Szeged-Budapest “nonstop” InterCity jöhet?

A Regionalbahn nevű szaklap értesülései szerint egy Szeged-Budapest “nonstop” InterCity tervei miatt késhet az idei menetrendváltás publikálása a MÁV részéről.

Tőlünk nyugatabbra egyébként az ilyen szokásos évi menetrendváltáskor már akár egy évre előre is lehet tudni, hogy mit fog tartalmazni. Ez a menetjegy kiváltása miatt előny, ugyanis arrafelé már a repüléshez hasonlóan az akciós jegyeket jó előre meg kell venni, ha nem akarunk drágán utazni egy népszerű (pl. nagysebességű) vonalon a dinamikus árazás miatt. Nálunk viszont még tartja magát a hagyomány, miszerint egy hónappal előtte kell csak publikálni szerencsésebb esetben. A Regionalbahn azt írja, hogy a vasúti menetrend következő változata 2019. december 15-én, vasárnap lép életbe. Azaz a törvényi előírásoknak megfelelően legkésőbb 2019. november 16-áig meg kellett (volna) hirdetni azt, de nem találták meg az új évad közlekedési rendjét. A hiba viszont nem náluk, hanem a megrendelőként fellépő Innovációs és Technológiai Minisztériumban keresendő.

Mint írják, a menetrend meghirdetésének hiánya egyszerű okra vezethető vissza: a jóváhagyott, de egyelőre nem publikált kiadásból ugyanis egyszerűen hiányzik a szegedi vonal „kottája”. Ez nem slendriánság és nem is a MÁV-csoport hibája: a Napfény városából érkezett, a témát jól ismerő forrásaik szerint személyesen Mosóczi László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár úr ragaszkodott ugyanis ahhoz, hogy a 140-es vonalon napi két „nonstop” InterCity vonat közlekedjen. Helyi forrásaik is megerősítették, az elképzelések sorában ez azt jelenti, hogy Szeged és a Nyugati pályaudvar között sehol, de maximum csak Kecskeméten állhat meg a vonat és mindezt persze nem ütemen felül, hanem a mostani órás ütem terhére kellett megrajzolni. Az így is két óra feletti, 125-130 perc körüli eljutási idővel számoló menetrendben még Kőbánya-Kispest vagy Zugló sem szerepel Budapesten, csak a Nyugati. Ferihegy és a repülőtér meg aztán pláne – eközben a többi IC 150-160 perces menetidővel közlekedik a két város között, több megállással. A cikk képaláírása alapján az immáron 13 éve működő, jól bevált Bombardier TRAXX mozdonyokat gyomlálnák ki a normál InterCity vonatok közül és kerülnének át a “nonstop” IC-k elejére.

A lap szerint az ötlet egyértelműen az államtitkáré, bár szegedi forrásaik úgy fogalmaztak, hogy nyíltan nem kaptak erre vonatkozó jelzést az ITM felől, az államtitkár inkább a háttérből próbálja levezényelni az igényelt vonatok bevezetését, ami azonban jó eséllyel nem az utazóközönség igényeinek kielégítését célozná. A kérdés szerintük csak az, hogy kinek kedvezne az ITM által annyira vágyott, megállás nélküli IC-járat Budapest és Szeged között? (via Regionalbahn)

Ezzel kapcsolatban a Közlekedő Tömeg is posztolt a Facebook-oldalukon. Érdemes megtekinteni ezt is, mert részletesebben kifejtik a dolog technikai akadályait és többek között azt is megemlítik, hogy a lényegi menetidő-csökkenést hozó, Szeged-Kiskunfélegyháza vonalszakasz felújítására vonatkozó tervezési közbeszerzést épp a közelmúltban vonták vissza.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder