Felülvizsgálja a város a szőregi bicikliútszakaszt, ahol meghalt a fiatal férfi

Több mint egy hete már, hogy meghalt egy kerékpáros Szőregen, a Szerb utcai pizzéria előtt. Az országos és a helyi sajtó is beszámolt róla, hogy eddig ismeretlen okból és körülmények között vasárnap éjjel fél 2 előtt a bringás a rendőrségi közlemény fogalmazása szerint „az egyik kanyarban egy fának ütközött és leesett a bicikliről”. A férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette.

A baleset körülményeit azonban nem csak a rendőrség, hanem a helyi civilekből álló Szegedbicaj nevű Facebook-oldal is kutatni kezdte. Ők posztjukban már rögtön az első bekezdésben „kacskaringós, halálos csapdákkal teli biciklisgettóként” jelölik meg a helyszínt. Szerintük a kerékpárút állapota hozzájárult ahhoz, hogy a kerékpáros, aki tudomásunk szerint egy húszas éveiben járó férfi volt, életét veszítse ott és akkor.

Végső konklúziójukban rögzítik, hogy „minden jel arra utal, hogy ha a bicajutat nem ilyen idióta módon építik meg, és rendesen karbantartják, akkor ez a tragédia nem következett volna be. Az uniós forintmilliók, a politikai haszon és a kerékpárútkilométerek elvakult hajszolása azonban még koordinációs zűrök és projektszabálytalanságok ellenére is kivégzett minden józan észt és szakmai megfontolást. Ez a kerékpárút jelenleg nem biztonságos, nem szolgálja a közlekedőket, egy ostoba és drága hiba volt így megépíteni. Jelen állapotában nem lenne szabad járműforgalomra használni, le kéne zárni” – véli a Szegedbicaj, akik szerint több értelme volna és biztonságosabb lenne a jól megvilágított főúton kerekezni inkább.

A hírről először akkor számoltunk be, amikor az megtörtént, majd néhány napra rá, amikor megszületett a Szegedbicaj posztja. Ezt követően levélben fordultunk a rendőrséghez, hogy lehet-e tudni már valamit, illetve az önkormányzathoz, hogy szerintük is veszélyes-e a szakasz, és tervezik-e azt felülvizsgálni.

A rendőrség válaszlevelében elküldte az akkor már öt napja elérhető rendőrségi közleményt, amiből ugye semmi újat nem tudtunk meg; az önkormányzat azonban bővebben válaszolt. Ők azt írták, hogy „a kerékpárút engedélyes tervek alapján, az illetékes hatóságok jóváhagyásával készült”, és hozzáteszik, hogy nincs értesülésük arról, hogy korábban bármikor történt volna komolyabb baleset ezen a több kilométer hosszú szakaszon. Zárásként annyit írtak, hogy „az önkormányzat felé eddig egyetlen hatóság sem jelezte, hogy gond lenne ezzel a szakasszal. Folyamatosan fejlesztjük és bővítjük kerékpárút-hálózatunkat városszerte.”

Levelünkben azt kérdeztük, hogy bár a rendőrségi vizsgálat eredményei egyelőre nem ismertek, biciklis civilek szerint a balesetet a rosszul megtervezett, kivitelezett és karbantartott kerékpárút okozta. Például az előnytelen útvonalvezetés és a felfestések nagymértékű kopottsága. A civilek korábban is többször megfogalmazták, hogy a szegedi kerékpárút-hálózat számtalan veszélyes helyszínt tartalmaz. Kérdeztük, hogy tervezik-e felülvizsgálni a hálózatot ilyen szempontból. Ezekre nem érkezett válasz a várostól.

Ez pedig azért is érdekes, mert az önkormányzat válaszlevele kedden 16:07-kor érkezett meg. 12 perccel azután, hogy az Azonnalin megjelent volna egy ezzel kapcsolatos írás, amelyben Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester mégis azt nyilatkozta, hogy rövidtávon újrafestik a pizzázó előtti szakaszt, illetve készíttetnek egy tervet egy alternatív útvonalvezetésre is (hogy ne a parkolón át, hanem az épület előtt vezessen a bringaút), hogy lássák, úgy biztonságosabb volna-e. Nagy hozzátette, hogy amennyiben igen a válasz, a terv elkészülte után az engedélyezésekkel együtt szerinte a megvalósítás jövőre meglehet. Mint mondta, azt is vizsgálják majd, hogy a megvilágítás megfelelő-e.

Azt Nagy is beismerte, hogy talán nem a legmegfelelőbb a szőregi bringaút, ami még 2012 környékén épült meg. „Azóta eltelt sok év, és ma már nem azok a tervezési elvárások, amik tizenévvel ezelőtt. Az egy természetes folyamat, de a városban minden kerékpárutat nem tudunk átépíteni hirtelen a legfrissebb tervezési szabványok szerint, nyilván a szőregire is igaz ez. Elég hosszú ideje működik, eddig nem volt probléma, ez volt az első baleset, ahol baleseti helyszín van, ott be fogunk avatkozni” – mondta az Azonnalinak.