Behúzták a fűnyírót: ritkulhat a menetrend az újszegedi vasútvonalon

Az Újszeged-Makó-Békéscsaba vasútvonalon a jelenlegi napi 2 (vasárnaponként 3) vonatpárt 1-re ritkítaná, és a kimaradtakat autóbusszal pótolná az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Regional Bahn szakportál értesülései szerint. Nem ez az egyetlen érintett vonal, másik 33-on is hasonló szolgáltatáscsökkenés lehet kilátásban.

A lap úgy tudja, hogy a több száz ezer vidéki utast érintő változásokat már június 6-ától érvénybe hozhatják, ugyanis nem hagyományos menetrendi korrekcióról beszélhetünk (ezeket ugye minden év december derekán vezetik be). Most arról van szó, hogy a koronavírus-járvány miatti jelentős utasszámcsökkenést kihasználva – a hivatalos kommunikáció szerint – ideiglenesen ritkítják ezen járatokat, ezt azonban maga a szakma is kétkedve fogadja.

Ahogyan a Regional Bahn, úgy a Közlekedő Tömeg Egyesület is aggodalmát fejezte ki, mondván a mellékvonalak esetében az ideiglenes címszóval ellátott ritkítások és vonalbezárások általában nem pár hónapig szoktak tartani, hanem tartanak ma is, ahogyan tartottak az elmúlt – a legtöbb esetben – tizenegy évben. A kultikussá vált bugaci kisvasút is 2009 óta „szünetel”, és nem úgy néz ki mint amin csak úgy be lehetne indítani a forgalmat.

A 34 érintett vonalból néhányon mindössze átmenő forgalom marad, a helyi érdekeltségeket szolgáló mellékvonali szerelvényeket teljes egészében pótlóbuszokkal váltják. A teljes lista megtalálható a Regional Bahn felületén, mi a Csongrád megyét érintőeket soroljuk most fel:

  • Mezőhegyes–Újszeged: 1 vonatpár marad, a többi vonatpótló
  • Szentes–Orosháza: 1 vonatpár marad, a többi vonatpótló
  • Szentes–Hódmezővásárhely: 2 vonatpár marad, a többi vonatpótló
Utascsere az újszegedi végállomáson 2019 augusztusában. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Azt ugyanakkor meg kell hagyni, hogy ha az a cél, hogy minél kisebb költségekkel, de a maihoz hasonló színvonalon üzemeljenek ezek a vonalak a járvány idején, akkor valóban ez lehet a legcélravezetőbb megoldás néhány esetben. A buszközlekedést fenntartani ugyanis jóval olcsóbb, a vonalakon pedig marad annyi közlekedés, hogy a növényzet és az idő ne egye meg azokat. Bár az valóban nonszensz, hogy ahol kettő vonatpár jár naponta, például Újszegedre, ott ezt felezik. Ezen az egy megspórolt Bz-s járaton semmi sem múlik, itt inkább csak a nyűg lesz a buszoztatással. Amennyiben a járványhelyzetet követően (ami a lazításokat elnézve már lényegében itt van) visszaáll a közlekedés, nem szóltunk egy szót sem. Persze az sem száz százalék, hogy mindebből lesz valami, viszont ezen szakszájtok megbízható forrásoknak számítanak, a tavalyi Szeged-Budapest szuper-IC-k is nekik hála láttak idő előtt napvilágot.

„A regionális közlekedés ügyében hosszútávú koncepcióra van szükség: valóban kedvezőtlen a jelenlegi helyzet, mely szerint a mellékvonalak nagy részén elavult járművek közlekednek lassan, ritkán, kevés utassal, de erre nem a járatritkítás és a vonalbezárás a megoldás: számos régióban a vasútvonalak fejlesztése, a sűrű, ütemes menetrend bevezetése és korszerűbb járművek beszerzése sokkal versenyképesebb eljutási lehetőséget biztosítana a falvak, kisvárosok lakóinak, mint a volánbuszok” – írja kapcsolódó posztjában a Közlekedő Tömeg Egyesület.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder