Milliárdok: körforgalmakat és partfalcserét ígér Felsővárosnak Szabó Bálint

Nagyjából 5,8 milliárd forintból fejlesztene Szabó Bálint önkormányzati képviselő a körzetében. Körforgalmat szeretne a szerinte legveszélyesebb városi körforgalomba, és teljesen ledúratná a partfalat is, hogy oda mobilgátat építtessen.

Tíz perccel a négy órás sajtótájékoztató előtt érkeztem a Felső Tisza-part és az Etelka sor kereszteződéséhez, melyet Szabó újabban csak a város legveszélyesebb kereszteződése címen illet. A tavaly polgármesterségért is induló politikus sajtótájékoztatóiban azt szeretem, hogy sohasem lehet tudni előre, hogy épp mely sajtóorgánumok lesznek jelen. Sejteni persze lehet előre a témából, de minden a helyszínen dől el. Amikor például az egyetem fideszes megszállásáról, vagy Szabó délmagyaros bojkottjáról lesz sajtótájékoztató, akkor mindig jelen van a városi televízió és/vagy a szeged.hu, amikor azonban az élhetetlen belvárosi bérházakról, vagy éppen a Szeviépről van szó, akkor inkább a SzegedMa küld tudósítót, illetve utóbbi esetben a témát alaposabban nyomon követő Pesti Srácok szerkesztősége.

Most a Szegederen kívül az önkormányzati sajtó volt csak jelen, ami elsőre meglepő lehet, hiszen egy alapvetően szegedi problémáról van szó. Ha azonban úgy nézzük, hogy a Felső Tisza-part, mint út állami kezelésben van, és a forgalom jó része a két közeli nagy állami beruházás (uszoda és kézicsarnok) miatt van, máris más képet kapunk. A sajtótájékoztató harminc plusz fokban kezdődött a tűző napon, Szabó homloka megfolyt festékként verejtékezett. Mondandója elején megemlékezett legutóbbi nagy port kavart eseményéről, mely keretein belül eltorlaszolta a szegedi villamosközlekedés origóját autójával. Tette az országos sajtó magasságáig ért.

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

Ezt követően bevezette a témát: mint mondta, csak amióta itt lakik (konkrétan a Tisza Palotában, ami méterekre van a kereszteződéstől) számos itt történt balesetről tud. Számosított is: az elmúlt öt évben például egy személyi sérüléses, és kilenc anyagi káros koccanás volt, és ezek elmondása alapján rendőrségi statisztikák.

Szabó szerint a forgalmas kereszteződésben körforgalom építésére van szükség, ez volna képes megoldani hosszú távon is a csak az elmúlt tíz napban három balesetet okozó szituációt. Arról van szó, hogy a Felső Tisza-parton vannak, akik 70-80 kilométerórás sebességgel közelítik meg a kereszteződést (ez Szabó szerint rendőri tapasztalás), de az sem segíti a biztonságos közlekedést, hogy az Etelka sorról balra kanyarodóknak nem kevésszer percekig kell várakozniuk, ami egy idő után meggondolatlan, veszélyes kigyorsítós kanyarodásokhoz vezethet (képzeljük el milyen több tucat autó előtt az első helyen állni egy kereszteződésben úgy, hogy a másik úton lényegében szünetmentes a forgalom).

Fotó: Szűcs Dániel / Szegeder

De nem csak erről beszélt a hétfői kánikulában: Szabó bejelentette, hogy egy nagyjából 5-6 milliárd forintos fejlesztési csomag finanszírozásának reménéyben fordult a kormányhoz, mely a következőkből áll:

  • körforgalom építése a Felső Tisza-part és az Etelka sor, illetve a Felső Tisza-Part és a Hajós utca kereszteződésében;
  • a Felső Tisza-parti út egy részének felújítása, a kerékpársávokat az út mellé, szeparáltan elhelyezve;
  • a betonból készült partfal – a belvárosi példát követve – mobilgátra cserélése a Bertalan híd és a tápéi lehajtó között;
  • jobb vízelvezetés a városrészben a szúnyogkeltetőként kiválóan működő pangóvizeknél;
  • a töltések környezetbarát anyaggal történő burkolása, hogy ott kellemesebb legyen futni.

A jelenlegi partfal lebontásáról azt mondta, hogy ezt 300 méteren alapból el fogja végezni a kézilabdacsarnok kivitelezője, Szabó azonban felvetette, hogy mi lenne, ha inkább 1300 méteren cserélnék le a „tájidegen” művet. Mindemellett kérte az Ativizig és a Magyar Közút illetékeseit, hogy paterolják ki a hajléktalanokat a felsővárosi ártérből, Szabó szerint ugyanis vállalhatatlan, hogy emberek ott élnek, és még tárgyakat is elhelyeznek maguk körül.

Nyitókép: Szűcs Dániel / Szegeder