Évtizedes rohadás vár a Szőke Tiszára, nem méltó halál

  • 2012-ben még úgy tűnt, végleg elbontják a hajót, és az örökre feledésbe merül.
  • Ezzel ellentétben a hajótest egy része még a mai napig a téli kikötőben áll, megsüllyedve, megkopasztva.
  • Több módszerrel próbáltuk kideríteni, milyen sors várható neki, sajnos sikerült megtudnunk.

A Szőke Tisza még 1979-ben került Szegedre, amikorra már kiöregedett, és nem kellett a nagyfiúknak a Dunára. Korábban sok nevet viselt, volt IV. Károly, Sas, Szent Imre, majd 1950-től Felszabadulás. Első évtizedeit luxusgőzösként töltötte, és kizárólag a Dunán közlekedett. Az 1964. július 2-i Dunántúli Naplóban így fogalmazott róla egy utas: „Már maga az út is nagy élmény volt. A Felszabadulás gyönyörű két emeletes hajó, nagyon kényelmes, kielégíti a legkényesebb igényeket is. Szép volt felhajózni Bécsig a Dunán, bár kerek 24 óráig tartott az út, nem úntuk el.”

Aztán 1975-ben leselejtezték, és csak négy évre rá került hozzánk a 77 méteres óriás. Innentől pedig mindenki ismeri a történetet. Szórakozóhely volt sokáig, aztán 1999-ben egy remek ötlettel állt elő az önkormányzat az ekkorra már igen elhasználódott hajó sorsát illetően: azt el akarták bontani és eladni vasnak. Persze erre jött a közfelháborodás, így bevontatták Tápéra, ahonnan azóta sem jött ki. Aztán 2000-ben kiöntötték betonnal a test alját, nehogy jobban rohadjon. Ettől persze jobban rohadt, majd megsüllyedt, menthetetlenné vált.

Történetéről építésének századik évfordulóján írtunk bővebben.

100 éves a Szőke Tisza gőzös

 

Hallgat a kormány

 

A bontás 2012 októberében indult, felügyelését az örökségvédelmi ügyekért felelős helyettes államtitkárság végzi elméletben, sokat azonban nem tevékenykednek a roncs körül. A bontók sem, hiszen még útközben csődbe ment a cégük.

A hajó értékesebb részeit kibontották, az ipartörténeti emlékeket kimenekítették, legalábbis néhány kivétellel. Bár a kormány, a gépjelző és hasonló ereklyék megvannak, a gőzgép például a még a víz alatt tengeti napjait. Ez utóbbi megmentéséért egyébként van civil összefogás, de a masinát kimenteni még nem sikerült.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder
Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A megmenteni való tárgyak listája egyébként a következő:

  • árbocrudat
  • árboctalp
  • kéménybillentő mechanika
  • horgonycsörlő
  • szellőzőkürtő
  • 3 hengeres expanziós gőzgépet
  • kormánymű-kormányrendszer
  • kormánylapát
  • gőzsegédkormány
  • lapátkeréktengely
  • tengelycsapágyazás
  • és a gép gyártmánytáblája.

Mi még 2018 decemberében kerestük levélben a minisztériumot esetleges fejlemények reményében, de azóta sem kaptunk választ.

Egy ideig még arra is voltak tervek, hogy külföldi befektetőkkel megmentik a hajót, illetve ahelyett építenek egy replikát, ami majd Budapesten fog befutni, mint menő zsír új, mégis százéves gőzös, de ez legalább annyira volt élettelen koncepció, mint a pécsi Magasház kálváriája.

 

Már a halak is beköltöztek

 

Így hát más utat kerestünk. Kilátogattunk a téli kikötőbe, ahol horgászok árulták el, mi is történik valójában: semmi. Egyikük elmondása szerint ugyanis

túl drága volna folytatni a bontást, ezért áll évek óta magányosan a roncs.

A hajót egyébként ki kellene emelni a folytatáshoz, hiszen legnagyobb része víz alatt van. A horgász azt mondja, most nemrég lett volna alkalom folytatni a munkát a nagyon alacsony vízállás miatt, de semmit sem tettek. De legalább a halak jól élnek benne, mondja. A halakon kívül sincs egyedül a Szőke Tisza, a horgász elmondása szerint elsüllyedt egy vontatóhajó is mellette, ami vagy fele akkora, mint az öreg. Ebbe néha-néha beleakad egy kisebb hajó állítólag, de mást nem zavar.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Itt tart tehát a Szőke Tisza története. A 102 éves hajóról már majdnem mindenki teljesen lemondott, egyedül az értékmentők aktívabbak már csak. Mondhatnánk persze, hogy mindenki látogassa meg még időben, mielőtt ez a kevés is eltűnik belőle, de őszintén szólva, bőven ráérünk.