A Közművelődési palota előtti tér igazán méltó felújítást kapott. Utcabútorai és térplasztikái egyaránt historizálók, de azért az ilyenkor várható modern vonalat is megkapta. A szökőkút rendezvénytérré alakítható (most is az volt), így akár vásárokat is szervezhetnek rá.

 

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Itt még nem világos, hogyan fog működni ez a lépcsőzetes rész, érdemes ítélkezés előtt az átadást megvárni. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Ez a felújítás ráfért a belvárosra
A Móra park csodálatos fa padokkal gazdagodott. Meg sajnos ilyen szemetesekkel. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

A Móra Ferenc Múzeum nemrég átadott belső felújítása után igazán üdítő, hogy az előtte levő park is újraéledt. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Ennek a szobornak eddig le volt törve mindkét karja, ezt igényesen javították. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Egészen furcsa látvány az aszfalttenger után. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Egyelőre ragasztott vonalazással vezetik a kerékpárutat, idővel ugyanis ha minden igaz, megszűnik itt a kerékpáros forgalom, mivel az útra terelik a kerekezőket. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder