Egy picivel távolabb került a Szeged-Szabadka vasút

2022 nyaráig befejeződhet a Szabadka-Szeged vasútvonal felújítása Tomislav Momirović közműfejlesztési és közlekedési miniszter szerint, aki a szerb parlamentben szólalt fel. Korábban Szijjártó Péter tavaszt emlegetett.

A PannonRTV szerint Momirović arról beszélt, hogy már kiírták a versenypályázatot a vasúti szerelvények vásárlására, amelyek Belgrád és Szabadka között közlekednének. Az illetékes miniszter szerint 200 kilométer per órás sebességgel járhatnak majd a vonatok, ami negyvennel több, mint a leggyorsabb magyarországi járművek. „A Belgrád és Újvidék közötti szakasz az idei év végéig elkészül. Ez biztosan megvalósul. Ezzel párhuzamosan megkezdődtek a munkák, az előkészületi munkálatok, az Újvidék és Szabadka közötti szakaszon. (…) Ez egy olyan közlekedési folyosó, amely összeköti Belgrádot és Budapestet. Ezek számunkra stratégiai irányok” – mondta.

A gyorsvasút-szakasz munkálatai várhatóan idén nyáron kezdődnek el, és szerinte 2022 nyaráig befejeződhet a Szabadka-Szeged vasútvonal rekonstrukciója is, amely mintegy 110 millió euróba kerül.

Ami érdekes, hiszen Szijjártó Péter magyar külügyminiszter 2020 decemberében még azt mondta, hogy nem nyárra, hanem már tavaszra készen lesznek. „Megállapodtunk, hogy 2022 tavaszára ez a vasútvonal használható lesz a közlekedés számára. Egy új, fizikai összekötő kapocs Magyarország és Szerbia között. Az Exim Bank hitele már készenáll, és a magyar oldali szakasz kivitelezési szerződését is megkötöttük” – fogalmazott akkor.

Az egyébként erősen megkérdőjelezhető, hogy ennyi idő alatt (1 év, 6 hónap és 7 nap van hátra 2022 nyarának utolsó napjáig) elkészülhet a beruházás, hiszen egy közel 40 kilométeres szakaszról van szó a két város között. Viszonyításképp: a Szeged és Hódmezővásárhely közötti cca. 25 kilométernyi vasúti pályát eredetileg egy év alatt szerették volna felújítani 2018 áprilisa és 2019 áprilisa között, majd ebből lett közel három év. Bár az igaz, hogy közben nagyban változtak a tervek is.