Kanda Imre projektfőmérnök: már tram-trainnel mehetünk karácsonyi nagybevásárlásra

A Rádió7 keddi Közös Nevező című műsorában újabb infók hangoztak el a tram-trainről, a tesztek állásáról, a járműtelepről és még sok minden másról. Konkrét indulási időpont még nincs, ezért szellemesen azt mondta Kanda Imre főmérnök, hogy a karácsonyi nagybevásárlásra már tram-trainnel mehetünk, legyen az bármikor.

Az első három prototípus már 11 ezer kilométer teljesítésnél jár, így ha semmilyen nagyobb zökkenő nem lesz, a karácsonyi nagybevásárlást már a tram-trainnel végezhetjük, akkora megindul ugyanis az ideiglenes menetrend szerinti közlekedés – közölte Kanda Imre főmérnök a Rádió7 keddi Közös Nevező című műsorában. Mi írtunk arról, hogy MÁV tervei szerint december 12-én, a 2021/2022 évi menetrendváltási időpontban hat tram-train járművel lehet majd megkezdeni az utasforgalmat, tehát egyre valószínűbb ez a dátum, bár november végéről is volt szó.

A hatodik tramtrain-szerelvény lerakása már zajlik, átvizsgálják, majd elkezdik a szoftverezését, a beállításokat – mondta Kanda Imre. Azonban még szűk egy hónap, mire a próbákat elkezdheti a hatos pályaszámú járgány is. Ha típushibát észlelnének, például fékproblémát vagy az energiaellátási gondokat, akkor az egész újraindul. Egyéb, kisebb hibák esetén csak az adott jármű nullázódik le, de arra is van előírás, hogy a 15 ezer kilométer mekkora részét kell városi vasúton, és mekkorát a nagyvasúti hálózaton megtennie egy-egy szerelvénynek.

A műsorban szó esett a vásárhelyi koccanásos balesetről is, de már több más, olyan necces eset is volt, ahol kicsin múlott a tram-train személyautóval vagy busszal való “találkozása”. Kanda szerint ezek a körforgalmakban vagy a körforgalmak előtti közvetlen részeken fordultak elő. Az utasterhelést homokzsákokkal szimulálják; hol üresen, hol félig megrakva, hol teljesen tele közlekedik a jármű. Utóbbinál a teljes kapacitást, a 216 utas szállítását próbálják.

Debrecenben tesztelnek egy rendszert a villamosokba, amely előre jelzi a villamosvezetőnek a potenciális veszélyforrásokat. Az eddigi eredmények egyelőre pozitívak, így egyáltalán nem elképzelhetetlen, hogy később a tram-train szerelvényekbe is beépítik. A szegedi kocsiszínről Kanda elmondta, jelenleg a belső munkálatok zajlanak, a tervek szerint jövő tavasszal adják majd át. A vásárhelyi járműtelepre három érvényes pályázat érkezett, még ebben a hónapban kihirdethetik a nyertes kivitelezőt.