Egészen Békéscsabáig felújítják a vasutat, indulhat a tervezés

Korábban beszámoltunk arról, hogy tervezőt keresnek a békéscsabai vasútvonalhoz, miközben még tram-train lázban ég a környék. A nyertest ma hirdették meg, így az Infraplan Vasút- és Úttervező Zrt., a FŐMTERV Mérnöki Tervező Zrt. és a Kontúr Csoport Tervező, Építtető, Kivitelező Kereskedelmi Kft. alkotta konzorcium tervezheti a vasútvonal felújítását kétmilliárd forintért – vette észre a Magyar Építők.

Természetesen ez a tram-train szakaszon kívüli részekre vonatkozik, így nem hiába hullt a verejték eddig Szeged és Hódmezővásárhely között. A beruházást majd uniós forrásból tervezik végrehajtani, azonban előtte meg is kell tervezni, ez zajlik most, illetve zajolhat ezentúl. Korábbi beszámolónkban írtuk, hogy az előzetes tanulmánytervek szerint necces a projekt megtérülése, így nem biztos, hogy elnyerhető rá az Európai Unió pénzügyi támogatása, pedig eléggé lebutított tervek láttak napvilágot így is. A tervezendő szakaszok összmennyisége megközelítőleg 72 kilométer, amely egybefüggően 65 kilométeres szakaszt érint. A nyertes kereken nettó kétmilliárd forintért vállalta a munkát.

Szegedet nézve a rókusi állomást is felújítanák, ami kimaradt a tram-train projektből, viszont ez jelentős visszabontással járna, ami a vágányhálózatot jelenti. Itt ugyanis még egy Trianon és az autózás elterjedése előtti Magyarország vasúti infrastruktúrája van, amire sajnos aligha lesz valaha szükség. Cserébe lesz magasperon és esőbeálló.

Érintett még a további rész is Szeged-Rókustól Szeged-Rendezőig, itt megmaradna a 80 km/h-s sebesség (“kanyarodik” a pálya), illetve új nagysebességű kitérőket (“váltókat”) építenének az utóbbi állomásnál, ahol elágazik a budapesti és a békéscsabai vonal. Ez azt jelenti, hogy ha a vonat vágányt akar váltani, nem kell lelassítania a jelenlegi 40 km/h-s sebességre, hanem lassítás nélkül mehetne 80 km/h-val. Tervezik továbbá a központi forgalomirányítás felújítását is, ahonnan a vonal jelentős részén irányítanák a forgalmat. A Nagyállomáson egyelőre csak kisebb állapotjavítások, peronfelújítások lesznek, hiszen az valószínűleg a harmadik híd kapcsán lesz aktuálisabb projekt.

Szeged-Rókus állomást jelentősen lekopasztanák. A piros rész a megmaradó, a sárga szaggatott az eltűnő hálózat, míg a lila a jelenlegi tram-train projektben átépített rész. Fotó: NIF Zrt.

Hódmezővásárhely és az utána lévő rész esetében is lesznek jelentősebb beavatkozások. Telekgerendás és Kútvölgy állomásokon is áttervezik az utasperonokat, illetve a hódmezővásárhelyi állomáson új üzemi épületet létesítenek a régi elbontása után. Orosházán peronaluljáró épül, így a peronok különszintű megközelítése és akadálymentesítése is megvalósul. Felújítják továbbá a teljes vonal környékén az érintett utakat és közműveket.

A projekt során Békéscsaba és Orosháza között 120 km/órára emelik a végsebességet.

Ez körülbelül a vonal egyharmada, a többi részen viszont marad a 80 km/h, kivéve Hódmezőváárhely-Népkert és Szeged-Rókus között, ahol a tram-trainnek köszönhetően 100 km/h lesz. További rossz hír, hogy mivel a tram-train beruházásnál kihagyták a felsővezetéket, ezért azt az egész vonalon elhagyják. A távlati villamosítás lehetőségét azért a tervek készítése során figyelembe kell venni, vagyis úgy tervezik meg, hogy majd valamikor, ha lesz rá pénz, lehet is húzni a drótot a pálya fölé. Addig viszont olyan járművek kellenek, amelyeknek nem okoz gondot a “drót” hiánya, azaz vagy dízel, vagy elektromos-hibridek.

 

Nyitókép: MÁV / Facebook