„Tudni lehetett, hogy be fog következni, csak azt nem, hogy mikor és kivel”

Múlt vasárnap az országos és a helyi sajtó is beszámolt róla, hogy ismeretlen okból és körülmények között éjjel fél 2 előtt Szőregen a Szerb utcán lévő kerékpárúton egy kerékpáros, a rendőrségi közlemény fogalmazása szerint „az egyik kanyarban egy fának ütközött és leesett a bicikliről”. A férfi olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy a helyszínen életét vesztette. Az elhunyt életét vissza már semmi sem fogja hozni, azért ugyanakkor tehetünk, hogy a jövőben ilyen ne fordulhasson elő. A Szegedbicaj blog helyszíni jelentésének segítségével próbáljuk most megérteni, miért történt a baleset.

A gyakran éles és kendőzetlen kritikát megfogalmazó klub írásában már rögtön az első bekezdésben „kacskaringós, halálos csapdákkal teli biciklisgettóként” jelöli meg a helyszínt, azaz a szőregi Szerb utcán úgy három kilométeren át húzódó kerékpárutat. Ezen az úton én is számtalanszor jártam már, és teljes mértékben alá tudom támasztani, hogy sok helyen rúg fel mindenféle szakmaiságot és józan észt a kivitelezés, de az is ront a helyzeten, hogy kilnenc éves fennállása alatt szinte semmit sem fejlesztettek/javítottak rajta.

Azt, hogy itt – pontosabban Szeged és Törökkanizsa között – kerékpárút épül, még 2010 májusában jelentették be. A tervezés során azonban sem a kerékpáros civileket, és a klub szerint a szakértőket sem kérdezték meg. Az első ütem része a szőregi szakasz is, ahol már ekkor gondok voltak a projekttel. Tiszaszigeten és Újszentivánon javában építkeztek, amikor 2012 augusztusában Szegeden is elkezdték a munkálatokat; állítólag azért ilyen későn, mert nem volt elég pénz arra, hogy az eredeti terveknek megfelelően irányhelyesen, az úttest két oldalán vezessék a bicikliseket. Akkor dőlt el, hogy az egyik oldalon, a parkosított előkertekben megy majd az út a templomtól kifelé.

A kivitelezés minőségét a Szegedbicaj a következőképp jellemezte: „A kivitelezés gyalázatos minőségben sikerült. A templomig tartó szakaszon hullámos, rázós kerékpárutak épültek, az egyik oldal templomnál domboldalban, kanyarban, gyenge közvilágításnál oldalt váltott, és egy kacskaringós, szinte sehol sem egyenes bicajútban folytatódott a Szerb utcán. A biciklisek útjába bokrok lógtak be, villanyoszlopok, kábelek, tuják, parkoló autók. Az út alapja sem volt túl acélos, amit igazol, hogy azóta több helyen felnyomták a gyökerek. Egy helyen az esővízelvezető árkocskát egyszerűen átvezették a kerékpárúton, rács, minden nélkül. A közvilágítás jó távol esett a bicajosoktól, a növényzet alatt alig jutott fény a közlekedőknek. Több Szerb utcai lakos kiakadt, hogy szétdúlták a házak előtti parkosított sávot, kapubeállókat lehetetlenítettek el, még úgy is, hogy rengeteg növényt kikerült a bicajút. Megkérdeztük akkoriban az önkormányzati képviselőt, hogy mit fog mondani, amikor majd balesetek történnek a kerékpárúton, Rózsavölgyi József azt válaszolta, hogy ő is tiltakozott, de a beruházó azzal rázta le, hogy a közlekedési hatóság kiadta az építési engedélyt, a templomnál lévő kerékpáros átvezetést pedig villogó sárga lámpák biztosítják majd.”

A sárga villogókból azóta sem lett semmi, és közvilágítás sem világítja meg az átvezetést, az úthibák pedig sokasodtak, és valamennyi eredeti hibája megmaradt a Szőregen átfutó kerékpárútnak. A vasárnapi eset után a Szegedbicaj monitorozta a közösségi oldalakon megjelenő hozzászólásokat, melyek szerint errefelé meglehetősen sok baleset történik, csak nem mind ilyen súlyos: akadt már be biciklis a bicajútra lógó tujában bujkáló acélkábelbe, és a nyomok alapján fának is mentek már neki, talán nem is egyszer. A helyenként leromlott útállapot mellett a karbantartás hiányát jelzi az is, hogy a felfestések is lekoptak, ami azért fontos, mert a mostani tragédiában ennek döntő szerepe volt – állítja a Szegedbicaj.

