Kínával kézenfogva cserélheti a kormány a hazai mellékvonalak járműparkját

Kínai partnerrel közösen gyárthat mellékvonali motorvonatokat a MÁV Szolnokon, derül ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium csütörtöki közleményéből.

A közlemény szerint Kína egyik legjelentősebb, vasúti járművek tervezésével és gyártásával foglalkozó társaságával írtak alá együttműködési szándéknyilatkozatot a MÁV Zrt. és a MÁV-Start Zrt. vezetői 2021. január 21-én Budapesten.

Hangsúlyozzák, hogy a CRRC Changchun céggel megkezdődő kooperáció elsődleges célja a magyarországi regionális vasúti szolgáltatások innovatív fejlesztése. A mellékvonali járműpark korszerűsítése szolnoki bázissal, jelentős hazai hozzáadott értékkel és magyar munkaerőhányaddal valósulhat meg az utasok színvonalas kiszolgálása érdekében.

Az előzetes egyeztetéseket követően aláírt szándéknyilatkozat egy lehetséges kínai-magyar együttműködést vetít előre. Az ITM azt írja, hogy a közös munka során a felek fokozottan törekszenek majd a fenntarthatósági, környezetvédelmi szempontok érvényesítésére, az uniós elvárásokhoz, szabályokhoz igazodásra. A mellékvonali motorvonatokat a tervek szerint elsősorban a MÁV-Start Zrt. Szolnoki Járműjavító telephelyén gyárthatják, minél nagyobb arányú magyar munkaerő alkalmazásával.

Palkovics László innovációs és technológiai miniszter a közleményben így fogalmaz: „A hazai közlekedésfejlesztés középpontjában a következő egy-másfél évtizedben a tiszta, energiahatékony és biztonságos vasút áll majd. A vonatközlekedés vonzerejének kulcstényezője a modern járműpark, a komoly múltra visszatekintő hazai gyártás fokozatos újjáélesztése az utasok mellett a beszállítók és munkavállalók érdeke is.”

A tárcavezető kifejtette, hogy a Jász-Nagykun-Szolnok megyét is magába foglaló Északkelet-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztosként különösen fontosnak tartja Szolnok megerősítését. A helyi gazdaságélénkítés fókuszába az egyik húzóágazatként a jármű- és gépipart állító régiós fejlesztési stratégiát a közeljövőben tárgyalhatja a kormány. A 2030-ig szóló program költségvetéséből mintegy 1600 milliárd forint jut a megyére, és további több mint 300 milliárd forint Szolnokra.

Bzmot a szentesi motorgarázsban 2021 januárjában. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A mellékvonali járművek gyártásáról egyáltalán nem közöltek részleteket, az ugyanakkor sejthető, hogy valószínűleg az 1977 és 1986 között gyártott Bz-ket szeretnék cserélni majd. Ezek a kis piros-sárga dízelvonatok járnak jelenleg Újszeged és Békéscsaba, illetve részben Szeged Hódmezővásárhely és Békéscsaba között is, de Röszkére is ezekkel zötyögtünk, amíg.

CRRC Changchun egy 1954-ben alapított kínai vasútijármű-gyártó vállalat, mely bár több nyugati céggel is dolgozik együtt, jellemzően Ázsiába és volt szovjet államokba szállítanak csak. Kevés ellenpélda között szerepelnek emeletes vonatok Sydney-be, vasúti kocsik Los Angeles környékére (ezeket az USA-ban gyárották), és szintén vasúti kocsik Új-Zélandra.