A MÁV igazi, nyugat-európai vasúti kocsikkal pezsdítené a szegedi InterCity-vonalat

Forgalomba állt a MÁV első, saját gyártású, belföldi forgalomra szánt másodosztályú InterCity (IC+) kocsija csütörtökön, az utasok a Déli pályaudvarról Zalaegerszegre közlekedő Göcsej InterCity járaton utaztak először az új járművön, a MÁV hosszabb távú elképzelései között azonban egy Szeged nevű város is szerepet kapott.

Az új IC+ flotta több mint 50 százalékos hazai beszállítói aránnyal készül, a vasúttársaság 250 munkavállalónak ad munkát a gyártással, és legalább ugyanennyinek a beszállítói körben.

Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy a versenyképes, fenntartható, szerethető vasúthoz folyamatos fejlesztésre, jó menetrendi kínálatra és tarifára van szükség. Ismertette, hogy az első 20 nemzetközi forgalomra szánt IC+ kocsi legyártását követően 2019 augusztusában kezdődött és jövő év nyaráig tart a hetven, immáron belföldi forgalomra szánt IC+ kocsi legyártása. Ebből állt most utasforgalomba az első, pénteken pedig újabb kettőt indítanak útra. Homolya szerint az IC+ vasútikocsi versenyképes termék.

Homolya Róbert. Fotó: MÁV-START Zrt.

A most gyártás alatt lévő 70 IC+ szériában 35 első osztályú, prémium kategóriás kocsi is van. Az első osztályú járművek 2020 őszén, a 70 darabos széria pedig 2021 nyarán állhat forgalomban. A bisztrókocsival is rendelkező első osztályú IC+ jármű Debrecen, Nyíregyháza, Miskolc, Szeged és Pécs felé fog majd várhatóan közlekedni. Megkezdődött az IC+ járműcsalád legújabb tagja, az IC+ vezérlőkocsi tervezése is, első körben két prototípus legyártását a MÁV-Start saját forrásból tervezi megvalósítani – mondta a MÁV-Start vezérigazgatója.

A MÁV tájékoztatása szerint a hetven IC+ kocsi gyártása 31 milliárd forintból valósul meg, a vasúttársaság saját forrás mellett 15,3 milliárd forint kormányzati költségtérítést is kap.

A korábban elkészült, júliusban bemutatott és nemzetközi forgalomba szánt kocsik egyébként így festenek belülről:

Bemutatták a MÁV saját gyártású InterCity kocsijait
Fotó: MÁV-START Zrt.
Fotó: MÁV-START Zrt.

Maga a projekt egyébként jókora csúszásban van, a tavaly bemutatott kocsikat például az eredeti tervek szerint még 2016-ban szerették volna legyártani úgy, hogy azt követően, 2018-ban már további százat készítettek volna belföldi forgalomra. Ezzel ellentétben ugye mindössze 70 belföldi kocsi készül most, melyek első darabját adták ma át.