Lassan halad Botka László választási programjának megvalósítása

Több, mint egy éve nyerte meg ötödször a szegedi polgármesteri választásokat Botka László. A 2019-es kampányban számos dolgot ígért a szegedieknek a városvezető, most arra voltunk kíváncsiak, hogy a ciklus egyötödénél ebből mennyi valósult már meg, illetve hol tartanak az előrevetített projektek.

A tiszaföldvári születésű Botka László elsöprő aránnyal nyerte meg a 2019-es önkormányzati választásokat. Több, mint 60%-át vitte a szavazatoknak, míg legnagyobb ellenfele, a Fidesz-támogatta Nemesi Pál ennek bő felét tudhatta csak magénak. Nemesi ígért harmadik hidat, gyógyszerházhozszállítási programot hirdetett, legfőbb kampányszlogene azonban a szegedi gazdaság felpörgetése volt.

Így egy évvel a választások után össze szerettük volna szedni, hogy Botka László és újraalakult önkormányzata mely ígéretei hogyan állnak a megvalósítás értelmében. Ezért október 12-én levélben érdeklődtünk efelől az önkormányzat sajtóosztályánál – hiába, ugyanis semmiféle választ nem küldtek. Így magunkra maradtunk, és saját városlátásunkat kell latba vetnünk, miközben pontokba szedve végigvesszük Botka programját.

 

Ingyenes szűrőprogram 40 év felett

Amikor erre konkrétabban rákérdeztünk a polgármesternél még 2019 októberében készült interjúnkban, Botka azt mondta, „az önkormányzat elsősorban a háziorvosokkal szeretne megállapodni és támogatást nyújtani, hogy egy átfogó szűrővizsgálati rendszer legyen Szeged városában”, de hozzátette, hogy bízik abban, hogy meg fognak tudni állapodni a járó- és fekvőbetegellátásért felelős Szegedi Tudományegyetem klinikai központjával is. A cél az volt, hogy ne szúrópróbaszerű akciók legyenek, hanem rendszeres szűrések, de Botka szerette volna azt is, ha sokkal egészségtudatosabbak lennének a szegediek. Az egészségügy témakörénél maradva, ígérte még, hogy miután több rendelőintézet és egészségházat újított már fel a város, ezt tovább folytatják, ugyanez igaz az iskolákra, bölcsődékre, óvodákra is.

Verdikt: a rendelő-, bölcsőde-, óvoda- és iskolafelújítások programja – Európai Uniós segítséggel – folytatódik továbbra is, ezzel az önkormányzati sajtóban is sokszor találkozhatunk. Legutóbb szeptember derekán adtak át egy megújult iskolát, az újszegedi Vörösmarty-t. Illetve nem adták át, mert az állami tulajdonú fenntartó nem engedélyezi, hogy az önkormányzat ilyesfajta eseményeket rendezzen egy-egy felújítás elkészültével. Az ingyenes szűrőprogramról azóta sem hallani semmit.

 

Szoci támogatások

A kampányban az egyik legtöbbet hangoztatott eredménye volt a városvezetésnek, hogy miután a kormány nagyjából kivonult a szociális támogatási rendszerből, ők ezt folytatták és nem hagyták magukra a szegedieket. Itt azt ígérték, tovább folytatják a bérlakások felújítását, illetve növelik a nyugdíjas korosztály és a gyermekes családok támogatását. De azt sem szabad elfelejteni, hogy a gyerekeknek és nyugdíjasoknak először 2019-ben, a választások előtti hónapokban kiküldött 10 ezer forintos támogatást is küldik azóta is, holott idén nem voltak választások.

Verdikt: a 10 ezer forintos támogatások a koronavírus-járvány ellenére sem kerültek törlésre, és bérlakásokat is újítgatnak fel. Nem ígértek lényegében semmi újdonságot, így nemigen van miről beszélni itt.

 

Az áhított zöld város

Botka ígéretei szerint Szeged lesz a legzöldebb magyar város, bár ezt elég nehéz mérni. Illetve ha lehetne is, sanszos, hogy már azok lennénk. Itt a konkrét ígéretek azok voltak, hogy

  • 2030-ra környezetbarát, elektromos alapúvá teszik a közösségi közlekedést;
  • 20 százalékkal növelik a zöldterület arányát a belvárosban;
  • fasorokat telepítenek az utcákba;
  • a légszennyeződés ellen véderdőt ültetnek a város köré;
  • 2022-ig megduplázzák a munkába kerékpárral közlekedők számát;
  • 1000 új biciklitárolót és szervizpontokat építenek;
  • felújítanak valamennyi kerékpárutat;
  • munkaadói támogatást adnak a kerékpáros munkába járás feltételeinek javításához;
  • bevezetik a „Biciklizz a munkába” csomagot.

Verdikt: a közösségi közlekedés elektromossá alakítását, ami ugye a buszok cseréjét jelentené, a 2017-ben megfogalmazott szegedi Modern Városok Program-tervezet is tartalmazta már, így az ha meg is valósulna, akkor sem lenne sok köze hozzá az önkormányzatnak. Botka ugyanakkor azt mondta, törekedni fognak rá, ha a kormány támogatásával nem, akkor EU-s forrásokból legyen ez megvalósítva. Azt se felejtsük el ugyanakkor, hogy 2030 kellően távoli időpont arra, hogy ezt az ígéretet egyáltalán ne kelljen betartani. Most gondoljunk csak vissza, miket ígért a polgármester 2010-ben – na ugye? Ahogyan Tarlós a sétálóövezetet, úgy Botka az elektromos buszokat tette messzire, biztonságos távolságra. Az elektromos buszokat azóta a fideszes Bartók Csaba is megígérte.

