Egy lépéssel közelebb kerültünk a szegedi gyalogos-kerékpáros hídhoz

Tanulmányi és megvalósíthatósági tanulmányra írt ki pályázatot a napokban a szegedi önkormányzat. Ez arra a kizárólag gyalogosok és kerékpárosok által igénybe vehető átkelőre vonatkozik, melyet a harmadik hídon túl ígért meg a semmiből Orbán Viktor még 2017 januárjában, amikor Szegeden járt.

A „Modern Városok Program keretében Szeged − Gyalogos-kerékpáros híd közlekedési vizsgálat, tanulmányterv és megvalósíthatósági tanulmány, valamint részletes környezeti hatásvizsgálat készítése” nevet viselő kiírás jelentkezési határideje november 12-e.

Ezt a hidat a Modern Városok Programban még Orbán Viktor ígérte meg 2017 elején Szegeden, amikor ide látogatott. Azóta nem sok mindent hallottunk róla, bár a 2018 év eleji közéleti kávéházban felhozták a témát. Itt Botka László is még elég szkeptikus volt, azt mondta, hogy mivel nem lett előrehaladás a 3. híd kapcsán, ezért Orbán ígért egy negyediket is, ami ez a gyalogos-kerékpáros híd. Arra a kérdésre, hogy mégis hol épülne a gyalogos-kerékpáros híd azt felelte, „gondolom a Tisza fölött”, ezzel is utalva a dolog komolytalanságára.

A város végül a háttérben, csendben tette a dolgát és elkezdte a projekt előkészítését még 2018 elején, nem sokkal az ominózus közéleti kávéházas műsor után. Innen jutottunk a jelenbe, amikor hirtelen felbukkant a hír: megkezdődik a tervezés.

Illusztráció, látványterv egy londoni gyalogoshídra. Fotó: archdaily.com

A kiírásról azért tudni kell, hogy ez még csak a valódi tervezés kezdete, tehát a nyertes(ek) nagy vonalakban kifundálják a híd szerkezetét, paramétereit (hánnyal megy, milyen a gyorsulása), és a híd lehetséges helyét ami után már Botka is meg tudja mondani hol lesz egész pontosan. Többféle lehetőséget és változatot megvizsgálnak, majd mindenféle matematikai, közgazdász, mérnök, jogász hókuszpókkal eldöntik melyik lesz a nyerő.

Ez persze továbbra sem jelenti azt, hogy azért kezdte el a város, mert már van rá pénz és folytatódhat a sztori a kivitelezés megkezdéséhez megszakítások nélkül. Ahogyan ez a 3. hídnál már ismerős lehet. Egyelőre lesz egy „terv a fiókban” és egy környezetvédelmi engedély, amit elő tudnak húzni ha eljön a nagy nap és haladhat tovább a dolog, ezzel is időt spórolva.

Akit mélyebben érdekel a dolog vagy nem tudja az eddigiek alapján elképzelni mi ez a pályázati kiírás, az nézzen bele a 3. híd Részletes Megvalósíthatósági Tanulmányába (RMT) amit az Átlátszó kért ki a szegedi önkormányzattól, mert ez is ilyen lesz.

 

Nyitókép: illusztráció, látványterv egy londoni gyalogoshídra. Fotó: archdaily.com