Márki-Zay Péter 27 másodpercig maszk nélkül buszozott, azonnal rászállt a kormánymédia

A mai nappal indult el Hódmezővásárhely új autóbuszközlekedési rendszere: a Volánbuszt egy helyi vállalkozó váltotja, a hagyományos ábés járatokat körjáratokra cserélték. Reggel a polgármester is utazott néhány megállót, és elkövette a legnagyobb hibát, amit ilyenkor el lehet.

2021. március 1-je van, azaz a mai nappal indult meg Hódmezővásárhelyen az ingyenes közösségi közlekedés. Eddig a Volánbusz volt a szolgáltató, ahogyan Szegeden is, mostantól azonban egy helyi vállalkozó, Jovány Gyula intézi a közlekedést. Az egész kicsit a XX. század elejét idézi meg bennem, amikor még lényegében bárki építhetett akár egy villamosvonalat is, ha volt rá pénze és igény a járatra. Vásárhelyen is majdnem történt ilyen, de végül feledésbe merült a projekt.

Ahhoz, hogy valaki ingyenesen tudjon utazni a városban, egy úgynevezett városkártyát kell kiváltania, melynek költsége 2000 forint. Ezt követően korlátlanul utazhatunk a járatokkal. Márki-Zay Péterék egyébként azért döntöttek a jegyek eltörlése mellett, mert azok alig hoztak bevételt, és lényegében semmi értelme nem volt pénzt kérni, ha abból nem tudtak finanszírozni. Így viszont jóval többen fognak várhatóan autó helyett buszra szállni, főleg ha a tram-train is elindult (ami ugye érthetően nem lesz ingyenes, hiszen nem is a város üzemelteti, és nem is helyi járat).

Az új járatok a 42-es, 43-as és a 44-es jelzést kapták; az első kettő körjárat, a 44-es pedig egy munkásjárat, amellyel a porcelángyár dolgozóit szállítják. A három busz a Hősök terén, a városháza “alatt” találkozik óránként kétszer, ami azért lehet előnyös, mert a tram-train is megáll majd itt. A tér mellett egy kis buszfordulót hoztak létre, de egyelőre meglehetősen balkáni hangulatot áraszt magából: mindössze három táblát helyeztek ki, és a buszokra is az útról kell felszállni, járda sincs.

Márki-Zay Péter polgármester személyesen próbálta ki reggel 8 óra körül a járatokat, és ezt élő videóban is közvetítette. A városatya először a Kálvin téri buszmegállót tekintette meg, ahol megállapította, hogy a tájékoztató papírok lehetnének A/4-esek is A/5 helyett, és úgy jobban olvashatók volnának.

Ismertetve a járatok irányát és hasznosságát, elmesélte, hogy egyszer még egy csuklósbuszt is látott helyi járatban a városban: „Emlékszem, hogy a Kinizsi sarkon tavaly nyáron egy csuklós buszt figyeltünk meg, egyetlenegy utassal. Ez egy régi, magaspadlós, nagy Ikarus volt” – nosztalgiázott, majd be is futott egy nagyjából 15-20 éves, fehér Mercedes-Benz Citaro, melyet a BKV-tól kölcsönöznek.

A városkártya egyébként meglepően XXI. századiként működik, érdekes hogy Szegeden még mindig papírjegyekkel vacakolunk, a szomszéd kisvárosban pedig egy csippantással mehetünk is tovább a busz hátuljába (persze kisvárosban egyszerűbb is kivitelezni egy ilyet). Ami kicsit fura, hogy annak ellenére is érvényesíteni kell kártyánkat felszálláskor, hogy fizetés nem történik, tehát nem kell azt mérni mondjuk, hogy hány percet vagy megállót utazunk. Valószínű, hogy statisztikai okok állnak e mögött.

A busz vezetője nem más volt, mint Jovány Gyula, aki egy könnyed mozdulattal ajtót nyitott, a polgármester felszállt, kártyája pedig egy okostelefon NFC-olvasójához nyújtva szinte azonnal érvényesíttetett. Márki-Zay azonban elfelejtett maszkot húzni, amit csak a busz belsejébe érve vett észre, és így nagyjából 27 másodpercig szabadon beszélt, mielőtt eldobható maszkját felöltötte volna.

Természetesen a kormánymédia sem volt rest, s azonnal, mint kóbor oroszlán az elbotlott gazellára, ugrottak a polgármesterre. A Délmagyarország Maszk nélkül szállt buszra Márki-Zay Péter címmel tette címlapjának tetejére az egyetlen beszámolót, amit a megye második legnagyobb városának közösségi közlekedésnek teljes átalakulásával kapcsolatban írtak meg.

Ennél azonban még szebben teljesített a város másik két kormánypárti propagandaújságja: a Vásárhely24 egy, a Promenád azonban nem kevesebb, mint négy cikkben kritizálta az új buszközlekedést már az első délelőttön. Következzen néhány cím:

  • Káosz: a Volán és a Jovány buszai is járnak Vásárhelyen!
  • Miért kellett privatizálni a vásárhelyi buszközlekedést?
  • A pofátlanság netovábbja: maszk nélkül, telefonálva vezetnek Jovány sofőrjei
  • Kiosztotta egy néni Márki-Zayt az új buszjáraton (videóval)

Azon túlmenve, hogy az összes buszoscégnek van alkalmazottja, aki telefonál és nem viseli a maszkot rendesen (plusz opcionálisan cigizik is menetközben), azért valóban szép teljesítmény született. Ami érdekes, hogy Márki-Zay vétségéről, a maszktalan utazásról egyik helyi lap sem írt. Pedig mekkora magas labda!

Ezt követően egy nénivel került kiélezett összetűzésbe (nem) a polgármester: a néni a belvárosba szeretett volna utazni, de a járat azt csak megkerüli. Az idős hölgy szerint eddig jobbak voltak a járatok, mert legalább megközelítették a városmagot, Márki-Zay szerint azonban „a belváros le van zárva, kezit csókolom; autóval sem lehet bemenni”. A hölgy azt is kifogásolta, hogy kérdés nélkül videózzák őt, amiután ezt abba is hagyta az operatőr.

A Jovány-buszok mellett most egy ideig a Volánbusz is járatja járműveit, mert elmondásuk szerint nem tájékoztatták őket arról, hogy erre a város már nem tart igényt.