A zöldterület arányának növelése még érdekesebb, ehhez ugyanis rengeteg helyre volna szükség, lévén a zöldterület nem a fák és más növényzet felületének összessége, hanem az ezeket tartalmazó füves területeké. Nem összekeverendő. A szegedi belvárosban (ami ugyebár a Tisza és a Tisza Lajos körút közötti terület, ha minden igaz) pedig nemigen férne el egy újabb park. Pedig erre volna szükség, hiszen a Stefánia, a Roosevelt tér, a Széchenyi tér, a Klinikák, a Korányi fasor és a Dugonics tér zöldterületeiből kiindulva egy 20%-os növekedéshez szükség volna még minimum 0.015 négyzetkilométerre, ami a belváros 2.5%-a. És mivel ez elsőre nem hangzik soknak, fogalmazok másképp: 18 Fogadalmi templomnyi területet kellene alsó hangon a jelenlegi szilárdburkolat helyett fűvel zölddé tenni, hogy kijöjjenek a számok.

Életkép Botka László eredményvárójának végéről, 2019. október 13. Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

A véderdőt nehéz megállapítani, hogy ki ígérte meg előbb: Bartha László is magáénak érezte az ötletet, de Botka alatt is felmerült már, még a 2000-es évek elején. A lényeg, hogy erről sem hallhattunk az elmúlt egy évben, de van még bőven idő 2024-ig.

Fasorokat bizonyára fognak telepíteni a következő négy évben. És ha akár két rövidke fasor megvalósul, azzal máris kipipálható lesz a pont.

Duplázódó munkába bringázók: 2022-ig viszont már csak két (illetve attól függően, hogy január 1-gyel vagy december 31-gyel számoltak, egy vagy három) év van hátra, és eddig nem tudni, hogyan áll ez a programpont. Ahogyan azt sem, hogy pontosan hányan járnak munkába kerékpárral jelenleg Szegeden. Ez a szám bizonyára most emelkedett a járványhelyzet alatt, ugyanakkor az szinte kizárható, hogy duplázódik hamarosan. Ahhoz nagy mértékű fejlesztésekre volna szükség, amikkel eltűnnek a járhatatlan fő kerékpáros utak (Petőfi, Csongrádi sugárutak például).

Ezer új bringatámaszról még nem hallani, szervizpontok azonban valóban épültek város-szerte. A kerékpárút-hálózat további fejlesztése, a bringautak felújítása is említésre került, ugyanakkor ez sem egy sokatmondó ígéret. Egy komolyabb kátyuzással letudható. A munkáltatói támogatás, valamint a „Biciklizz a munkába” csomag egyelőre nem került kivitelezésre.

 

Utak, gazdaságok

További megfoghatatlan ígéret, hogy „uniós és önkormányzati forrásból megújul az úthálózat, az intézményrendszer, megújulnak a közszolgáltatások”. Emellett biztonságos közlekedési csomópontokat, a kohósalakos utak leaszfaltozását, 4 milliárdnyi útépítést az ELI körül (ez ha minden igaz, a Science Park úthálózata), illetve ott új üzleti negyedet, és Közép-Európa legnagyobb geotermikus távhőrendszerének továbbépítését is ígérte Botka László.

Verdikt: útsalakozás történt, több ilyen is nemrégen, bár a projekt, amiben ezek megvalósultak, már a választások előtti napokban elindult. Biztonságos közlekedési csomópontként máris elkészült egy a 47-es főúton, az ELI körül azonban egyelőre nem sok mozgolódás van. A geotermikus távhőrendszer szépen épül.

 

A mi kis főutcánk

Öt év alatt 1,5 milliárd forintot szeretne a Tiszába önteni az önkormányzat – persze csak képletesen. Ennyi pénzből tervezik megvalósítani ugyanis a Szeged főutcája a Tisza projektet. Új közösségi terek a folyó mentén, sportpályák, vendéglátóhelyek, sétányok, fás ligetek, napozóhelyek épülnének.

Verdikt: ennek látványterveit már bemutatták a választások előtt, városháza-közeli értesüléseink szerint azonban a projekt a koronavírus-járvány miatt parkolópályára került.

 

Megújuló városrészek

Odessza és Tarján után a tervek szerint folytatódik a lakótelepek, külső városrészek modernizációja, a Vértó körülre futópályát ígért Botka, de Dorozsma központjának megújulása is szerepel programjában. Számos olyan terület megújítását is megígérte, amik már megújultak 2019 őszére. Ilyen a Szent György tér, az újszegedi víztorony tér, vagy a szőregi Hősök tere.

Verdikt: az említett három tér felújítódott, Kiskundorozsma felkészül (bár még nem jelentettek be semmit), a vértói futópálya pedig nemrégiben elkészült.

Így áll tehát Botka László programja 2020 őszének kétharmadánál járva. Olvasóinkra hagyjuk ennek megítélését, következő hasonló cikkünkkel találkozunk legkésőbb 2024-ben.

 

Nyitókép: Botka László fát ültet a 2019-es önkormányzati választásokat előtt egy héttel. Fotó: Szeged.hu