Betört a kapitalizmus a SZIN-re, és aprópénzért osztogatja a kakaós csigát

Elsőre egészen szokatlan lehet, hogy idén először egy nagyobb szupermarkettel is találkozni lehet a Szegedi Ifjúsági Napokon, azonban amint belép az ember, elfelejti, hogy egy fesztiválon van, hiszen közel olyan érzéssel szembesül, mintha akárcsak a Szabadkai úton vásárolgatna éppen. Csak itt mindenki sokkal felszabadultabb.

Még májusban jött a hír, hogy az országban további helyszíneken terjeszkedik a német ALDI multilánc pop-up kezdeményezése, melynek lényege, hogy fesztiválok területére telepítenek egy kisebb üzletet. Eddig voltak a Szigeten és a Volton, most pedig Szegedre hozták el.

 

Három húszforintos, és még vissza is kapsz

 

A magyar ember ha fesztiválra megy, akkor széles körben tud választani, hogy mit fikázzon le, vagy min hőbörögjön egy jót. Persze ehhez gyakran nem is kell elmennünk a fesztiválra, de mégis jobb ott a helyszínen mondani, hogy „Rohadt drága a kaja”/„Miért ilyen hangos?”/„Ennyit egy sörért?”/„Miért ilyen halk, nem is értem mit énekel”/„Meg amúgy is ki ez?”/„Tavaly jobb volt” és a többi. Abba ne menjünk bele, hogy ezek jogosak-e, illetve nyilván meg kell jegyeznem, hogy alapjaiban nem értek egyet a panaszkodás intézményével (ennek ellenére néha becsúszik nálam is), de az valóban igaz, hogy egy négynapos fesztiválon, ha nem szeretnénk éhen halni, az bőven ötjegyű összeget jelent a végére. Persze vannak remek ingyenélős megoldások, mint a májkrémes konzerv becsempészése a halózsákban, a mások meghagyott maradékának szégyentelen felfalása, vagy a TUC-os stand látogatása naponta féltucat alkalommal (itt egyébként el is mondták, hogy mindenki annyit eszik, amennyit akar, nincs korlátozás), de az ember általában nem azért megy fesztiválozni, hogy spóroljon.

És most úgy tűnik, hogy mégis fog, ugyanis eljött a Kánaán a pénztárcájukat féltőbbeknek is. Furcsa lehet ezt hallani, de az ALDI-nak köszönhetően

lényegében pár ötvenforintosért jóllakunk a fesztiválon.

Nem lesz túlzottan kiegyensúlyozott, de azért azt meg kell hagyni, hogy a szupermarketek közt itt van a legjobb pékáruválaszték, illetve ha megdobjuk a menüt pár paradicsommal és almával, máris elmondható, hogy jobban jár a testünk, mint egy burgerrel, a bankkártyánk meg aztán pláne.

De mégis mennyibe kerülnek a dolgok itt? Annyiba, mint bármely másik ALDI-ban, azaz, hogy pár példát említsek:

  • kovászos cipó 450 forint,
  • kakaós csiga 59 forint,
  • paradicsom kilója 299 forint,
  • előre csomagolt toast szendvics, két darab 469 forint,
  • gyümölcsös jégkrém 69 forint,
  • de vannak más finomságok is, úgymint fürdőnadrág 1599 forint,
  • három pár zokni 599 forint,
  • száz darab eldobható papírtányér 1499 forint.

 

Sörért ne ide

 

Nem minden esetben jó ötlet nyugati barátaink szuper-szatócsboltjába betérni. Bár van sörválaszték, és sokaknak imponálhat is, hogy itt nem műanyagpohárból kell inni, hanem kapható aludobozos változat, vannak buktatók. Az első, ami teljesen érthető az az, hogy egy forinttal sem olcsóbb. Erre fel is hívják ánégyes lapokkal a lerészegedni vágyók figyelmét a hűtőkön, amikor a  megértésüket kérik abban, hogy náluk is fesztiválárakon van a pia. Ez azt jelenti, hogy a sörök 600-650 körül mozognak, de egy fél literes víz is 330 tallér.

