A MÁV-Start még 2017-ben írt alá szerződést a svájci Stadlerrel 40 darab nagy kapacitású, KISS típusú emeletes motorvonat vásárlásáról.
A vonatok elég jónak ígérkeznek, ugyanis
- ezek lesznek Magyarország első emeletes vonatai,
- akár 160 kilométerórás sebességre is képesek,
- egy szerelvényen 600 ember tud majd leülni,
- természetesen légkondicionáltak lesznek,
- Wi-Fi és korszerű utastájékoztatással szerelik őket,
- és szerelvényenként 12 kerékpárt és 5 babakocsit tudnak majd szállítani.
Miután tavaly év végén megérkezett Minkszből az első három vonat szekrénye további összeszerelésre Dunakeszire, írtunk a MÁV-nak, hogy megtudjuk, Szegedre járnak-e majd ilyen szerelvények.
Azt fontos tudni, hogy a vasúttársaság eredetileg nem tervezte, hogy menetrend-szerűen járjanak Szegedre KISS-ek, de azóta elteltek hónapok, és sok víz lefolyt a Dunán is, így megpróbáltuk, hátha. Az eredeti tervek szerint az alábbi vonalakra szeretnék ütemezni a járműveket:
- Budapest – Vác – Szob
- Budapest – Cegléd – Szolnok
- illetve hétvégente Debrecen és Nyíregyháza környéke,
- és nyaranta a Balaton.
A megkeresésünkre hamar reagáló MÁV Kommunikációs Igazgatóságától megtudtuk, hogy valóban nem járnak majd Szegedre a KISS-ek, viszont több fronton is van illetve lesz változás a Budapest – Szeged vonalon járművek terén.
„A járműbeszerzések és nagyobb főjavítások mellett folyamatosak a járművek komfortjavításai. A belföldi IC forgalomban közlekedő kocsiknál tetszetősebb, korszerűbb lett az utastér, 230V-os csatlakozókat építettek ki. 2020 végéig valamennyi jármű esetében elvégzik a felújítást. A szegedi InterCity vonatokban is ilyen kocsik közlekednek a magasabb utazási komfortot, és helybiztosítási szolgáltatást biztosító vonatrészben.
A távolsági forgalomban résztvevő felújított járművek korszerűsítése a tervek szerint március 31-ig a szegedi térségben befejeződik, ezek a kocsik a szegedi IC gyorsvonati részében találhatók. A komfortjavításon átesett távolsági kocsik egységes arculatot kaptak, a hagyományos feljáróajtókat nyomógombos kivitelű, központi zárást lehetővé tévő típusok váltották, valamennyi kocsiban 3 db kerékpárszállító helyet alakítottak ki, az utastér is jelentős korszerűsítésen esett át. A komfortjavításon felül a kocsik üzemkészségét növelő futómű átalakítás is megtörtént” – tájékoztatta a vasúttársaság a Szegedert.
Nyitókép: Stadler KISS motorvonat a Nyugati pályaudvaron egy látványterven. Fotó: MÁV-START