A MÁV vezetője szerint sincs rendjén a mellékvonali gyérítés

Homolya Róbert MÁV-elnök-vezérigazgató szerint is felül kellene vizsgálni a június 6-án bevezetett járványügyi menetrendet, és ahol a vasút versenyképesebb a busznál, ott helyreállítani a menetrendet.

Mint ismert, az Innovációs és Technológiai Minisztérium több tucat magyarországi vasúti mellékvonalon vezettetett be új, járványügyi menetrendet pont a szigorítások végeztével (fontos kiemelni, hogy itt nem a MÁV volt a döntéshozó, ahogyan Szegeden sem az SZKT ritkítja a menetrendet, hanem a város). Ennek értelmében három Csongrád-Csanád megyei vonalon – köztük az újszegedin is – csökkent a vonatok száma. Az Újszegedet Mezőhegyessel összekötő döcögőn ráadásul úgy, hogy egyrészt arról nem voltak kint tájékoztatók a menetrendváltás előtti nap délutánján még, másrészt a kieső egy vonatpárt (a kettőből) semmilyen módon nem pótolják, az utasokat a helyközi buszokra irányítják. Csakhogy például a szőregi vasútállomáshoz legközelebb eső helyközi buszmegálló két kilométerre, azaz úgy fél óra gyaloglásra van.

A döntést folyamatos kritika éri a vasúti szakszervezetek felől, lényégen emberről nem hallottunk még, aki üdvözölte volna a változásokat. Az alapvető probléma a szakma szerint az, hogy a vasutat hátrányosan érintő ritkítással még csak spórolni sem lehet, hiszen az adott vonalakon egy-egy vonatpárt közlekedtetnek, tehát ott a teljes üzemet fenn kell tartani, a legtöbb vonalon pedig pótlóbuszozás folyik e mellett. Egyes hangok szerint ezzel nem másra játszik a kormány, minthogy az emberek teljesen elpártoljanak ezen vasútvonalak mellől, majd így ne fájjon annyira azok bezárása.

A Magyar Hang most a Közlekedő Tömeg Egyesület alapján azt írja, hogy még a „MÁV elnök-vezérigazgatója is támadja az ITM (Információs és Technológiai Minisztérium) és a KTI (Közlekedéstudományi Intézet) hentesbárddal faragott mellékvonali akcióját”.

Azt történt ugyanis, hogy „a Vasúti Érdekegyeztető Tanács (VÉT) június 10-i ülésén Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a járványügyi menetrendet felül kell vizsgálni, a vasúti közlekedést azokon a vonalakon, ahol versenyképesebb, mint a buszos közlekedést, vissza kell állítani.”

Mint írják, „a Vasúti Érdekegyeztető Tanács (VÉT) június 10-i ülésén Dr. Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója elmondta, hogy a járványügyi menetrendet felül kell vizsgálni, a vasúti közlekedést azokon a vonalakon, ahol versenyképesebb, mint a buszos közlekedést, vissza kell állítani.”

Ha ez egyébként meg is történik, kicsi az esélye, hogy az újszegedi vonalon visszaáll a közlekedés, ugyanis elsősorban az olyan vonalakról lehet szó, ahol a pótlóbusszal párhuzamosan közlekednek ugyanúgy a vonatok is, csak üresen. Merthogy igen, vannak ilyenek, hiszen azzal hogy egy-egy járatát törölték egy vonatnak, attól annak még van dolga előtt és utána is. Tegyük fel például, hogy egy vonat reggel elindul Kiskunfélegyházáról Szentesre, majd onnan Szolnokra, és végül este Szolnokról Kiskunfélegyházára. Na most ha töröljük a napi feladatai közül a Szentes-Szolnok járatot, attól még ugyanúgy el kell mennie Szentesről Szolnokra, hogy után utóbbiból mehessen tovább utasokat szállítani Szolnokról Kiskunfélegyházára, ahonnan másnap reggel újraindul.

A Közlekedő Tömeg Egyesület ezeket csak fantomvonatoknak hívja, és listát is összeállítottak róluk:

  • az egyik szerelvény hajnali 4 óra körül üresen közlekedik Szentesről Hódmezővásárhelyre, utazni viszont csak a 4:05-kor induló pótlóbusszal lehet;
  • reggel 7:35-kor utasok nélkül megy végig egy motorvonat a Kiskunfélegyháza-Lakitelek vonalon, a 7:40-kor induló pótlóbusz vele párhuzamosan közlekedik;
  • a napi szolgálatát 17:12-kor Hódmezővásárhelyen befejező motorvonat kb. 20 perccel később utasok nélkül megy tovább a szentesi telephelyre, ugyanezen a viszonylaton pótlóbusz indul 17:24-kor;
  • 21 óra körül szerelvénymenet indul Kiskunfélegyházáról Szentesre, de az utasok csak a 21:34-kor induló pótlóbusszal utazhatnak;
  • Szeghalom és Vésztő között háromszor annyi szerelvénymenet közlekedik, mint utasszállító vonat: Szeghalom felé 7:20 és 10:25 körül, Vésztő felé 18:20-kor indul fantomvonat, ezekben az időpontokban az utasokat csak a pótlóbuszra engedik felszállni.

Az egyesület szerint június 16-án keddtől vissza kellene állítani az addig érvényes menetrendet minden vonalon. „Minden további döntést csak a lehetőségek teljes körű vizsgálatát tartalmazó dokumentum elkészítését és véleményezését követően lehessen meghozni, erről pedig tájékoztassák a lakosságot. A június 6-i járatmegszüntetés és -ritkítás szakmai és politikai felelőseit pedig meg kell nevezni, és hatáskörükből azonnali felmentésük szükséges” – fogalmaznak.

 

Nyitókép: a ritkításra figyelmeztető tábla a szőregi vasútállomáson 2020. június 12-én. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder