Mik épültek 1978-ban Szegeden? Nézd meg légifelvételen!

bevezető

Más nagyvárosokhoz hasonlóan Szegeden is óriási építkezések folytak a 70-es években. Országszerte sorra készültek el a nagyobbnál nagyobb beruházások, mint például a fővárosban 1970-ben a 2-es metró, 1976-ban a SOTE huszonöt emeletes elméleti tömbje vagy vidéken a pécsi Magasház szintén 1976-ra. Szeged sem maradt rest, ebben az évtizedben készült el a tarjáni majd az újszegedi víztorony, a sportcsarnok és az újszegedi toronyház is.
Volt azonban három nagyberuházás, melyek az évtized végére még nem fejeződtek be, így most betekinthetünk építésükbe pár 1978-as légifelvétel segítségével! A fotók egészen pontosan 1978. július 5-én készültek.

 

Harmadik körút

 

A mai formájában több, mint 7 km hosszú harmadik körút 1978-ban még csak szakaszaiban készült el. A Budapesti krt. ekkorra már teljesen kész volt, a Csillag tér és a József Attila sgt. között végig járható.

 

Harmadik körút 1
A körút elkészült szakaszának vége. Az É-D-i irányú út a József Attila sgt. Forrás: fentrol.hu

 

A József Attila sugárúttól nyugatra egy ideig vezetett műút, majd ez is megszűnt az Agyagos utca vonalában. Innen már csak földek és parasztházak álltak az épülő északi körút útjában.

 

Harmadik körút 2
Baloldalon a Csongrádi, jobbon a József Attila sgt. fut É-D-i irányban. A kettő között pedig csak a tervezett körút nyoma vehető ki. A bal alsó sarokban már kivehető a Csongrádi sugárút elején álló panelsor. Forrás: fentrol.hu

 

A Csongrádi sugárút után egészen a Körtöltés utcáig szintén csak földek és elvétve pár régi egyszintes ház volt található. Utána a Kossuth Lajos sugárútig ismét előtűnt az utcahálózat, de ez még az Agyagos utcáig tartóhoz hasonlóan a körút előtti, egysávos út volt, melyet később szélesítettek ki mai formájára, elbontva a peremén álló házakat.

 

Harmadik körút 3
A körút a Kossuth Lajos sugárút (átlósan K-Ny-i irányú út) keresztezésekor. Látszik, hogy a sugárúttól délre már elkészült, míg északra még a régi, keskeny utca fut. A kép baloldalán a SZVSE pálya. Forrás: fentrol.hu

 

A Kossuth Lajos és a Kálvária sugárutak között 1978-ra már kiépült a körút, ez nem meglepő, ekkor ugyanis már bőven fejlett ipar volt a környéken.

 

Harmadik körút 4.png
Az elkészült út a Csemegi tó környékén. Forrás: fentrol.hu

 

Harmadik körút 4
Az elkészült út vége. A K-Ny-i út a Kálvária sugárút. A folytatást még álló épületek tarják vissza. Forrás: fentrol.hu

 

A Kálvária sugárúttól délre a körutat még nem építették meg 1978-ra, a Szabadkai úttól északara azonban egy rövid szakaszon, a Cserepes sorig már elkezdődtek a munkálatok.

 

Harmadik körút 1.png
A körút építkezése a Cserepes sor magasságában. Forrás: fentrol.hu

 

Nagyáruház

 

„Szeged belvárosában a város legnagyobb, több mint tízezer négyzetméteres, négyszintes áruházának alapozását kezdte meg a Dél-magyarországi Magas- és Mélyépítő Vállalat. A talajba összesen 360 betoncölöpöt helyeznek, amelyek együttes hossza eléri az öt kilométert. ” – ez a rövidhír áll a Petőfi Népe 1978. január 4-i számában.

Az áruház építése nagy port kavart, ugyanis városképi jelentőségű házakat bontottak le miatta a Jókai utcában, és a szakma véleménye is megkérdőjelezte, hogy valóban beleillik-e a városképbe az épületkomplexum óriási Árpád téri lépcsősorával és hét szintes lakótömbjével.

 

Nagyáruház 1.png
A Nagyáruház építése fentről. A kép jobb alsó sarkában a szabadtéri nézősora látható. Forrás: fentrol.hu

 

Bertalan híd

 

Az akkor még névtelen híd ötletét 1972-ben vetették fel, ekkorra vált ugyanis világossá, hogy az egyedüli közúti híd nem elegendő a növekvő helyi és tranzit forgalom kielégítésére.
A beruházást 1974-ben hagyták jóvá, a kivitelezés pedig 1976-ban indulhatott meg a Ganz-MÁVAG által. A főbb hídelemek a lágymányosi hídüzemben, bizonyos kiegészítők pedig alvállalkozóknál készültek.
Az összeszerelést a Hídépítő Vállalat száz tonnás úszódarujával 1977-től végezték.
A híd építésekor szűnt meg egyébként a 2-es villamos is a Felső Tisza-parton.

 

Új híd 1
A híd építése 1978. július 5-én. Forrás: fentrol.hu

 

Új híd 2
A Római körútba torkolló hídfő. Forrás: fentrol.hu

 

Új híd 3
Az szegedi oldal. Forrás: fentrol.hu

 

Új híd 4
Az újszegedi oldal. Forrás: fentol.hu

 

Ha pedig kedvetek támadt, régi légifelvételeket ITT böngészhettek ti is.