Tegnap már részletesen beszámoltunk arról, milyen változások is várhatók az Oskola utca, Stefánia és a hídfő felújítása kapcsán. Egy csomó minden változik, nincs olyan, a belvárosba látogató ember, akit ne érintene a sokáig tartó lezárás vagy a megváltozó közlekedés. Van azonban valami más is, amiről most külön írunk, mert bár egyszerre jelentették be, önállóan is megállja helyét, és földrajzilag is tágabb területet érint.
A teljes beruházás jelentős része arra irányul, hogy a kerékpárosok biztonságosan közlekedhessenek minél több belvárosi szakaszon. Ennek érdekében Belváros több pontján is kerékpáros nyomokat festenek fel, de ami a legfontosabb, hogy
egyirányú utcákat is megnyitnak biciklisek számára két irányban. És nem keveset.
Fontos ehhez tudatosítani, hogy a kerékpár is jármű, helye van a forgalomban az autók között, és a belvárosban nem lassítja a forgalmat, hanem gyorsítja is, ha azt nézzük, hogy bringa nélkül többen autóznának.
Segíti a kerékpárosok biztonságát, ha előzéskor is járműnek tekintjük őket, és a másik sávba áthajtva kerüljük ki, ha mindenképp szükséges (a hamarosan megjelenő új KRESZ-ben is meg fog jelenni hasonló szabályozás). Az önkormányzat narratívája szerint a kerékpáros nyomok is abban segítenek, hogy a közlekedés minden résztvevője számára egyértelmű legyen, hogy a kerékpáros biztonsággal haladhat a figyelmesen közlekedő járművek között. Az egyirányú utcák megnyitása jobb összeköttetéseket teremt a kerékpárosoknak, akiknek több energiába kerül egy-egy kisebb kerülő megtétele. A baleseti statisztikák nem igazolják, hogy ez veszélyes lenne, az egymással szemben közlekedők könnyebben észlelik egymást, és ezekben az utcákban elegendő hely van egymás mellett elhaladni.
A szegedi belvárosban egy halom egyirányú utca található, amikben teljesen érthető, hogy autóval nem szabad két irányba közlekedni, kerékpárral azonban simán lehetne, ha szabadna. És hamarosan szabad is majd a következő utcákon:
- Deák Ferenc utca
- Kígyó utca
- Kiss Menyhért utca
- Hajnóczy utca
- Szűcs utca
- Lechner téren az Imre utca folytatásában
- Bocskai utca
- Arany János utca (Stefánia és Dózsa utca közötti szakasz)
- Takaréktár utca
- Berzsenyi utca
- Gogol utca
- Dáni utca
- Gyertyámos utca
- Nemestakács utca
- Ady tér
- Egyetem utca
Persze óvatosnak kell majd lenni, az autósoknak parkoláskor egy kicsivel jobban kell figyelni, de ez könnyű kompromisszum a célért, amivel Szeged valóban jobb lehet. Ez a lépés is hozzájárul ugyanis ahhoz az összélményhez, ami vonzóbbá teszi a biciklizést a városban. Nincs is jobb annál, mint amikor az autósok tömböket kerülgetnek és állnak egymás mögött a sorban, bringával pedig bármilyen utcába behajthatunk.
Azt egyelőre nem tudja a város sem, hogy mikortól lesznek ezek az utcák kétirányúsítva, de bizonyára még idén.