Mától újra egy kézben a Volánbusz és a MÁV

Az állami tulajdonú közlekedési szolgáltató társaságok összehangolt, egységes közlekedésszakmai működtetésének és közös stratégiai irányításának hosszú távú erősítése érdekében július 15-től a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt. lesz – tájékoztatta a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter sajtó és kommunikációs főosztálya szerdán az MTI-t.

A közlemény szerint az egységes irányítási struktúra megteremtésével megvalósul az a kormányzati szándék, hogy a jövőben az ország valamennyi településén javuljon a közösségi közlekedési közszolgáltatás, a vidéki lakosok mobilitásának biztosítása, a városi és agglomerációs forgalom pedig a környezetkímélő közösségi közlekedésre terelődjön át. Azt nem írták, hogy ez azt jelenti-e, hogy a vasutat fogják preferálni az autóbusz felett, de a jelenlegi lépéseket látva nehezen lenne az hihető.

A közös stratégiai irányítás hosszú távon megteremti az egységes autóbuszos és vasúti menetrend kialakításához, a vasúti ráhordó hálózatok és a menetrendi csatlakozások fejlesztéséhez, valamint az egységes jegy- és tarifa rendszer, utastájékoztatás és arculat kialakításához szükséges feltételeket.

Szeged, Takaréktár utca. Az 1960-as évek derekáig a Vasalóházban volt a MÁVAUT-állomás, innen indultak a helyközi buszjáratok. Fotó: UVATERV / Fortepan

Az irányítási struktúra változásával kiemelt hangsúlyt kap a közlekedési szakmában dolgozók szociális biztonságának és megbecsülésének további erősítése, a munkahelyek megőrzése, illetve a közlekedésben dolgozók hivatásának és életpályamodelljének versenyképessé és vonzóvá tétele – áll a közleményben. A társaságok önállósága, szakmai irányítása, a társaságok által ellátott személyszállítási feladatok nem változnak.

Ez a recept egyébként nem új keletű, hiszen a Volánbusz egykori elődje, a MÁVAUT is lényebégen a MÁV felügyelete alatt üzemelt, mígnem önálló ágazattá nőtte ki magát, és a vasút fölé emelkedett mind méretre, mind népszerűségre.

 

Nyitókép: a hajdúszoboszlói MÁVAUT-buszállomás 1963-ban. Fotó: Nagy Gyula / Fortepan