Mik épülnek Szegeden 2019-ben?

Ha felmegyünk a Dómba, és végignézünk a városon, több helyen láthatunk darukat, és egy biztos, a közeljövőben még többet fogunk látni. Ezekben a napokban is tucatnyi kisebb-nagyobb beruházás zajlik épp Szegeden, és még többet jelentettek már be.

És bár felhőkarcolók, alagutak vagy űrállomások nem épülnek a városban, azért van miből szemezgetni, ezért Cikkünkben sorra vesszük, miféle beruházások zajlanak épp Szegeden.

 

Stadion

 

A Szegedi Ifjúsági Centrumot még tavaly kezdték el építeni a Dorozsmai úton, és a tervek szerint július 16-ára kell elkészülni, hogy augusztusban már lehessen benne avatóünnepséget rendezni.

stadion sportcentrum
Fotó: Molnár Péter / Market Építő Zrt.

A területen nem kevés dolog épül. A fő attrakció – melynek építését webkamerán át bárki követheti élőben – egy 25 méter magas futballpálya lesz lelátóval, amely 1 000 tonna acélból készül, és 8 ezren férnek majd el benne, illetve kialakítanak a földszintjén egy kápolnát is.

Létesül továbbá egy kézilabdapálya méretű rendezvénycsarnok, három teniszpálya, egy napvitorlával védett grundfoci pálya, gyermek- és felnőtt játszótér, illetve a sportolókat kiszolgáló öltözők és szabadtéri színpadok is, de megújul az egykoron ott álló kempinghez tartozó 45 szobás szállóépület is.

Az egész caklipakli kijön 12,7 milliárdból, bár ez a szám az elején még jóval kisebb volt.

 A várható befejezés július közepe, az avatása pedig augusztus 15-én lesz. 

 

Tram-train

 

Célja, hogy a vásárhelyiek számára megkönnyítse a Szegedre történő munkába járást. A koncepció szerint reggel az utas lesétál a Hódmezővásárhely utcáin kanyargó villamos egyik megállójába, felszáll a járműre, ami ahelyett, hogy megállna a vasútállomás előtt, hogy Viszontlátásra, felcsörtet a nagyvasúti pályára, és 100 kilométerórás sebességgel elszáguld Rókusra, ahol újból villamosként folytatja útját a szegedi 1-es vonalon, egészen a Nagyállomásig.

Ezzel bár a két város közötti menetidő aligha csökken, mivel egyik városban sem kell (feltétlenül) helyi közösségi közlekedést igénybe venni, az utazási idő jelentősen csökken.

tram-train vasút megálló rókus
A rókusi vasútállomás előtti pálya, ahol már kibővítették a megállóhelyet. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
tram train jármű
Ilyen dízel-villany vegyes üzemű vonatok járnak majd a vonalon. Fotó: MÁV-START

A Szegedet Hódmezővásárhellyel összekötő villamos-vasút-vonalat még 2007-ben álmodták meg, de az első kapavágásokra csak 2017-ben került sor. A projekt – melyre az Európia Unió és Magyarország összesen közel 71 milliárd forintot költ – miatt 2018-ban ideiglenesen megszűnt a vonatforgalom a két város között, de ez hamarosan visszaáll.

 A kivitelezés jelenleg is folyik, és várhatóan 2021 szeptemberétől már járnak a szerelvények. 

 

ELI Science Park

 

A lézeres kutatóközpont melletti tudományos park első épületeit már 2018-ra harangozták be, de a projekt kissé megcsúszott, és végül csak december elején kezdték el lebontani a korábban ott álló hatalmas, vörös téglás szovjet laktanyát.

eli science park

eli science park (2)

A Science Parkban főként inkubátorházak épülnek, melyek a kisebb, innovatív társulásoknak és startupoknak adnak majd otthont. A beruházást bár az állam finanszírozza, a fenntartás már a Szegedi Tudományegyetem sara lesz, hiszen az itt folyó munkák is szorosan kapcsolódnak majd az egyetem kutatásaival.

 

Első lépésként az épületek rekonstrukciójával az inkubátorházakat alakítják ki, a második ütemben pedig a betelepülni kívánó cégek számára innovációs központ épül, majd a parkban járműipari kompetencia központot, illetve szolgáltató- és fogadóközpont hoznak létre.

 Nincs pontos határidő, de 2020-ra már 50-80 vállalkozással számolnak. 

 

Újszegedi liget

 

A közel egymilliárd forintból liget csak félig-meddig illik erre a listára, hiszen eredetileg már 2018 szeptemberére el kellett volna készülnie, azonban még mindig legalább hetek vannak hátra a kivitelezésből.