A másik pedig a várakozás, ami nem csak a sörvásárlást érinti, hanem bárminemű bevásárlást is. Nyilvánvalóan nyitáskor és egészen estig nincs olyan hatalmas forgalma az üzletnek, de  egy-egy nagyszínpados koncert után akár húszperces sor is kialakulhat a kasszáknál .

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Apu vedd meg nekem az ALDI-t

 

Fesztiválról lévén szó nem kerülhető meg a hangulat sem, ami közelében sincs egy „a kinti világból” származó ALDI-éhoz képest. Míg ott az emberek hétköznapjaiba tekinthetünk bele, itt tényleg az van, hogy

bedobtak egy szupermarketet a város legnagyobb bulijának kellős közepére.

És az sem feltétlenül okoz gondot mindig, hogy sor van. A fesztivál második estéjén például (bár valószínűleg ez többször megtörtént előtte és utána is) ekkora buli keletkezett abból, hogy pártucat unatkozó fiatalra rázendítették a Wellhello-t:

 

De mégis ki jár jól ezzel?

 

A legrövidebbet egyértelműen a vendéglátósok húzzák az idei SZIN-en. Azt persze nem tudjuk, hogy mennyire éri meg nekik egy-egy fesztivál, főleg egy olyan szegény közegben, mint a szegedi, de az biztos, hogy a hátuk közepére sem kívánták az ALDI-t. A korábbi években az volt a szokás, hogy a fesztiválozók jelentős része lényegében egész nap bent eszik, főleg a nem szegediek, akik nem tudnak hazabringázni délelőtt egy kis gulyáslevesért. Ezek az emberek felkeltek, aztán ettek egy-két palacsintát és kávéztak egyet egy ezresért, ebédre valami könnyebb, ezeröt, aztán délután, hogy legyen erő, bedobtak egy hambit kétezer forint körül. Voltak persze akik kijártak, de a Torontál tér nem igazán gasztrocentrum, még ilyenkor sem, egész a Belvárosig kell menni valami kajáért, és nem feltétlenül gyalogol a harmincötezer fokban senki egy talán jó ebédért, amikor a partfürdő úszik a streetfoodban.

Ezzel szemben idén ott áll a klimatizált ALDI, melyben előre csomagolt szendvicsektől kezdve smootiekon át egy egész pékáru részleg várja az embert, ráadásul olcsón. Egy ezresért annyi pékárut vesz az ember, hogy a két kezében nem fér el.

A legjobban egyértelműen maguk a fesztiválozók járnak, ami mégis jóvá teszi az egészet, hiszen róluk is szól ez a négy nap. Kapnak kínálatot, nem is kicsit, és nem is drágán. Egyedül a sorban állást kell elviselni, de jó időzítéssel ez is elkerülhető, hiszen az üzlet reggel héttől hajnal kettőig nyitva van.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Persze fennáll annak a veszélye, hogy az ALDI túlságosan vonzó, és felborul az egyensúly közte és a többi vendéglátós között. Az üzletláncnak ugyanis még grillterasza is van, ahol egészen jó áron lehet fűszeres húsokat enni, és ez nem feltétlenül tesz jót a többi árusnak, az országot járó Burger Bárhol furgonja például idén már nem jött el, persze ennek más okai lehetnek.

És a többi szereplőnek is jó, a SZIN-nek azért, mert színvonalasabb a fesztivál, és presztízs is van benne, hiszen ilyen pop-up üzlet eddig nem sok helyen bukkant fel Magyarországon, és az ALDI-nak is, hiszen ha nem is hoz számottevő bevételt egy ekkora cég mércéivel számolva, egyértelműen jó benyomást kelt, és tízezrek kerülnek közelebb hozzájuk, mint a későbbiekben potenciális vásárló.

Az alkoholos italokat árusítókat egyébként nem igazán érinti a dolog, mivel a sör az ALDI-ban is jóval a megszokott árak fölött van, tehát ők nagy konkurenciát nem kaptak.