Mi lesz a Szőke Tisza roncsával?

Egyik nap jelent meg egy drónvideó a Szőke Tiszáról, ami felkavarta az internetezőket. A rengeteg szomorú reakció mellet sokan kezdtek nosztalgiázni a kommentek között. De újból felvetődött az a kérdés is, hogy vajon mi lesz a hajó roncsainak sorsa, hiszen azok már öt éve érintetlenül állnak a téli kikötőben.

 

A hajó egyes darabjait – miután magát a teljes járművet nem sikerült megmenteni – a Forster Gyula Nemzeti Örökségvédelmi és Vagyongazdálkodási Központ jelölte ki megmentésre. Ezek például az árbóc, a kémény billentő mechanikája, a horgonycsörlő, a szellőzőkürtő, a három hengeres gőzgép és a kormányműrendszer. A hajót 2013-ban kezdték el bontani, és az év júliusában arról írtak a lapok, hogy a megmentésre ítélt darabok kiszerelése után a hajótestet kiemelik a vízből és szétvágják vashulladéknak. A munkát a FERRO TOTÁL Kft. vállalta, akik 4,8 millió forintért jutottak a gőzöshöz.

 

A bontás jelenleg ott tart, hogy a hajó felépítményét nagyrészt elbontották, de maga a hajótest még mindig a kikötőben van, megsüllyedve. A tervezett kiemelés soha nem történt meg, sőt a FERRO-t időközben felszámolták és azóta senki sem nyúlt a tavaly száz éves Szőke Tiszához. A hajó egyik legfontosabb eleme, a gőzgép még nem került kiszerelésre, és a többi megmentett alkatrész sorsa is bizonytalan.

A bontással kapcsolatban megkerestem a hajó felügyeletéért felelő Örökségvédelmi Hatósági Főosztályt, de egyelőre nem érkezett válasz.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

 

Érdekel mi történik Szegeden, mik épülnek, vagy épp milyen kincsek tűnnek el az utcákról? Kövesd a Szegedert Facebookon és Instagramon.