Jövő héttől éles a szegedi trolik és buszok ritkítása

Több tízmillió forint éves megtakarítását tervezi a szegedi önkormányzat a hétfőn életbe lépő menetrendi változtatásokkal. Számos járat szombati követési ideje ritkul, de lesznek pozitív változások is.

A belengetett járatritkításokról először még július 27-én írtunk, majd két napra rá már azt is lehetett tudni, hogy egészen pontosan milyen változások jönnek. A villamoságazatban életbe lépett változások már augusztus 8-ától érvényesek voltak (például az, hogy az 1-es villamos már nem közlekedik hétvégente, vagy hogy a 4-es jóval tovább jár esténként), a troli- és autóbuszüzemeket érintők azonban csak most lépnek valid állapotba.

Ennek értelmében:

  • az 5-ös troli szombaton és vasárnap 10 helyett 12 percenként indul.
  • a 19-es troli: egy utolsó, éjféli garázsmenettel bővül, amely Makkosházáról indul 0:05-kor, és a Körtöltés utcáig közlekedik X8 jelzéssel.
  • a 32-es busz: bővül az üzemidő, de 10 helyett 15 percenként jár majd.
  • a 73-as és 73Y, illetve 74-es buszok: összevonják őket. A tanév tartalma alatt munkanapokon a város szerint sikerült utasbarát menetrendet kijelölni, a nyári munkanapokon azonban nem mindenhol tudták összevonni a járatokat rendesen, ezért a gyálaréti ágon ilyenkor 74A jelzéssel jár majd busz ismét. Ha minden igaz, akkor a 73-as és a 73Y úgy lesz megoldva, mint a szőregi 60-as és 60Y-os. Azaz a Csatár utcai végállomáson nem fog várakozni a busz, hanem azonnal visszaindul, így nem növekszik jelentősen a menetidő azoknak, akik a másik ágon akarnak leszállni, mint amin jött a busz. Az önkormányzat próbált úgy alakítani mindent, hogy a szolgáltatás minősége ne csökkenjen, ugyanakkor itt számolni kell azzal, hogy a tápéi ágon is érződni fog, ha megfogta a buszt a gyálai hattyasi vasúti sorompó. Az ilyesfajta összevonások egyébként jellemzően súlyos gondokat jelentenek, ugyanis ilyen hosszú járatokon nehezebb tartani a menetrendet. A szőregi és újszegedi gigajáratok esetében is azt látjuk, hogy össze-vissza, gyakran tíz perces késéssel járnak a buszok.
  • a 24-es busz: 1 perccel hamarabb indulnak a Holt-Tiszától.
  • a 77A busz: szabadnapokon (vasárnap) a csekély kihasználtság indokával nem megy el Móravárosig. Emellett bevezetik (végre!) a járaton a peak/offpeak menetrendet menetidőket is. Ez azt jelenti, hogy más menetidő szerint jár majd a busz csúcsidőben, mint azon kívül, tehát nem kell majd a busznak 15-tel tötyögnie azért, mert nagyobb utas- és autóforgalomra számolták ki a menetidőt. Az ígéretek szerint ezzel a hétvégi fordulóidő 5 perccel csökken.
  • a 36-os, 60-as, 60Y és 75-ös buszok: egységesül a menetrendjük, szombatonként ritkábban közlednek majd (a vasárnapi menetrend szerint), sok esetben 30 helyett 60 percenkénti indulásokkal. További apróbb pontosítások is lesznek, érdemes figyelni a menetrendeket.
  • a 79H busz: ezentúl betérnek a Szegedi Ipari és Logisztikai Központhoz is, illetve iskolanapokon reggel és délután is a halgazdaságig járnak majd.
  • a 20-as, 21-es, 76-os, 77-es és 84-es busz: csúcsidei és csúcsidőn kívüli menetrendet menetidőt vezetnek be.

A teljes menterendváltozás (beleértve mindhárom ágazatot) éves szinten nagyjából 120 millió forint megtakarításához vezethet majd.