1
Az újszegedi liget fősétánya 2019. január 21-én. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A projekt során egy csomó mindennel gazdagodott Szeged parkja:

  • épült egy kétsávos kerékpárút,
  • rekortán futókör,
  • több helyen szétszórva szabadtéri kondipark,
  • renoválták a szabadtéri színpadot,
  • lecserélték a kandelábereket, padokat és kukákat,
  • és kamerarendszert is telepítettek.
A liget felújításának látványterve.
 Eredetileg már őszre be kellett volna fejeződnie a felújításnak, arról nincsenek információink, hogy mikor lesz tényleg kész. 

 

Odesszai városrész-rehabilitáció

 

A nagyrészt EU-támogatásból, összesen 900 millió forintból megújuló Odessza városrésznek tavaly áprilisban mentek neki a munkagépek, azóta van részlegesen lezárva a terület. A projekt a ligethez hasonlóan elég nagy csúszásban van, hiszen a tervek szerint már 2018 decemberére befejezték volna, azonban még mindig tart bőven a munka, és várhatóan csak július végére készül el teljesen.

odessza terv (2)
Az odesszai városrész egy látványterve, rajta a piactérrel.
odessza terv
Itt is a piac látható, más szögből.

A városrészben a közterületek megújítására koncentrálnak, így

  • ültetnek 110 fát és 4 760 cserjét,
  • 22 300 négyzetméteren gyepesítenek,
  • készül egy 2 590 méter hosszúságú öntözőrendszer,
  • díszkőre cserélik a járdák borítását,
  • épül játszótér, tanösvény, napóra, illetve egy nagy sakkpálya,
  • és megújul a Csanádi utcai piac is.
 Hasonlóan a ligethez késik, már decemberre ígérték, de még mindig van mit csinálni. 

 

Fedett uszoda

 

Szegeden hosszú évtizedek óta téma egy fedett uszoda felépítése. Eleinte az újszegedi sportcsarnokot is uszodának tervezték, de végül a tervek módosításával más irányban folyt le az építkezés Újszegeden. Most azonban végre lesz uszodája a városnak.

Az Etelka soron felépülő létesítmény 16 milliárd forintból valósul meg a Modern Városok Program részeként. A sportkomplexum 13 ezer négyzetméteres lesz, felszerelve egy 10 pályás, 50 méter hosszú medencével, 1 169 férőhelyes lelátóval, 25 méter hosszú bemelegítő medencével, 20 méter hosszú tanmedencével és edzőteremmel.

fedett uszoda etelka sor (3)
Az uszoda látványterve, jobboldalt alul az Etelka sor látszik.

fedett uszoda etelka sor (2)

Az építkezés a környéket is átszabja egy kicsit, ugyanis az Etelka sor és a Tápai utca kereszteződésében körforgalom épül.

 Az elsők 2020 tavaszán csobbanhatnak. 

 

Cédrus Liget

 

A Cédrus Liget Szeged egyik legnagyobb ingatlanberuházása a rendszerváltás óta, de országos szinten is az élvonalban van a tervezett több, mint félezer lakásával. A projekt a lehető legzöldebb próbál lenni, erről árulkodik, hogy

  • a lakópark 40%-a zöldterület,
  • a házak tele lesznek fákkal,
  • és a fűtést geotermikus energiával oldják meg.

 

Ez kétségtelenül a legizgalmasabb projekt jelenleg Szegeden, formavilágával úgy alkot egy futurisztikus légkört a városban, hogy egy téglát nem kellett ehhez lebontani a Belvárosból. Az építkezést egyedül a hatalmas, akár ipartörténetileg is érdekes kábelgyár épülete bánta, illetve pár kisebb raktár, de a Huszár utcai főépület és a Mura és Bakay Nándor utcák sarkán álló lovarda megmarad.

 A projekt várhatóan 2019 legvégére készül el. 

 

Listánkra ennyi kiemelt projektet tettünk fel, de fontos hangsúlyozni, hogy van még bőven beruházás a városban, amik idén zajlanak. Ilyenek például

  • a Maty-ér,
  • Belső-Tarján,
  • és a Kolozsvári tér rendbetétele,
  • a Belvárosi Mozi,
  • az MTVA székház
  • és két palota a Stefánián felújítása.

Valamint még nem kezdődtek el, de – a tervek szerint – a következő projektek is indulnak hamarosan:

  • az egyetem jogi
  • és zeneművészeti karának felújítása,
  • a Centrum Palace,
  • orrszarvú ház a vadasparkban,
  • egy új PICK gyár a várostól északra történő kivitelezése,
  • az újszegedi víztorony tér,
  • a Móra Ferenc Múzeum,
  • a Tóth Péter ház,
  • az Anna fürdő,
  • és a törvényszéki palota felújítása.