Már 2021-ben elkezdhetik a harmadik hidat, de nem lesz rajta vasút

Egyelőre. Mindez a december 11-ei városi közgyűlésen hangzott el, ahol megvitatták a holnapi ülés napirendi pontjait.

Először is tegyük végleg tisztába a dolgokat a híd eddigi előtörténete körül. Mint arról a közgyűlési jegyzőkönyv beszámolt, a 3. híd kapcsán az önkormányzat már korábban megtette a szükséges lépéseket:

  • módosították a város építési szabályzatát először 1994-ben, majd többszöri módosítás után a mai, véglegesnek tekinthető állapot 2008-ban állt be.
  • A következő mérföldkő 2012-ban következett be, amikor hozzácsapták a makói elővárosi vasút koncepcióját, vagyis ekkor alakult ki a vegyes közúti-vasúti híd terve.
  • Ezt 2015-ben Makó képviselői testülete is jóváhagyta, Szeged városa pedig 2013-2015 között elkészíttette a híd megvalósíthatósági tanulmányát, ami itt olvasható.
  • Ezt továbbították a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek, akik elkészíttették 2015-ben a környezetvédelmi hatástanulmányt, a projekt meg is kapta a környezetvédelmi engedélyeket.
  • A 2014-2020-as EU pénzügyi ciklusban be is volt tervezve a projekt, azonban nem nagyon történt semmi ezzel kapcsolatban egészen 2017 január 30-áig. Ekkor kötött a város és a kormány ugyanis megállapodást a Modern Városok Program keretében, a megállapodásról kormányhatározat is született. Ekkor még a projekt előkészítésére 2019 március 31-i, megvalósítására 2022 augusztus 31-i határidők voltak megadva.
  • A kormány 1,27 milliárd Ft-ot csoportosított volna át a tervezésre, amit a NIF-nek kellett volna elvégeznie, azonban a város 2018 augusztus 16-ai érdeklődésére Gyopáros Alpár később azt válaszolta, hogy pénzügyi túlvállalás miatt a kormány később visszavonta a pénzügyi támogatást és a NIF emiatt leállította a tervezést.
  • A város ezután levelet küldött a NIF-nek, hogy tájékoztatást kérjen a projekt állásáról, illetve felajánlotta szakembereit, hogy tudásukkal és helyismeretükkel segítsék a projekt előrehaladását, válasz nem érkezett.
  • Mivel érdemi előrelépés nem történt, Szabó Sándor országgyűlési képviselő kérdezett rá a dologra a Parlamentben 2018 nyarán, erre azt felelték az ITM-től, hogy a projekt tervezéséhez szükséges dokumentációk össze lettek állítva (vagyis ezzel fogják kiválasztani a tervezőt), az építési engedély megszerzése 2019 végéig volt tervezve, ha lesz rá pénz, akkor a 2021-2027-es EU-s pénzügyi ciklusban lehet szó a megvalósulásról. Ezek az információk azonban ellentmondásokat tartalmaznak a korábban Gyopáros Alpár által mondottakhoz képest.
  • A jegyzőkönyv szerint az önkormányzatnak mind a mai napig nincsenek információi a projekt állásáról, 2019-ben pedig már az ismert önkormányzati választások miatti politikai kakivihar kapta fel ismét a témát és fröcskölte szét midenfelé. Ekkor születtek meg a titokzatos látványtervek a hídról, ekkor szólalt fel az ügyben a parlamentben többször is Szabó Sándor a híd érdekében, azonban többnyire cinikus, terelő, politikai válaszokat kapott.

Az új fejlemény viszont most az, hogy a kormány az önkormányzattal

egy ütemezett megvalósításról tárgyalt a színfalak mögött,

azaz a közúti rész már jóval hamarabb megépülhetne, a vasúti rész pedig majd utána. Emiatt a pénzügyminisztérium megígérte, hogy megvizsgálja a projekt finanszírozását, ugyanis az EU kizárólag vegyes hidat finanszírozna. Nagy Sándor beszámolója alapján a korábban már tervezett Mars tér kiköltöztetése és az új buszpályaudvar, vagyis intermodális csomópont létrehozása a Nagyállomás mögött az első ütem része kellene, hogy legyen. E mellé még egy nagy parkoló létrehozása is a tervek között szerepelt, ezek komplex tervezést igényelnek. A tárgyalások tehát tovább folynak, még koránt sincs lefutva a meccs.

 

Nyitókép: Szegedma