Ismét felbukkant egy Mészáros-közeli cég a tram-train kapcsán

Mészáros Lőrinc neve mára szinte egybeforrt a vasútépítéssel. Ezúttal nem a szegedi járműtelepnél, hanem egy karbantartó gépre kiírt közbeszerzésnél diadalmaskodott egy Mészáros-közeli cég – írja az Átlátszó. Egy cseh céggel közösen indultak, mivel itt egy igen speciális járműről van szó, kevés helyen van meg hozzá a megfelelő, kiforrott technológia.

A MÁV legutóbb 2017-ben vett sokkal komolyabban felszerelt pályafenntartó gépeket 355 millió forintos darabáron. Ezekről a közleményükben azt írták, hogy „a közúti és vasúti közlekedésre is alkalmas járművek készítése speciális terület, Európában sem sok gyártó képes az ilyen jellegű járművek kivitelezésére, így különös figyelmet kellett fordítani a résztvevők közti megfelelő műszaki egyeztetésekre.” Az akkori győztes, az Unikomtech Kft. most is indult, de nem nyert, pedig a mostani kiírásban mindössze 272,9 milliós ajánlatot adtak.

A tram-train kapcsán a közbeszerzést 2019-ben írták ki. Négyen jelentkeztek rá, az imént említetten felül még a Fehérvill-Ám Villamosenergia-ipari Kft., a Tornádó International Kft., valamint a Ganz Tram Járműipari Kft. Érdekesség, hogy ez utóbbi egy szegedi cég, a tulajdonosa az a Dózsa Gábor, aki a Szegedi Közlekedési Kft.-t vezette évekig, részt vett a szegedi villamosprojektben, vagyis jó eséllyel jól ismeri a közbeszerzéseket. Ennek ellenére érvénytelenül pályázott, ugyanis adminisztratív okok miatt kizárták. A nyertes a Fehérvill-Ám Villamosenergia-ipari Kft. lett. Ahogy azt az Átlátszó írja, a győztes páros magyar tagja még Dózsánál is ismertebb: a székesfehérvári cég visszatérő szereplője a vasúti közbeszerzéseknek. A 444.hu 2016-ban írta meg, hogy a cég vasúti felsővezetéki munkákat végzett Kapuvár és Mosonszolnok állomásokon, konzorciumban a Mészáros tulajdonolta R-KORD Kft.-vel, majd a 24.hu számolt be róla, hogy szintén Mészárossal végezték el a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt.-nek (GYSEV) Csornán emelt szintű felsővezetéki munkát, illetve Fertőszéplakon a leszerelt anyagokat deponálják.

Mercedes-Benz Unimog U423-as gép a MÁV 2017-es tenderének győztese. Fotó: MÁV

A tram-train vonalra egy igen speciális gép kell, mivel a városban a villamospályán, illetve a városok között a nagyvasúti pályán is képesnek kell lennie a karbantartási munkákra úgy, hogy közúton megy rá a pályára. Ez városban könnyebben megoldható, mert a vonal nagy része járható lesz gumikerekű járművekkel is, így ez nem indokolna különösebben kétéltű járműveket, de itt nem csak erről van szó, ugyanis a MÁV-nak eddig nem nagyon kellett városi villamosvasúti burkolt pályát karbantartania, márpedig Hódmezővásárhelyen ez lesz a helyzet. Mivel a nagyvasúti részen nem lesz felsővezeték (egyelőre), ezért itt leginkább a sínek csiszolását, a vágányok melletti zöldterületek karbantartását, a gyomirtást, illetve télen a hóakadályok leküzdését végezhetik vele. Vagy ahogy a kiírásban írják, “a vasúti és közúti-vasúti felsővezetéki hálózatának üzemeltetésére, karbantartására alkalmas, a vasúti pályán sínvezető kerekekkel közlekedni tudó, a vasúti pályát közúton is megközelíteni képes, közúti-vasúti (kétéltű) felsővezeték szerelő és karbantartó, zárt felépítménnyel rendelkező, „tram-train” jármű.”