Kiírtak egy előkészítést a harmadik hídra

Megjelent a Magyar közlöny 189. száma, melyben felfedezhetünk egy igen érdekes részt is: ez egy korábbi kormányhatározat módosításáról szól, amihez hozzácsapták a híd tervezését.

Ebben az áll, hogy az eredetileg az Európai Unió 2021-2027-es költségvetési ciklusában Debrecen környékén tervezett vasúti beruházásokhoz hozzácsaptak valamit, ami úgy szól, hogy „Szeged – Makó vasúti elővárosi közlekedés és Hatvan – Füzesabony vonal fejlesztéséhez kapcsolódó ráhordó vonalak fejlesztésének előkészítése”.

Ez nem jelenthet mást, mint a Szeged-Makó vasútvonal fejlesztését, avagy a méltán hírhedt harmadik Tisza-hidat Szegednél. A közlönyben megjelenők általában komolyan veendők (kivéve amikor nem, akkor pedig vissza is kell őket vonni hivatalosan). A módosítás 4,57 milliárd forintos összegről szól a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF Zrt.) számára, a vasúti infrastruktúra fejlesztési projektek előkészítésére. Ez egyértelműen a tervezésre utal, ráadásul egyben értendő a Hatvan-Füzesabony vonallal, 100%-ban EU-s pénzből. Ez a tervezés nem az önkormányzat által már korábban elvégzett tanulmánytervet, hanem az építkezés előfeltételét jelentő kiviteli szintű terveket takarhatja.

Szabó Sándor országgyűlési képviselő ugyan folyamatosan nyomta az ügyet a parlamentben, a kormánynak úgy tűnt, más terve van a híddal. Szabó beadványai bár lobbizásnak jók voltak, ez a javaslat nem számolt azzal, hogy egyesek szerint nem a költségvetés saját, hanem az EU-s pénzek terhére akarta a kormány a tervezést lebonyolítani. Jelenleg ez igazolódhatott be. Emlékezhetünk, hogy Gyopáros Alpár kormánybiztos nemrég az építőipari kapacitásokkal mentegetőzött, amiért nem halad a dolog, ez viszont olcsó kifogásnak tűnik, mivel a tervezési kapacitásokra ez annyira nem vonatkozik. Való igaz, hogy jelentős állami és egyéb önkormányzati beruházások zajlanak városszerte, de ez a tervezést nem befolyásolja különösebben (amit már építenek, azt már megtervezték), ami pedig előfeltétele az építkezésnek.

Ismét reménykedhetünk tehát abban, hogy komolyan gondolják a hidat, hiszen a választások is arrébb vannak még (bár 2021-2027-es időszakról van szó, ergo 2022 előtt ismét bedobhatják), illetve ott van fekete-fehéren a Magyar Közlönyben, ami a lehető leghivatalosabb csatorna. A híd körüli történéseket ebben a cikkben mi is összefoglaltuk.