Tekerhetnénk az út szélén a bringaút helyett a KRESZ modernizálása után

Három éve folynak az egyeztetések a KRESZ modernizálásáról, lassan megszületik a végeredmény. A módosítások tervezetten többek között az elektromos rollerek megjelenésére is reagálna, de a kerékpárosokat is érintheti.

Több egyeztetés után hamarosan a célegyenesbe érhet a KRESZ módosítása – mondta el az InfoRádió Aréna című műsorában Révész Máriusz, az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos. Az elektromos rollerek megjelenése és a kerékpárosok egyre gyarapodó száma kapcsán esett szó arról, miszerint valamennyi kerékpáros szervezetnek az a kérése, hogy a kötelező kerékpárút-használatot el kellene törölni. Ezt azért vetették fel, mert a gyakorlott kerékpárosok nagyobb veszélyben érzik magukat a családok, kisgyerekek között, különösen a keskeny, rossz állapotú kerékpárutakon, mint az autóút szélén kerékpározva.

A feloldandó konfliktus tehát az, hogy – főleg városi környezetben – a versenykerékpárosoknak egy olyan kerékpárúton kellene tekerniük, ami a baleseti statisztikák szerint veszélyesebb, mintha az út szélén tennék ugyanezt. Ez utóbbit én is megejtettem jó pár éve, amikor a Retek utcán tekertem rendszeresen az úton. Akkor még igencsak rossz minőségű volt a bringaút, ezt idénre rakták rendbe. Gyorsabban is tudtam haladni, így a forgalmat minimálisan feltartva. Ez a módosítás tehát üdvözlendő mindenképp a KRESZ kapcsán.

A KRESZ módosítása azonban nemcsak a fentiek miatt szükséges, hanem többek között a rengeteg új elektromos mikromobilitási közlekedési eszköz megjelenése miatt: elég csak az elektromos rollerekre gondolni. Ezeknek a szabályozását is valahogy meg kell határozni, „Úgyhogy én nagyon-nagyon bízom benne, hogy az OBB-vel történt egyeztetés után most már végre lesz egy olyan csomag, ami elfogadható lesz mindenki számára” – fogalmazott Révész Máriusz.

Az InfoRádió Aréna című műsorában arról is szó esett, hogy idővel akár gyakorlati vizsgát is tehetnek a diákok a KRESZ-vizsga mellé, ezzel is biztonságosabbá téve számukra az utcai közlekedést. Hosszabb távú elképzelés, hogy a gyerekek számára gyakorlati vizsgát is biztosítani szeretnének, amire a világ több országában is van példa. Erre pedig a bringaparkok nagyszerű lehetőséget nyújthatnak, hogy a fiatalok a kerékpárkezelésben is egy kicsit ügyesedjenek – emelte ki Révész Máriusz.

A KRESZ-módosítással kapcsolatban három éve folynak az egyeztetések, legutóbb az Országos Balesetmegőrzési Bizottság (OBB) volt, amely végigtárgyalta az anyagot. Ennek során hét vagy nyolc pontban további kérdések merültek föl, ezért Halmosi Zsolt vezérőrnaggyal, az OBB vezetőjével abban állapodtak meg, hogy az húsvét utáni második héten – ha a helyzet lehetővé teszi – online egyeztetést fognak tartani a vitás kérdések tisztázása érdekében – zárta gondoltait az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos.

Frissítés (13:02): Ide kattintva elérhető egy aktualizált bringaút-, illetve bringasáv-térkép Szegedről a biciklinszeged.hu jóvoltából.

 

Nyitókép: Nagy Mihály / Magyar Építők