2 óra lenne Pécs Szegedről az új déli szupervasúttal

Még szerdán írtuk, hogy Lázár János Orbán Viktorral egyeztetett Budapesten egy 500 kilométeren megépülő vasútról, ami Debrecentől vezetne Pécsig, érintve többek között Szegedet és Szabadkát is. A kormánybiztos most a Délmagyarországnak adott interjút, melyből újabb részletek derültek ki.

Lázár János a lapnak elmondta, áprilisban leül tárgyalni a szerb és a magyar kormány, és az egyik napirendi pont a vasút megépítése lesz, ugyanis a szerb kormányfő hajlandóságot mutat arra, hogy anyagilag beszálljon a projektbe.

 

A tervezett vasutat 800 milliárd forintból szeretnék megépíteni. Pécsről indulna, majd a Baja – Szabadka – Szeged – Hódmezővásárhely – Békéscsaba – Nagyszalonta – Nagyvárad útvonalon érné el Debrecent úgy, hogy közben összesen négyszer lépi át Magyarország határait, egyszer Szerbiába (és vissza), egyszer pedig Romániába (és vissza).

A kormánybiztos szerint a terv illik az Európai Unió közlekedésfejlesztési stratégájához, így az is várható, hogy az EU komoly támogatással álljon be az építkezés mögé, de azt is javasolja, hogy hazai forrásból is költsenek.

Lázár János szerint az Alföld egy kiaknázatlan erőforrás, és ahhoz, hogy többet kapjunk belőle vissza, előbb a közlekedési infrastruktúrát kell felhúzni. A másik pedig, hogy jelenleg Szeged, Pécs és Debrecen egymástól függetlenül, szigetekként működik, de a vasúttal szorosabbá válhat a városok közti együttműködés. A kormánybiztos kitért arra is, hogy a leendő debreceni BMW-gyárnak sem fog megártani a közlekedés javítása.

Egy korábbi lehetséges vonalvezetés a vasútnak, annyi különbséggel, hogy itt még Nagyvárad a végállomás.

A vonal – ha minden igaz – nem lesz villamosítva, de egyes szakaszokon, ahol komolyabb elővárosi forgalomra lehet számítani, úgymint Szeged és Hódmezővásárhely között, kiépítenék a felsővezetéket.

A vonal megépítését a következő 8-10 évre vizionizálták, de a Pécs – Baja és a Szeged – Békéscsaba – Gyula szakaszok még 2022-ig elkészülhetnek.

A tervezett 500 kilométeres vasútból egyébként már több száz kilométer létezik a mai nap is, de itt többnyire több évtizedes, elavult a berendezés, ami nem lenne alkalmas a gyorsvasúti közlekedésre.

Vasúti szerelvény valahol Romániában az 1980-as évek végén. Élményben sem lenne utolsó Nagyváradon keresztül utazni Debrecenbe. Fotó: Vova / Fortepan

Jelenleg megvannak a sínek Pécs és Baja között félig, Baja és Szabadka között majdnem teljesen, illetve – és ez most váratlanul hangozhat – Szabadka és Debrecen között – érintve Romániát – pár kilométer híján végig.

A vonal egyébként nem új, erre a kormánybiztos is rámutatott. Ugyanis Trianon előtt már létezett ez a vonalvezetés, csak a határokkal együtt a vonalat is letörölték a térképről.

Arra a kérdésre, hogy mi történne a határzárral, azt felelte Lázár, hogy meg lehet találni a megfelelő megoldást.

 

Nyitókép: illusztráció. Fotó: TM / Fortepan