A rendőrségi közlemény meglehetősen szűkszavú, így abból sokminden nem derült ki. A kerékpáros klub azonban azt írja, hogy a hallottak és a helyszínen látottak alapján az áldozat Szeged irányába haladt az alig megvilágított kerékpárúton. Azt tudjuk a rendőrségtől, hogy a baleset hajnali fél kettő előtt történhetett valamikor. A pizzázónál az út belefut egy parkolóba, ami ekkor üres lehetett. A helyszín:

A kerékpárút itt úgy kerüli el a parkolót, hogy kicsit közelebb megy a főúthoz, csakhogy a festés időközben a Szegedbicaj szerint már teljesen lekopott, és valószínűleg évek óta nem újították meg (az iméntre beszúrt Google utcakép 2019-es). A Szegedbicaj emberei úgy vélik, hogy a biciklis egyenesen haladhatott, és egyszerűen nem vette észre, hogy nem a parkolót kerülő úton megy, hanem a parkolóban, ahol feltételezhetően nem álltak autók ekkor. A baj ekkor jött, ugyanis a parkoló végében egy kb. 20-25 centi magas szegélykősor várt rá, aminek ő nekihajtott. Ez már kisebb sebességnél is brutális taknyolást okozhatott volna, az áldozat azonban valószínűleg itt elvesztette az uralmát a jármű felett és a kb. négy méterre lévő fának csapódva állhatott meg. Erre utal az is, hogy a rendőrség fogalmazása szerint a biciklis az egyik kanyarban fának ütközött és esett el.

Az alábbi két fotón jól látható, ahogyan jobboldalt halad a bringaút, baloldalon és középen pedig elterül a nagy parkoló, majd utána a szegély:

Fotó: Szegedbicaj / Facebook

„Minden jel arra utal, hogy ha a bicajutat nem ilyen idióta módon építik meg, és rendesen karbantartják, akkor ez a tragédia nem következett volna be. Az uniós forintmilliók, a politikai haszon és a kerékpárútkilométerek elvakult hajszolása azonban még koordinációs zűrök és projektszabálytalanságok ellenére is kivégzett minden józan észt és szakmai megfontolást. Ez a kerékpárút jelenleg nem biztonságos, nem szolgálja a közlekedőket, egy ostoba és drága hiba volt így megépíteni. Jelen állapotában nem lenne szabad járműforgalomra használni, le kéne zárni” – véli a Szegedbicaj, akik szerint több értelme volna és biztonságosabb lenne a jól megvilágított főúton haladni.

Persze lehet azt mondani, hogy figyelmetlen volt a kerékpáros, amiben talán igazság is van, de aki valaha vezetett már autót éjszaka országúton, nagyon jól tudja, hogy nem minden a közlekedőn múlik. Igenis kevesebb baleset történik veszélyes helyszíneken, ha azok ki vannak alaposan táblázva (és esetleg világítva), ha jól láthatóan fel vannak festve az útívek és a középvonal. Talán a szegedi kerékpárutakra is ráférne egy biztonsági felülvizsgálat, mert valóban gyötrelmes állapotok uralják zöld városunkat. A Dóm téren jelenleg is egy alig észrevehető kábelátvezetés veszélyezteti a bicikliseket, melyen 2–3 kilométerórás sebességgel megy át mindenki, annyira alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre. Aki meg nem, mert nem vette észre mondjuk azért, mert egy próba miatt vaksötétre kapcsolták a teret, annak nagyon fáj. De olyan is van, amikor szimplán ásnak egy óriási gödröt egy forgalmas, sugárúti kerékpárúton, majd egy hónapig hagyják szellőzni, mindössze két kordonnal elzárva, melyek felváltva esnek bele a gödörbe. Nem mondom, hogy csodával határos módon nem történt ott és akkor baleset, de meglepődve sem lennék, ha történt volna.

A szőregi esettel kapcsolatban levélben keressük a megyei rendőrfőkapitányságot, hogy tudni lehet-e már a pontos kiváltó okokról, illetve az önkormányzatot, hogy tervezik-e felülvizsgálni az utat.