Kitűzték a nemzeti lobogót a Szőke Tisza orrára

A KÉSZ Csoporthoz tartozó MA-HARD Vízépítő Kft. munkatársai január 23-án kezdték el kihúzni a mintegy 300 tonnára becsült roncsot, amit öt nap alatt, végül január 27-én sikerült kiemelni és a tervezett helyére húzni. A hajónak nem esett baja a munka során, de a további sorsáról csak az állapotfelmérések után döntenek. A KÉSZ Csoport ígérete szerint arra törekszik, hogy a Szőke Tisza újra élményt nyújthasson az iránta érdeklődőknek – áll a cég sajtóközleményében.

A legnagyobb magyar folyami lapátkerekes gőzhajó január 27-én 12 óra 07 perckor érte el a végső pontot, ahol biztonságosan állni fog a következő hónapokban. A MA-HARD Vízépítő Kft. öt nap feszített munka után kitűzte a hajó elejére a nemzeti lobogót, és a KÉSZ Csoport zászlóját.

„A munka során nem szimplán a hajó kiemelése volt a cél, hanem az, hogy épségben maradjon, ezért tartott a tervezett két nap helyett öt napig a mentőakció. A munkához egyedi, a Szőke Tiszára szabott technológiát dolgoztunk ki, amit nemhogy tesztelni, kipróbálni sem tudtunk. Nagyon sokan voltak teljes joggal szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy a hajó ebben a formájában partot érhet, így számunkra az adrenalin mellett óriási élmény volt az elmúlt egy hét. A csapat minden tagja érezte, hogy a munka több, mint egy szakmai kihívás, egyben felelősség is, hiszen egy százéves gőzhajó sorsa van a kezünkben. Rendkívül büszke vagyok a kollégáimra, akik példamutató kitartással és elkötelezettséggel küzdötték végig az elmúlt heteket” – mesélte Heizler Tamás, a MA-HARD Vízépítő Kft ügyvezetője, a mentés koordinátora.

Fotó: KÉSZ Csoport

A hajó kimentését még 2019 októberében kezdték meg, mivel az alacsony vízállás és a megfelelő időjárási körülmények lehetővé tették, hogy az elsüllyedt gőzöst kiemeljék az iszapból. Ennek köszönhetően október elején, hét év után újra úszott a Szőke Tisza.

Miután a hajót a parthoz vontatták, megkezdődtek az előkészületek, mivel a 300 tonna súlyúra becsült, közel 80 méter hosszú hajótest egyenletes alátámasztása speciális eszközöket igényelt. A biztonságos kiemelés érdekében 15 darab, nagy teherbírású, egyenként 10 méter hosszú, 1,5 méter átmérőjű felfújható ballont és két kilométernyi egyedi kötélzetet gyártottak.

Fotó: KÉSZ Csoport

A legnagyobb magyar folyami gőzhajó egyébként 2017 decemberében került a Hajózásért Alapítvány tulajdonába, amit kifejezetten a Szőke Tisza megmentésére hozott létre Varga Mihály, a KÉSZ Csoport alapítója, valamint Portás Csaba, az ügyért évek óta elkötelezett hajózási szakember. Az alapítvány bízta meg a MA-HARD Vízépítő Kft.-t, hogy amint megfelelőnek találja a körülményeket, tegyen meg minden szükséges intézkedést a gőzös kiemelésére. „Arról, hogy mi lesz a hajóroncs további sorsa, nagyon korai bármit is nyilatkozni. Most, hogy végre a partra került, megkezdődhet a későbbi terveket alapjaiban meghatározó kárfelmérés” – mondta el Heizler.

A Szegeder végigkövette a legendás hajó kihúzásának minden napját. A csütörtöki események ide kattintva olvashatók, a péntekiek – amikor a hajótestbe is leereszkedtünk – ide, a szombatiak ide, a vasárnapiak pedig ide. A hajó történetéről ebben a cikkben írunk bővebben.

 

Nyitókép: KÉSZ Csoport