A MÁV szerint a négy új tram-train szerelvény mintegy 9,2 milliárdba kerülne

Egy tegnapi kormányhatározatnak megfelelően a MÁV-START lehívta a négy darabos opciót a Stadler Rail Valenciával kötött tram-train járműbeszerzési szerződés alapján. Erről mi is beszámoltunk, miután egy teljesen új, exkluzív fotót közölt Lázár János a készülő járműről Facebook-oldalán. A MÁV-START hozzánk is eljuttatott közleményében meg is indokolja, hogy miért van szükség az új járművek megvételére, azonban az összeg körül van egy kis furcsaság.

Az állami vasúttársaság közleménye alapján a MÁV-START és a Stadler Rail Valencia 2017 májusában írta alá a tram-train szerződést nyolc plusz opcionálisan négy darab jármű beszerzéséről. Ezek lesznek Magyarország első vasút-villamosai, azaz tram-train járművei, amelyek Szegedet és Hódmezővásárhelyt kötik össze a szükséges városi villamos-pályahálózat kiépítése, illetve a meglévő vasúti vonalszakasz felújítása után. A négy szerelvény összesen mintegy 9,2 milliárd forintba kerül.

Ami azért is érdekes, mert tegnapi hírünkben Lázár János Facebook-posztja alapján 8,5 milliárdos összegről volt szó. Akkori számításaim alapján egyébként körülbelül annyi is jött ki, amennyit a MÁV-START írt, ugyanis mai árfolyamon kb. 2,3 milliárd forint egyetlen szerelvény ára. A miértekről rákérdeztünk a vasúttársaságnál, amint válaszoltak, közöljük. Valószínűleg egyébként a kormányhatározatban megjelent 2 x 12.668.431 euró körüli átváltásokkal lesz gond, ugyanis kb. 6.395.000 eurós járművenkénti összeget írt a MÁV-START korábban. Ebből tehát kijön, hogy 2020-ban, azaz idén és 2022-ben is előirányoztak 12.668.431 eurót a költségvetésből, így az összesen 25.336.862 eurós járművekre szánt végösszeget forintban majd csak akkor kapjuk meg helyesen, ha az adott évben megfelelő átváltással számolunk. Ezen felül 2021-ben és 2022-ben összesen mintegy 111 millió forintot (itt nincs gond az átváltással) szánnak egyéb kiegészítő munkákra.

Az indoklás szerint a további négy tram-train jármű beszerzésének célja a közösségi közlekedés színvonalának fejlesztése Szeged és Hódmezővásárhely belvárosai között – versenyképes közlekedési módot teremtve a gépjárművekkel szemben. A kisebb gépjárműforgalom hatására csökkenhet a városok közötti közúti torlódás és a közlekedés okozta környezeti terhelés. A nyolc járművel 20 perces követési idő lenne tartható, a plusz négy szerelvénnyel csúcsidőszakokban akár 15 percenként is indíthatók a vasút-villamosok. További fontos szempont volt az opció lehívásához, hogy a tervezett kötelező karbantartások vagy például balesetek miatti javítások idejére is megfelelő mennyiségben állnak majd rendelkezésre a járművek.

A dízel-villamos hibrid tram-trainek 216 férőhelyes (76 fix, 16 darab felhajtható ülés, 4 mozgássérült hely, 120 fő állóhely 4 fő/nm kapacitással) STADLER CityLink típusú vasút-villamosok 600 voltos elektromos üzemmódban Szeged és Hódmezővásárhely villamos vonalán 50 km/h-ás maximális sebességgel haladhatnak a KRESZ előírásai alapján (a konstrukciós sebesség villamos üzemmódban 70 km/h). A két város közötti nyíltvonalon dízel meghajtással, 100 km/h-ás megengedett sebességgel szállíthatják majd az utasokat. A komfortos, nagy részben alacsonypadlós és akadálymentes CityLink a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, világos, tágas utastérrel, valamint korszerű fedélzeti biztonsági kamerarendszerrel rendelkezik majd. A négy multifunkciós térben kerekesszékkel közlekedő utasok, kerékpárok vagy babakocsi szállítása is megoldható. A tram-train járművek a hatályos biztonsági szabványok szerint készülnek.

A Stadler tájékoztatása szerint a nyolc darabos megrendelésből az első jármű őszre érkezik (erről szóló írásunk szerint ez inkább ősz végére, október-november környékén várható). A mintegy egy éves futópróbát és engedélyeztetési eljárást követően várhatóan 2021 őszétől állhat forgalomba mind a nyolc. A most megrendelt négy szerelvény pedig 2022 nyarán állhat forgalomba a tervezett ütemezés alapján.

 

Nyitókép látványterv: Stadler