Bemutatták az új szegedi elektromos buszt, aminek nem akadály, hogy elektromos

Rendhagyó módon, egy a jövőben forgalomba kerülő járműben tartott ma sajtótájékoztatót Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester, és Majó-Petri Zoltán, a Szegedi Közlekedési Kft. ügyvezető igazgatója, az Autómentes Nap Dugonics téren megrendezett eseményének részeként.

A közlekedési társaság a város közösségi közlekedésének fontos szereplőjeként nem csak szolgáltatóként, hanem a járműállomány fejlesztőjeként is jelen van. Nagy Sándor elmondta, hogy nem lehet eléggé hangsúlyozni a közösségi közlekedés fontosságát a helyi közlekedésben, hiszen Szegeden a munkába járók 40%-a él nap mint nap ezzel a lehetőséggel, s járul egyben hozzá egy fenntarthatóbb, élhetőbb Szegedhez.

Idén 40 éves a szegedi troliközlekedés, mely évfordulón a Szegedi Közlekedési Társaság a troliflotta megújításán, modernizációján dolgozik. Ebben az évfordulós évben kilenc jármű áll munkába:

  • 4 darab Škoda 21Tr,
  • 4 darab Solaris Trollino, és
  • 1 darab kísérleti hibrid trolibusz, melyet egy Modulo C68E-ből építettek át.
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Szeged Megyei Jogú Város a járműpark korszerűsítéséhez, felújításához minden évben több száz millió forintos költségvetési támogatást biztosít: 2018-ban 214 millió, 2019-ben tervezetten 190 millió Ft összeg szolgálja a járműflotta modernizációját. Az alpolgármester hangsúlyozta, ez is jó példája annak, hogy Európai Uniós vagy kormányzati forrásoktól függetlenül, saját költségvetésből is fejlesztheti a város a járműparkját.

 

Egy régi-új ismerős

 

Az Autómentes Napon három járművet tekinthettek meg az érdeklődők. Az egyik egy 72 férőhelyes Škoda 21Tr, a trolibusz akadálymentes az első két ajtónál, a harmadik ajtónál egy lépcsőfok is beépítésre került. Három oldalajtaja motoros kivitelű, a jármű maga 2017-ben teljesértékű vázcserés felújításon esett át, pirosra lett fényezve, a felújítással együtt saját fejlesztésű CAN-rendszeres vezetékelés és utastéri légkondicionáló berendezés is beépült, 2019 májusa óta van forgalomban.

2018 szeptemberében vásároltak négy Solaris Trollinot is a csehországi Chumotovból. A trolik 96 férőhellyel rendelkeznek, és kívül-belül felújításon estek át az SZKT műhelyében, utólagosan utastéri és vezetőtéri klímaberendezést is kaptak. Az első járművet új piros színű flottafényezésével április 29-én, a Szegedi Közlekedési Társaság 40 éves trolibusz jubileumán mutatták be a nagyközönségnek, ezt követően hamarosan forgalomba fog állni a következő három is. A T-871-es jármű a sorozat második járműve, vizsgája 2019. október elején várható.

 

Piros és áramszedője van, mégsem troli. Mi az?

 

A nap legnagyobb meglepetése a 25 ülőhelyes Modulo EP95T kísérleti jármű volt. Ez, bár áramszedője van, mégsem troli, hanem egy akkumulátoros hajtású, hibrid elektromos busz. Az alacsonypadlós, városi kivitelű jármű moduláris felépítésű, hat fémváz nélküli kompozit anyagból készült elemből összeragasztva épült. Az éjszakai töltésű elektromos busz változathoz képest kevesebb akkumulátoregység került beépítésre, így egyszeri töltéssel a jármű hatótávja kb. 60 km, de

menet közben a trolibusz felsővezetékéről is képes lesz energiavételezésre az akkumulátorok visszatöltéséhez.

A kísérlet célja egy olyan jármű kialakítása, amely legalább útvonalának felét áramszedő nélkül képes megtenni, az útvonalának másik felében pedig a visszatöltést valósítja meg. Ez a jármű az Evopro Bus Kft. tulajdonában van, a Szegedi Közlekedési Kft. a Szegedi Tudományegyetemmel együttműködésben állítja rövidesen tesztelésre utasforgalomba a Trolley 2.0 projekt keretében.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Azokat a járműveket, amiket modernizálni és korszerűsíteni lehet, a társaság saját üzemeiben és gyártósorain végzi. A felújítási munkák közvetlenül több mint 50 embernek adnak feladatot, és az ott dolgozó szakembercsapat minden évben a szakképzési iskolai partnereitől is vesz fel fiatal pályakezdő munkavállalót. Ezek a szakemberek képesek akár a régi járművekből újakat alkotni, vagy ipari partnerekkel együtt kísérleti járműveket összerakni.

A felsorakoztatott járművek színe nem véletlenül piros. A társaság ezzel jelezné, hogy ezek prémium kategóriába tartoznak, és amellett, hogy teljes felújításon estek át minőségi szolgáltatásokat, mint például a modern és rendezett utasteret, a klímát, a wifit, és az érintőkártyás jegyvásárlás lehetőségeit is magukban foglalják. Valamint mind környezetbarát.

Az autómentes napon bemutatták azt az új készpénzmentes jegy- és bérlet automatát is, mely Szeged elővárosi, kertvárosi illetve munkahelyi mobilitási programmal érintett területeire kerül a jövőben kihelyezésre, hogy még egyszerűbb és kényelmesebb legyen a bérletek megvásárlása. Az első automata Újszegedre kerül a Csanádi utcába, ahol így éjjel nappal a hét minden napján lehetőség lesz bankkártyával bármilyen bérletet vagy jegyet megvásárolni.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder