Befejeződött a nagy tömegközlekedési- és kerékpáros projekt Tarjánban és az Északi városrészben

Kijelölt kerékpáros útvonalak, átépített csomópontok, szélesebb út, buszsáv, megújult körforgalom és buszmegállók szolgálják a biztonságosabb és gyorsabb kerékpáros és közösségi közlekedést Tarjánban és az Északi városrészben. A fejlesztéseket európai uniós támogatásból és saját forrásból finanszírozta az önkormányzat – írják hozzánk is eljuttatott közleményükben.

Befejeződtek a kerékpáros és a közösségi közlekedés feltételeit javító, tavaly júniusban elkezdett fejlesztések Tarjánban és az Északi városrészben. Ezek a beruházások a Fenntartható városi közlekedésfejlesztés Szegeden – II. ütem című projekt (TOP-6.4.1-16-SG1-2018-00002) részeként valósultak meg európai uniós és önkormányzati forrásból. A részprojektekről mi is beszámoltunk időnként, például a lámpás csomópont az Algyői úton, vagy a Csillag tér megújulása kapcsán, de akár a Kerékpárosklub véleményéről is a bringás átépítésekről.

A közlemény szerint a fejlesztések eredményeként biztonságosan hajthatunk végig a Rózsa–Retek–Lugas–Gábor Áron utcán kijelölt kerékpáros útvonalon. A Csongrádi és a József Attila sugárúti, valamint a Csillag téri forgalmas csomópontokban kerékpáros átvezetéseket alakítottak ki. A körtöltésen átvezető útszakaszt – a Lugas utcai trolivégállomástól a Göndör sorig – 7 méterről 8,5 méterre kiszélesítették, hogy az autósok és a kerékpárosok jobban elférjenek, biztonságosabban közlekedhessenek.

A Retek utcában megújult a Csillag tértől a Szamos utcáig vezető, egyirányúsított kerékpárút burkolata. Mindkét irányban lehetővé tették a kerékpározást az egyirányú forgalmú Tarján szélén, továbbá a Szamos utca 3–7. számú épületek mögötti és a Retek utca 3–7. számú épületek északi oldalán húzódó szervizúton. Átépítették a Retek–Róna–Szamos utcai csomópontot, így a gyalogosok terelőszigettel védett zebrán kelhetnek át az úton a Retek utcában. A Csillag tér felé tartó buszok megállóját hátrébb helyezték, a Róna utca burkolatát pedig 37 méter hosszon kiszélesítették 6 méterre, és itt is létesült gyalogátkelőhely. A Szamos utcában kerékpáros nyomvonalat jelöltek ki.

Megújult a Csillag téri körforgalom útburkolata, az útalapot több helyen megerősítették. A Lugas utca útburkolatát is felújították – az útalap helyenkénti megerősítésével – a körforgalom és a trolivégállomás között. A Szilléri sugárúton pedig külön balra kanyarodó és befogadó sáv létesült a Retek utcai csomópontban. Tempo 30 övezetet alakítottak ki a Szamos utca–Retek utca–József Attila sugárút–Tarján széle, valamint a Szamos utca–Budapesti körút–Retek utca által határolt területen.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Több fejlesztést is végeztek a közösségi közlekedés feltételeinek javítása érdekében: Buszsávot alakítottak ki a Budapesti körúton, a 10. számú épülettől a Csillag térig; A buszok akadálytalan haladását segíti a Budapesti körút Szamos utcai csomópontjában elvégzett sávszélesítés is. Ezenkívül megújult 6 buszmegálló, ebből 4 a Retek utcában, 2 a Víztorony térnél található; 4 kapott bazaltbeton burkolatot, 3-ban új peron épült, 4-ben esőbeálló pavilont helyeztek el. A projektben egy új, 92 méter hosszú, kétirányú kerékpárút is épült, amely a Kis Tisza és a Tápai utcát köti össze a Bertalan hídnál.

A beruházás keretében 214 fát ültettek: 48 darabot a Lugas utcában, 1-et a Csillag téren, 165-öt pedig más helyszínen (a Budapesti úton és a Füge soron). Tarjánon és az Északi városrészen kívül még három városrészt – Baktó, Új-Petőfitelep, Újszeged – érintettek a kerékpározás és a közösségi közlekedés feltételeit javító fejlesztések. Ezek ebben a negyedévben mindenhol befejeződtek. Továbbá ebben a projektben épült ki jelzőlámpás csomópont az Algyői út–Ladvánszky utca–Baktói utca–Diadal utca találkozásánál. A felsorolt fejlesztések kivitelezését a közbeszerzési eljárásban nyertes Délút Építő és Bányászati Kft. végezte.

 

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder